کد خبر: ۳۵۰۹۴۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۵ - ۱۷ مهر ۱۴۰۳ - 2024October 08
fررسی وضعیت استان‌های کشور نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در ۱۹ استان روند کاهشی داشته و این نرخ در ۲۴ استان تک‌رقمی شده است.
شفاآنلاین:عمومی>براساس جدیدترین آمار اشتغال و نرخ بیکاری در فصل پاییز که از سوی مرکز آمار ایران منتشر شده است، نرخ بیکاری در فصل پاییز امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، از ۸٫۲ درصد به ۷٫۶ درصد رسیده، یعنی ۰٫۶ درصد نرخ بیکاری در پاییز امسال روند کاهشی داشته است.
به گزارش شفا آنلاین:بررسی وضعیت استان‌های کشور نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در ۱۹ استان روند کاهشی داشته و این نرخ در ۲۴ استان تک‌رقمی شده است. براساس این گزارش در فصل پاییز امسال نرخ بیکاری در ۲۴ استان تک‌رقمی و در ۷ استان ۲ رقمی مانده است.
نتایج طرح آمارگیری نیروی کار نشان می‌دهد که بیشترین کاهش نرخ بیکاری در استان‌های کردستان، همدان و یزد به ثبت رسیده است. به ترتیب این نرخ در استان کردستان از ۱۳.۸ به ۹.۷ درصد، استان همدان از ۹.۶ به ۷ درصد و یزد از ۹.۵ به ۷ درصد رسیده است.
استان‌های مازندران با ۵.۱ درصد، خراسان‌رضوی با ۵.۴ و تهران با ۵.۴ درصد سکان‌دار پایین‌ترین نرخ بیکاری فصل پاییز امسال در کشور هستند.
کاهش نرخ بیکاری و افزایش آمار اشتغال یکی از سیاست‌های دولت سیزدهم است که در ۲ سال عمر این دولت وعده ایجاد و بسترسازی سالانه یک میلیون اشتغال رقم خورده است این امر در راستای برنامه‌های حمایتی و سیاستی دولت در رفع موانع تولید، راه‌اندازی سامانه‌های مختلف و شفاف‌سازی بازار کار است.
براساس گزارش‌گیری مرکز آمار، بررسی وضعیت اشتغال در فصل پاییز امسال نسبت به فصل پاییز سال ۱۴۰۱ نشانگر افزایش این نرخ از ۳۷.۷ به ۳۸.۳ است.
از این‌رو بررسی نسبت اشتغال جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر، بیانگر رشد ۰.۶ درصدی نرخ اشتغال در فصل پاییز امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته(پاییز ۱۴۰۱) است. طبق تعریف گزارش مرکز آمار، اشتغال ۴۴ ساعت و بیشتر در هفته ۷۱.۹ درصد از جمعیت شاغل را تشکیل می‌دهد و ۲۸.۱ درصد نیز کمتر از ۴۴ ساعت در هفته کار می‌کنند. بررسی روند اشتغال در استان‌های کشور نشان می‌دهد که این روند در ۱۹ استان نیز رشد داشته است. همچنین بیشترین روند افزایش اشتغال به استان‌های خراسان‌شمالی با ۴.۴ درصد، هرمزگان با ۳.۵ درصد و گلستان با ۲.۲ درصد اختصاص دارد.
نرخ اشتغال در ۹ استان در فصل پاییز امسال بالای ۴۰ درصد است و استان زنجان همچنان رکورد‌دار بیشترین نرخ اشتغال در کشور با ۴۶.۲ درصد است.
گزارش مرکز آمار از روند نیروی کار در فصل پاییز امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد که نرخ مشارکت اقتصادی از ۴۱ درصد به ۴۱.۵ درصد رسیده است.
تغییرات این نرخ نشان می‌دهد که این شاخص نسبت به فصل مشابه در سال قبل (پاییز ۱۴۰۱)، ۰.۵ درصد افزایش داشته است. در همین راستا نرخ مشارکت اقتصادی در ۱۸ استان روند افزایشی داشته است. بیشترین نرخ مشارکت در استان‌های هرمزگان از ۳۸.۹ به ۴۲.۹ درصد، خراسان شمالی از ۴۲.۱ به۴۶ درصد و گلستان از ۳۸.۱ به ۴۰.۴ درصد رسیده یعنی شاهد رشد این نرخ به ترتیب ۴.۴ درصد، ۳.۵ درصد و ۲.۲ درصد در این سه استان هستیم. بر اساس این گزارش، نرخ مشارکت اقتصادی پاییز امسال در ۲۱ استان بالای ۴۰ درصد به ثبت رسیده است. استان زنجان با ۴۹.۸ درصد بالاترین نرخ مشارکت اقتصادی را به نام خود به ثبت رسانده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: