کد خبر: ۳۵۱۱۷۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - 2024October 14
اکنون با انواع آلاینده‌های هوا مواجهیم که ریسک بیماری‌های ریوی را در آینده افزایش خواهد داد. باید نگران باشیم که اثرات بسیاری از آلاینده‌های تنفسی در درازمدت خودشان را نشان می‌دهند.
شفاآنلاین:سلامت>سبک و شیوه زندگی جوامع سال‌هاست که تغییر کرده؛ یعنی دقیقا از زمانی که دهه شصتی‌ها دوران جوانی‌شان را آغاز کرده‌اند و البته در دوره میانسالی‌شان هم این وضعیت ادامه دارد
به گزارش شفا آنلاین:دکترعلی شهیدی‌زندی، متخصص بیماری‌های عفونی و متخصص طب سالمندی از دانشگاه شهیدبهشتی با بیان این مطلب می‌گوید: «می‌توان به 6مورد از تغییر سبک زندگی در این گروه اشاره کرد که سلامتی جسم آنها را تهدید می‌کند،مواردی که بی‌شک نیازمند اصلاح است، چون نسل‌های بعدی را هم تهدید می‌کند. البته به این دلیل دهه60 را مثال می‌زنم که آنها اصلی‌ترین گروه میانسال جامعه هستند و با سبک زندگی کم‌تحرک، فرآورده‌های کارخانه‌ای و مجموعه‌ای از غذاهای تراریخته، فست‌فودهایی که در شرایط غیراستاندارد تهیه می‌شوند و... در معرض آسیب قرار دارند. ادعای اشتباهی هم نیست اگر بگوییم که این نسل از جامعه ما نخستین قربانیان سبک زندگی اشتباه هستند و از همین حالا باید بهترین میزان تحرک و سالم‌ترین سبک غذایی را برای خود درنظر بگیرند تا سالمندی بهتری داشته باشند.» 6موردی  را که این متخصص به آنها اشاره کرده در ادامه بخوانید.

مورد اول
چیزی که در روند ابتلاي بیماران در دوره سالمندی از دهه‌هاي 40 و 50 شمسی تاکنون به وضوح دیده‌ایم این است که بیماری‌های ناشی از تصلب شرایین(سخت شدن رگ‌ها) به‌دلیل مصرف زياد فست‌فودها و سرخ‌کردنی‌ها بیشترین عامل برای آسیب‌های کلیوی و مهم‌تر از آن عروق کرونر قلبی، عروق خون‌رسان قلب، آمبولی ریوی و سکته‌های مغزی بوده است. با تداوم این روند بی‌شک جمعیت سالمند آینده ما دچار درصد بیشتری از بیماری‌های تصلب شرایین خواهد شد. علاوه‌بر این خود مقوله تصلب شرایین جزو زمینه‌های پایه‌ای است که تمام ارگان‌ها ازجمله پاها و نوک انگشتان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و همچنین خون‌رسانی به ارگان‌های انتهایی بدن را کاهش می‌دهد.

مورد دوم
در حال حاضر شاهد گسترش مصرف دخانیات به‌ویژه قلیان هستیم. در گذشته میزان افرادی که از قلیان استفاده می‌کردند در مردان 30درصد و زنان کمتر از 10درصد بوده است. این عدد اکنون در آقایان به 40درصد و در خانم‌ها به 30درصد رسیده است. مصرف هر قلیان به‌ویژه آنهایی که اسانس‌های شیمیایی دارند مساوی با 100پاکت سیگار است و به میزان 100برابر هر سیگار، گاز مونواکسید‌کربن وارد خون می‌کند و منجر به غلظت شدید خون و در آینده تشکیل لخته‌هاي خوني در سراسر بدن می‌شود. علاوه‌بر این یکی از مهم‌ترین عوامل تصلب شرایین همین مصرف سیگار است. این در حالی است که در حال حاضر موارد استفاده از مواد‌مخدر صنعتی را هم داریم که عوارض عصبی، تحلیل مغزی، از بین رفتن برخی بافت‌های کلیدی مغز و اعصاب، لرزش دست‌، عدم‌تمرکز، فراموشی و... ازجمله عوارض این سوءمصرف هستند.

مورد سوم
در دهه50شمسی سرانه راه رفتن هر فرد به‌طور میانگین 7کیلومتر بود اما این سرانه اکنون به کمتر از 500متر رسیده است. در نتیجه ما پیری عروقی و عضلانی را در کل جمعیت خواهیم داشت. افزایش استفاده از وسایل برقی هم باعث شده که زنان خانه‌دار فعالیت‌های کمتری در منزل داشته باشند. در گذشته سوختن کالری در زنان برای هر فعالیت آشپزی معادل 150 تا 200کالری بود که اکنون این عدد به کمتر از 50کالری رسیده است. این کم‌تحرکی به‌شدت جامعه فعلی ما را تهدید می‌کند.

مورد چهارم
اکنون با انواع آلاینده‌های هوا مواجهیم که ریسک بیماری‌های ریوی را در آینده افزایش خواهد داد. باید نگران باشیم که اثرات بسیاری از آلاینده‌های تنفسی در درازمدت خودشان را نشان می‌دهند.

مورد پنجم
فراورده‌هایی هم که در گذشته ارگانیک تهیه می‌شدند اکنون با مجموعه‌ای از کودهای شیمیایی و ژنوم‌های تراریخته تولید می‌شوند. اثر آنها در درازمدت در سرطان‌هاي گوارشی به‌تدریج در حال اثبات است؛ ازجمله ذرت‌ها و سویاهای وارداتی. البته  خوشبختانه هنوز مواد تراریخته وارد کشاورزی سنتی ما نشده است.

مورد ششم  
شیوع استفاده از غذاهای کارخانه‌ای و کنسروی باعث می‌شود که مواد نگهدارنده‌ای که در جداره ظروف کنسرو و همچنین داخل مواد غذایی وجود دارد بار سنگینی را بر کبد تحمیل کند؛ چون وظیفه خنثی‌کردن این سموم برعهده کبد است. در نهایت ما کبد بیمارتری را در جامعه دهه60 نسبت به نسل‌های گذشته خواهیم داشت.

توصیه
چه باید کرد؟


دکترعلی شهیدی‌زندی، متخصص بیماری‌های عفونی به تهدیدات آسیب‌رسان سلامت اشاره می‌کند اما درباره اینکه چه راهکارهایی برای اصلاح این شرایط وجود دارد، می‌گوید: «درباره اصلاح سبک زندگی رایج باید در وهله اول در رژیم غذایی اصلاحاتی صورت بگیرد و مسئله بعدی هم افزایش تحرک است.» چند نکته از این اصلاحات سبک زندگی را که این متخصص مطرح کرده است در ادامه می‌خوانید.

 استفاده از دوچرخه یا پیاده‌روی در زمان‌های غیرآلودگی هوا(یعنی نبود وضعیت نارنجی، قرمز و بنفش)
انجام ورزش‌های هوازی به میزان 20دقیقه و 3بار در هفته که البته باید در هوای سالم انجام شود.
 تغییر ذائقه با کم‌کردن نمک و شکرهای مصنوعی که عامل افزایش فشارخون و از کار افتادن زودرس کلیه‌ها و بیماری‌های قلبی است.
جایگزین کردن ادویه‌هاي سالم ازجمله گیاه ترخون، حس نیاز به نمک را در فراورده‌های غذایی از بین می‌برد.
 برخی ترکیبات طبیعی شیرین مثل دارچین، گیرنده‌های حس شیرینی نوک زبان را فعال می‌کند و نیاز به مصرف شکر مصنوعی کمتر می‌شود.
 چکاپ‌های روتین در دوره میانسالی هم اهمیت زیادی دارد. مطالعات نشان می‌دهد که نزدیک به 60 درصد افراد بالای 40سال چکاپ سالانه مگر در شرایط اجبار در محیط کار انجام نمی‌دهند.
 آگاهی از چند عدد مهم در آزمایش‌ها اهمیت زیادی دارد؛ ازجمله عدد نرمال در قند خون ناشتا یا عدد قند خون بعد از خوردن غذا که نشان می‌دهد شما مبتلا به دیابت هستید یا خیر.  
آقایان در سنین بالای 50سال باید آزمایش‌های مرتبط با سرطان پروستات و زنان هم چکاپ‌های مرتبط با سرطان‌های سینه را انجام دهند. انجام ماموگرافی‌های منظم و تست‌های پاپ‌اسمیر برای زنان هم توصیه می‌شود.
سالم کردن غذاها برای سالمندان با کمک از متخصصان طب سنتی ایرانی امکانپذیر است. آنها راهکارهای بسیار خوبی برای جایگزین کردن نمک و شکر مصنوعی دارند و می‌توانند با مواد ارگانیک طبیعی رژیم غذایی مناسب تجویز کنند./همشهری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: