به گزارش شفا آنلاین،محمد نفریه در خصوص تماسهای مردم با خط 123( اورژانس اجتماعی) اظهار داشت: از 14 سال پیش یعنی زمان تاسیس واحدی به نام اورژانس اجتماعی در سازمان بهزیستی تاکنون، این واحد گسترش قابل توجهی داشته است، در ابتدا این واحد به صورت مراکز مداخله در بحرانهای خانوادگی بود، به تدریج خط 123 خاص این واحد شد و در مرحله بعد اختصاص چند دستگاه آمبولانس به این بخش صورت گرفت.
وی ادامه داد: در حال حاضر 100 دستگاه آمبولانس مخصوص برای این واحد و 189 مراکز مداخله در بحران و 150 مرکز سطح چهار رسیدگی به اختلافات خانوادگی داریم، اما تلاش ما بر حضور اورژانس اجتماعی سطح دو در شهرهای بالای 50 هزار نفر و سطح یک شبانهروزی در شهرهای بالای 200 هزار نفر است.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی، گفت: مددکاران ما برای مداخله در این مواقع آموزش دیدهاند اما در موارد ضروری با حکم انتظامی و قضایی فک قفل نیز انجام میشود تا بتوانیم به محل مورد نظر وارد شویم، اگرچه سعی ما بر این است که قبل از مداخله انتظامی، مددکاران ما به مورد رسیدگی کنند که در 90درصد موارد نیز موفق هستند.
وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا آمبولانسهای اورژانس اجتماعی مانند گذشته در میادین بزرگ شهر حضور ندارند، تصریح کرد: در ابتدا این اقدام برای آشنایی بیشتر مردم با این خدمت اجتماعی بود اما به مرور زمان و با انجام ماموریت این آمبولانسها در سطح شهر دیگر امکان استقرار در میادین نیست چراکه در برخی روزها تعداد ماموریت آنها به شش ماموریت میرسد.
نفریه در پایان گفت: اختلاف خانوادگی، خودکشی، کودک آزاری، معلول آزاری از جمله مواردی است که شهروندان میتوانند به 123 گزارش کنند که البته منظور آزار و کتک زدن نیست همین که به طور مثال به یک فرد معلول رسیدگی نشود مصداق تماس با اورژانس اجتماعی است. در حال حاضر نیاز به این واحد در جامعه کاملاً احساس میشود و به همین منظور امسال ردیف بودجه 42 میلیارد تومانی برای فعالیتهای این بخش در نظر گرفته شد که 30 میلیارد از این مبلغ به استان ها اختصاص داده شد.
تسنیم