کد خبر: ۳۵۱۸۵۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۶ - ۰۷ آبان ۱۴۰۳ - 2024October 28
عضو کمیسیون بهداشت و درمان اعلام کرد
بر اساس آمارها، سرانه تخت بیمارستانی در ایران ۱.۸ به ازای هر‌هزار نفر است اما استاندارد جهانی دست کم ۳ تخت به ازای هر‌هزار نفر را طلب می‌کند.
شفاآنلاین:سلامت>حوزه بهداشت و درمان در یک دهه اخیر چندان در لایحه‌‌‌های بودجه مورد توجه نبوده. اتفاقی که بسیاری آن را به دلیل کسری بودجه‌‌‌ دولت و سیاست‌‌‌های انقباضی بودجه‌‌‌ریزی می‌‌‌دانند. حالا دولت چهاردهم در شرایطی لایحه بودجه ۱۴۰۴ را تدوین کرده که این حوزه با چالش‌‌‌های متعددی مثل کمبود مراکز درمانی، تخت بیمارستانی و مهاجرت کادر درمان روبه‌‌‌رو است. سلام ستوده عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس  از لزوم توجه ویژه دولت به این چالش‌‌‌های نظام بهداشت و درمان کشور سخن می‌‌‌گوید. ستوده گفت: امروز «در حوزه بهداشت و درمان، اگر خودمان را با کشورهای پیشرفته مقایسه کنیم، با کمبودهایی مواجه می‌‌‌شویم که باید در مسیر رفع‌‌‌ آنها حرکت کرد و دولت باید اهتمام ویژه‌‌‌ای به این حوزه داشته باشد.»

سرانه تخت بیمارستانی در ایران بسیار پایین است

به گزارش شفا آنلاین: ستوده درباره اینکه دولت چه اندازه در بودجه ۱۴۰۴ به حوزه بهداشت و درمان توجه کرده می‌‌‌گوید: «مجلس به تازگی وارد بررسی لایحه بودجه شده و حدود ۱۰ روز دیگر دولت ارقام تفصیلی را به مجلس تقدیم می‌کند و در این زمینه دقیق‌‌‌تر می‌توان صحبت کرد.» ستوده با تاکید بر اینکه سرانه تخت بیمارستانی در ایران نسبت به استاندارد جهانی بسیار پایین است، ادامه می‌دهد: «سال‌هاست که در حوزه بهداشت و درمان یک تیم قوی که بتواند مشکلات و چالش‌‌‌ها را شناسایی و برای آن تصمیم بگیرد نداشته‌‌‌ایم. امروز عملکرد ضعیف ادوار پیشین را به شکلی ملموس احساس می‌‌‌کنیم.

وقتی به مراکز درمانی و پایگاه‌‌‌های بهداشتی سر می‌‌‌زنیم این مشکلات را می‌‌‌بینیم. بسیاری از مردم درباره کمبودها و مشکلات حوزه بهداشت و درمان صحبت می‌کنند. در گذشته در اختصاص بودجه به‌‌‌موقع و لازم نیز درست عمل نشده است. مقصر چه کسانی هستند؟ کسانی که نتوانستند اقدامات اساسی مثل ساخت بیمارستان را در حوزه بهداشت و درمان انجام دهند. این کمبودها را در حوزه‌‌‌های مختلف مثل تجهیزات پزشکی نیز می‌‌‌بینیم و هزینه‌‌‌های سنگین این حوزه نیز مزید برعلت شده تا مردم با چالش‌‌‌های متعددی دست به گریبان باشند.» بر اساس آمارها، سرانه تخت بیمارستانی در ایران ۱.۸ به ازای هر‌هزار نفر است اما استاندارد جهانی دست کم ۳ تخت به ازای هر‌هزار  نفر را طلب می‌کند.

انباشتی از مسائل حل‌‌‌نشده در حوزه بهداشت و درمان

چالش‌‌‌های حوزه بهداشت و درمان فقط پایین بودن سرانه تخت بیمارستانی نیست. مهاجرت کادر درمان از پزشکان گرفته تا پرستاران و کمبود تجهیزات و دارو نیز در بعضی بخش‌‌‌ها وجود دارد. ستوده با اشاره به این موارد می‌‌‌گوید: «به این ترتیب ما در این حوزه با انباشتی از مسائل حل‌‌‌نشده روبه‌‌‌رو هستیم که با هریک به شکلی جداگانه مواجه  می‌شویم. امروز به جایی رسیده‌ایم که در حوزه بهداشت و درمان تحت فشار هستیم. مردم مطالبات بحقی در این حوزه دارند. بنابراین باید بودجه حوزه بهداشت و درمان با کارشناسی و حساسیت بالا تنظیم شود و اختصاص یابد تا چالش‌‌‌ها و مشکلات یک‌‌‌به‌‌‌یک و به مرور حل شود. حل این مشکلات زمان‌براست.»

باید از ظرفیت‌‌‌های بخش‌خصوصی استفاده کرد

در چنین شرایطی، پرسش اینجاست که آیا دولت به تنهایی توان توسعه زیرساخت‌‌‌های عظیم نظام بهداشت و درمان را دارد؟ بخش‌‌‌ خصوصی تا چه حد می‌تواند در توسعه زیرساخت‌‌‌ها و بهبود وضعیت کمک کند؟ برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که در چنین شرایطی توسعه گردشگری سلامت می‌تواند از یکسو به توسعه زیرساخت‌‌‌های نظام بهداشت و درمان بینجامد و از سوی دیگر منجر به رشد اقتصادی شود. ستوده در پاسخ به این پرسش‌‌‌ها توضیح می‌دهد: «در توسعه زیرساخت‌‌‌های حوزه بهداشت و درمان با مشکلات اساسی روبه‌‌‌رو هستیم.  گردشگری سلامت یک بحث روز است و چالش اینجاست که چطور می‌توانیم آن را توسعه دهیم. ما در کشور تخصص، توانمندی و ظرفیت‌‌‌های لازم را داریم. یکی از این ظرفیت‌‌‌ها استفاده از بخش‌خصوصی است.

باید بخش‌خصوصی را با تعامل دعوت و جذب کنیم و آنها با اطمینان کامل و طمانینه کمک کنند.» این عضو کمیسیون بهداشت و درمان می‌‌‌گوید: «باید بستری فراهم شود که بخشی‌خصوصی بتواند کمک کند. در این ریل‌‌‌گذاری باید قوانین تسهیل‌گر وضع شود و دولت نیز با سیاستگذاری کارشناسانه از کمک بخش‌خصوصی برای توسعه زیرساخت‌‌‌های بهداشت و درمان کشور استفاده کند.» در چنین شرایطی باید دید که دولت چه سیاستگذاری‌‌‌ کلانی برای حوزه بهداشت و درمان و مواجهه با چالش‌‌‌های آن در پیش می‌‌‌گیرد. به نظر می‌‌‌رسد که با استفاده از ظرفیت‌‌‌های بخش‌خصوصی می‌توان گام‌‌‌های بلندتر و سریع‌‌‌تری در این مسیر برداشت./دنیای اقتصاد

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: