کد خبر: ۳۵۱۷۲۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۰۴ آبان ۱۴۰۳ - 2024October 25
در یک اقدام پیشگامانه، گروهی از پزشکان در انگلستان آزمایشات اولین واکسن جهان علیه «نوروویروس» یا «ویروس تهوع زمستانی» را آغاز کرده‌اند.
شفاآنلاین:سلامت>نوروویروس، که به عنوان ویروس استفراغ زمستانی نیز شناخته می‌شود، عامل ایجاد بیماری‌های گوارشی مسری است که به التهاب معده و روده بزرگ منجر می‌شود. این ویروس به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود، به ویژه در محیط‌های شلوغ مانند بیمارستان‌ها، خانه‌های سالمندان، مدارس و مهدکودک‌ها. هرچند بیشتر افراد در ظرف دو تا سه روز بهبود می‌یابند، اما این ویروس می‌تواند برای گروه‌های آسیب‌پذیر مانند کودکان، افراد مسن و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، تهدیدی جدی باشد.

به گزارش شفا آنلاین:دکتر «پاتریک مور»، پزشک عمومی و محقق ملی این آزمایش، خاطرنشان کرد که در حال حاضر هیچ واکسن تایید شده‌ای برای نوروویروس در جهان وجود ندارد و در موارد شدید، بیماران نیاز به دریافت مایعات داخل وریدی دارند. سالانه در سطح جهانی حدود ۶۸۵ میلیون مورد ابتلا و ۲۰۰ هزار مورد مرگ و میر ناشی از این بیماری ثبت می‌شود. در انگلستان نیز تخمین زده می‌شود سالانه حدود ۴ میلیون مورد ابتلا به نوروویروس وجود داشته باشد، که بار مالی سنگینی بر سیستم بهداشتی این کشور به میزان حدود ۱۰۰ میلیون پوند دارد.

کارآزمایی بالینی فاز ۳ با نام «Nova 301» به مدت دو سال اجرا خواهد شد و شامل ۲۵ هزار بزرگسال، با تمرکز بر افراد بالای ۶۰ سال از کشورهای مختلفی از جمله ژاپن، کانادا و استرالیا خواهد بود. این مطالعه به دنبال ارزیابی ایمنی و اثربخشی واکسن است.

واکسن مورد استفاده در این کارآزمایی بر اساس فناوری mRNA طراحی شده است، رویکردی که پیش‌تر در ساخت واکسن‌های کووید-۱۹ توسط شرکت‌های Moderna و Pfizer/BioNTech استفاده شده بود. این فناوری نوآورانه امیدها را برای کنترل و پیشگیری از شیوع نوروویروس افزایش می‌دهد و می‌تواند منجر به ایجاد یک راهکار موثر برای مبارزه با این ویروس مسری شود.

آزمایش این واکسن می‌تواند گامی بزرگ در جهت بهبود سلامت عمومی و کاهش هزینه‌های درمانی ناشی از بیماری‌های گوارشی ناشی از نوروویروس باشد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: