کد خبر: ۳۵۱۱۷۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - 2024October 14
یکی از مهم‌ترین هشدارهای کارشناسان عدم‌استعمال دخانیات است؛ چون می‌تواند خطرات شایعی ازجمله بیماری‌های تنفسی، مشکلات قلبی، آسیب کبدی و ابتلا به سرطان‌ها را همراه داشته باشد.
شفاآنلاین:سلامت>چندین عامل سبک زندگی رایج در میان افراد میانسال وجود دارد که می‌تواند برای سلامتی آنها در دوران پیری خطراتی را ایجاد کند.  اصلاح سبک زندگی می‌تواند مسیر عبور از میانسالی به سالمندی را کم‌خطرتر کند؛ کم‌خطر از این زاویه که در گذر زمان و کاهش قوای بدنی، زندگی را به‌گونه‌ای سپری نکرده باشند که بیماری‌های متعددی پیش‌رویشان قرار گیرد.

فعال نیستید
 به گزارش شفا آنلاین:بسیاری از افراد میانسال در حال حاضر کم‌تحرک هستند و ورزش هم نمی‌کنند. آنها ساعت‌های طولانی پشت میز می‌نشینند و حتی اوقات‌فراغت و تفریحاتشان هم به شکلی نیست که شامل فعالیت فیزیکی باشد. این نداشتن تحرک و ورزش نکردن می‌تواند منجر به بروز چاقی، بیماری‌های قلبی‌وعروقی و کاهش قدرت عضلانی به‌ویژه در دوره سالمندی شود.

غذای سالم نمی‌خورید
رژیم غذایی عمده افراد میانسال مورد تأیید متخصصان تغذیه نیست. غذاهای فرآوری‌شده، قندها و چربی‌های ناسالم بخش زیادی از وعده‌های غذایی روزانه را تشکیل می‌دهد که می‌تواند به بروز و تشدید چاقی، دیابت و سایر بیماری‌های غیرواگیر کمک کند. مصرف کم میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل هم می‌تواند عامل کمبود مواد مغذی در بدن آنها شود.

دودهای خطرناک
یکی از مهم‌ترین هشدارهای کارشناسان عدم‌استعمال دخانیات است؛ چون می‌تواند خطرات شایعی ازجمله بیماری‌های تنفسی، مشکلات قلبی، آسیب کبدی و ابتلا به سرطان‌ها را همراه داشته باشد. سیگار همچنین می‌تواند منجر به پیری زودرس پوست و در نتیجه چین و چروک، خشکی و کدر شدن چهره به‌دلیل کاهش جریان خون و اکسیژن‌رسانی شود.

استرس دارید
بسیاری از افراد به‌دلیل فشارهای شغلی یا زندگی شخصی سطوح بالای استرس را تجربه می‌کنند که خطرات قابل‌توجهی برای سلامت و کیفیت زندگی‌شان دارد؛ ازجمله مشکلات قلبی‌وعروقی، سرکوب سیستم ایمنی، مشکلات گوارشی و افزایش وزن. در این‌باره راهبردهای مقابله‌ای سالم ازجمله ورزش و شناخت و مدیریت منابع استرس پیشنهاد می‌شود.

غفلت از مراقبت‌های بهداشتی
انجام چکاپ‌های سالانه به‌ویژه بعد از 45 یا 50 سالگی اهمیت زیادی دارند، اما برخی افراد ممکن است از انجام منظم این آزمایش‌ها خودداری کنند که منجر به تشخیص دیرهنگام بیماری‌هایی مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا یا دیابت می‌شود؛ درحالی‌که این بیماری‌ها با تشخیص و مداخله زودهنگام به‌طور مؤثرتری مدیریت می‌شوند.

خوب نمی‌خوابید
 سبک زندگی در مقایسه با سال‌های گذشته متفاوت شده است. حالا بسیاری از میانسالان و حتی جوانان از اختلالات خواب یا خواب ناکافی رنج می‌برند و این مسئله حتی به کودکان هم سرایت کرده است. نداشتن خواب مناسب به‌ویژه در دوره میانسالی می‌تواند بر عملکرد شناختی، خلق و خو و سلامت کلی تأثیر بگذارد و به افزایش خطر بیماری‌های مزمن کمک کند.

مشارکت اجتماعی ندارید
انزوای اجتماعی و کاهش مشارکت‌ها هم‌اکنون به یک مسئله رایج بدل شده که پاندمی کرونا هم آن را تشدید کرده بود. افراد وابسته به شبکه‌های اجتماعی شده‌اند و ارتباطات رودرروی آنها کاهش پیدا کرده است. این مسئله هم می‌تواند منجر به بروز مشکلات سلامت روانی ازجمله افسردگی و اضطراب ‌شود و خطر زوال عقلی در سالمندی را افزایش دهد.

بیماری را جدی‌ نمی‌گیرید
نزدیک به 80درصد از کل بیماری‌ها در ایران بیماری‌های غیرواگیر هستند و متخصصان بارها تأکید کرده‌اند بخش قابل‌توجهی از مبتلایان به بیماری‌هایی ازجمله دیابت یا فشار خون از آن اطلاع نداشته یا درمان‌ مناسب ندارند که می‌تواند منجر به عوارض و بدتر شدن سلامت در طول زمان شود و کیفیت زندگی را در سال‌های بعد تحت‌تأثیر قرار دهد.

یک ورزش کافی نیست
شاید انجام یک حرکت یا فعالیت ورزشی ازجمله پیاده‌روی روزانه به شما اطمینان دهد که تحرک لازم را دارید، اما انجام تنها یک نوع ورزش (مانند پیاده‌روی یا دویدن) بدون ترکیب تمرینات قدرتی و تمرینات انعطاف‌پذیری یا حفظ تعادل می‌تواند منجر به ایجاد مشکلات اسکلتی ـ عضلانی و افزایش خطر سقوط با بالا رفتن سن شود.

به روانتان اهمیت بدهید
مشغله‌های روزانه، هزینه‌های بالای خدمات مشاوره‌ای و... باعث می‌شود که به‌دنبال بهزیستی روانی و رفع اضطراب یا افسردگی نروید، اما اثرات طولانی‌مدت این بی‌توجهی بر سلامت کلی و کیفیت زندگی قابل توجه است. افراد میانسال می‌توانند به‌طور قابل‌توجهی شانس خود را برای لذت بردن از سالمندی سالم‌تر با اهمیت دادن به سلامت روان افزایش دهند.

راهکار کاهش اختلالات سالمندی
اولین قدم برای کاهش اختلالات در سالمندی تلاش برای بهبود عملکرد و کیفیت زندگی در میانسالی است و باید اصولی را از همان ابتدای جوانی و میانسالی رعایت کرد. علائمی ازجمله احساس طولانی‌مدت غم، تحریک‌پذیری، گریه بدون دلیل مشخص، از دست دادن علاقه به فعالیت‌های گذشته و... از بارزترین نشانه‌های افسردگی هستند که باید درمان شوند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: