کد خبر: ۳۵۱۶۴۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۰۲ آبان ۱۴۰۳ - 2024October 23
یک تیم تحقیقاتی به رهبری دانشمندی به نام پیتر تارت، استراتژی جدیدی برای افزایش عمر mRNA توسعه داده‌اند که آن را در برابر تخریب محافظت می‌کند.

شفاآنلاین:سلامت>دانشمندان روشی جدید برای حفظ mRNA کشف کرده‌اند که می‌تواند در مبارزه با سرطان و پیری مؤثر باشد. این روش به mRNA اجازه می‌دهد تا پایدار بماند و به سلول‌ها در تولید پروتئین‌های حیاتی برای ترمیم بافت‌ها و مقابله با بیماری‌ها کمک کند. این پیشرفت می‌تواند به توسعه درمان‌های نوین و بهبود عمر سلولی منجر شود.

به گزارش شفا آنلاین:کشف اولین ماده پایدارکننده mRNA می‌تواند راه را برای پیشرفت‌های چشمگیر در توسعه درمان‌های نوآورانه mRNA هموار کند.

 mRNA حاوی ارزشمندترین اطلاعات سلولی که در واقع یک نقشه شیمیایی برای تولید پروتئین می‌باشد، از هسته به سیتوپلاسم است. پس از اینکه mRNA پیام خود را به دستگاه تولید پروتئین در سیتوپلاسم منتقل می‌کند، دیگر مورد نیاز نیست و توسط اگزونوکلئازها تجزیه می‌شود.

بسته به مدت زمانی که mRNA در سیتوپلاسم باقی می‌ماند، میزان تولید پروتئین متفاوت است (چه پروتئین‌هایی که به بهبود سلامت کمک می‌کنند یا پروتئین‌های مضر). تنظیم سطوح mRNA یکی از امیدوارکننده‌ترین استراتژی‌ها در زمینه نوظهور درمان‌های مبتنی بر RNA است.

چگونه از mRNA محافظت کنیم؟

یک تیم تحقیقاتی به رهبری دانشمندی به نام پیتر تارت، استراتژی جدیدی برای افزایش عمر mRNA توسعه داده‌اند که آن را در برابر تخریب محافظت می‌کند. جالب اینجاست که mRNA به طور طبیعی پایدار نیست و بدون کلاهک‌های مولکولی که دو انتهای mRNA را محافظت کنند، پیش از موعد تخریب می‌شود.

mRNA در ۳ انتهای خود با یک دم پلی‌آدنین با طول متوسط ۲۰۰ نوکلئوتید تجهیز شده است. اما حتی این سپر نیز زیاد دوام ندارد زیرا طول عمر متوسط mRNA تنها ۷ ساعت است. در فرآیندی به نام ددنیلاسیون، mRNA هدف توسط پروتئین‌های متصل به RNA به مجموعه پروتئینی CCR4-NOT جذب می‌شود که یکی پس از دیگری آدنین‌ها را حذف می‌کند.

و این دقیقاً جایی است که استراتژی جدید دانشمندان وارد عمل می‌شود. بر اساس ساختار پروتئین متصل‌شونده به mRNA، آن‌ها یک پپتید بزرگ توسعه داده‌اند که می‌تواند تعامل مجموعه CCR4-NOT با mRNA هدف را مسدود کند. با این حال، پپتیدهای بزرگ مشکل عبور از موانع سلولی را دارند که برای استفاده به عنوان دارو باید از آن عبور کنند. با آشکار کردن ساختار سه‌بعدی بازدارنده پپتیدی که به هدف متصل است، شیمیدان‌ها توانستند تغییراتی ایجاد کنند که نفوذپذیری سلولی پپتید را بهبود بخشند.

افزایش پایداری پروتئین‌ها

دانشمندان توانستند کار خود را حتی یک قدم جلوتر برده و پتانسیل استراتژی خود را در آزمایش‌های سلولی نشان دهند. درمان سلول‌ها با پپتید، دم‌های پلی‌آدنینی دو پروتئین پتانسیل‌افزا برای سلامت را تثبیت کرد: یک تومور سرکوبگر که می‌تواند اثرات مثبتی در سرطان داشته باشد و یک گیرنده هسته‌ای که افزایش سطح آن می‌تواند به درمان بیماری‌های مرتبط با پیری کمک کند.

دانشمندان توانستند کار خود را یک قدم جلوتر ببرند و پتانسیل استراتژی خود را در آزمایش‌های سلولی نشان دهند. درمان سلول‌ها با پپتید، دم‌های پلی‌آدنینی دو پروتئین مفید برای سلامت را تثبیت کرد: یکی تومور سرکوبگر که می‌تواند در سرطان اثرات مثبت داشته باشد و دیگری گیرنده هسته‌ای که افزایش سطح آن می‌تواند به درمان بیماری‌های مرتبط با پیری کمک کند.

مفهوم تثبیت mRNAهای مفید با مسدود کردن ددنیلاسیون آن‌ها هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است. از آنجا که تقریباً همه mRNAها این فرآیند را طی می‌کنند، مسدود کردن آن‌ها می‌تواند برای توسعه داروهای جدیدی که راه جدیدی برای درمان بیماری‌ها ارائه می‌دهند، استفاده شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: