کد خبر: ۳۵۰۹۰۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۵ - ۱۷ مهر ۱۴۰۳ - 2024October 08
به گفته فرمانده انتظامی تهران: «هر ۲ ثانیه یکبار زنگ تلفن ۱۱۰ به صدا درمی‌آید! روزانه ۱۷ هزار ماموریت حضور پلیس در تهران داریم و حدود ۱۹ هزار نفر در روز به مقرهای پلیس مراجعه می کنند.»
شفاآنلاین:سلامت>سالهاست که استاندارهای تهران و مسئولان شهرداری از «سرریز آسیب های اجتماعی تهران» خبر می دهند. با این حال بی توجهی به این موضوع سبب شده که امروز با حجم عجیبی از آسیب های اجتماعی و جرایم در تهران روبه رو باشیم، به نحوی که بنا به گفته فرمانده انتظامی تهران: «هر ۲ ثانیه یکبار زنگ تلفن ۱۱۰ به صدا درمی‌آید! روزانه ۱۷ هزار ماموریت حضور پلیس در تهران داریم و حدود ۱۹ هزار نفر در روز به مقرهای پلیس مراجعه می کنند.» 
به گزارش شفا آنلاین:آمارهایی که سردار عباسعلی محمدیان تکان دهنده است که مهمترین آنها را در ادامه می خوانید: «بین ۲۰ تا ۲۷ موضوعات کشور در تهران رخ می‌دهد، روزانه سه هزار پرونده قضایی در تهران تشکیل می‌شود، روزانه ۲ هزار تصادف خسارتی و تعداد محدودی جرحی داریم، براساس آمارهای موجود ۱۹ درصد جرایم سایبری، ۲۷ درصد تماس‌های ورودی ۱۱۰ و ۲۰ درصد کل جرایم سرقت در تهران است. به طور میانگین موضوعات انتظامی ۲۰ تا ۲۵ درصد در تهران رخ می‌دهد. همچنین در حوزه سرقت، در تهران ۱۸ درصد کاهش سرقت را داریم و ما کاهش تماس ۱۱۰ را در حوزه سرقت داشتیم به طوری که میزان تماس مردم با این تلفن در حوزه سرقت ۹ درصد کاهش داشته و این موضوع نشان می‌دهد که کاهش سرقت هم وجود دارد. ۳۰۰ هزار فرد مصرف‌کننده موادمخدر و معتاد در تهران وجود دارد که ۲۱ هزار نفر از این افراد به عنوان معتاد متجاهر محسوب می شوند. هزار و ۳۰۰ نفر از کودکان کار در تهران جمع‌آوری شدند و مشخص شد که ۸۲ درصد کودکان کار اتباع بیگانه بودند و به دلیل اقامت غیرمجاز با خانواده‌ها طرد شدند اما ۱۸ درصد مابقی که ایرانی بودند که ۸۰ درصد این ۱۸ درصد نیاز به پول نداشتند.»
برای بررسی این آمار با ناصر فکوهی، استاد انسان‌شناسی فرهنگی و جامعه شناس رفتیم و او در رابطه با تحلیل این آمار به خبرنگار «آرمان امروز» می گوید: «امروزه مهاجرت از شهرهای دیگر به تهران به دلیل عدم توازن توسعه‌یافتگی در سطح ملی انجام می‌شو‌د و این امرو سبب شده که بسیاری که آرزوهای خود را در تهران جست‌وجو می کنند، وقتی به حداقل حقوق و دستمزد نمی رسند، رو به جرائم و آسیب های اجتماعی بیاورند. آمارهایی که پلیس ارائه می دهد نوک کوه یخ در کلانشهر بزرگ تهران است و در حاشیه شهر آسیب های اجتماعی بیشتری درجریان است. بسیاری از افراد اگر در شهر خود توسعه لازم، کار، زندگی مرفه، شادی و نشاط شهری و جذابیت زندگی را داشته باشند به شهر دیگری نمی‌روند، تا اگر به آرزوهایشان نرسند، به دسته جرایم روی بیاورند. کودکان کار، معتادان متجاهر، سارقان، آسیب های حوزه زنان و… از نمونه های این عدم توسعه نیافتگی و مهاجرت بی قاعده به کلانشهر تهران به عنوان «شهر آرزوها» است، اما آرزوهای سخت و غیر قابل تحقق، چون ۵۰ درصد جمعیت فعلی نمی توانند از پس یک زندگی معمولی و خواسته اولیه شان بربیاند. از دید من در این شرایط نه فقط آسیب‌های شهر کاهش نیافته بلکه خود این مهاجران خواسته یا ناخواسته بدل به آسیب‌های جدید می‌شوند. برای اینکه ما بتوانیم با کاهش آسیب ها در تهران روبه رو باشیم باید سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی دولت براساس الگوهای توسعه انسان-محور و نه سرمایه-محور و الگوهای پایداری و ایجاد رفاه برای همه شهروندان باشد، نه سیاست های نولیبرالی ایجاد رقابت میان مردم را. در غیر این صورت هر کس با زیر پا گذاشتن حقوق دیگران به دنبال تامین شرایط بهتری برای خودش است ولو آنکه بدترین ضربات را به شهر وارد کند».

جوانان، بیشترین آمار جرائم خشن
اما با توجه به گفته های این جامعه شناس، باید به این نکته اشاره کرد که سن افرادی که در تهران دچاره بزه و جرم می شوند، قابل توجه است. طبق گفته های فرمانده انتظامی تهران بزرگ: «گروه سنی ۱۸ تا ۲۵ سال به دلیل عدم اشتغال و تحصیل نکردن از گروه‌های پرخطر در پایتخت به شمار می‌روند» این همان افرادی هستند که برای یک زندگی رویایی، وارد تهران می شوند. سال ۹۹ بود که انوشیروان محسنی بندپی، استاندار وقت با وتوجه به افزایش سرقت ها و رکود اقتصادی حاصل از شیوع کرونا اعلام کرد: « در استان های کشور ۸۵ درصد سارقین بومی هستند، در حالی که در استان تهران ۶۵ درصد سارقین غیر بومی هستند که همین امر شناسایی سارقین را دشوار می کند.» اما فکوهی در مورد جرایم ارتکابی توسط نوجوانان و جوانان می گوید: «سرقت، چاقوکشی و درگیری جرایمی است که اغلب در گروه سنی ۹ تا ۱۸ سال و بعضا بیشتر رخ می دهد رخ می دهد و عموما مربوط به کودکان کار و کودکان بدسرپرست می شود که در این راستا باید برای این کودکان چاره اندیشی شود، اما بیشترین عاملی که در سنین کودکی و نوجوانی منجر به وقوع قتل می شود مربوط به خشونت های کنترل نشده است، چرا که خشونت در سنین بلوغ در پسران افزایش می یابد.»/آرمان امروز

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: