کد خبر: ۳۵۰۶۶۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - 2024October 02
دبیر کل خانه پرستار: حداقل مبلغ پیشنهادی برای هر ساعت اضافه‌کاری پرستاران ۱۰۰ هزار تومان است

شفاآنلاین:سلامت>پرستاران بی‌توجهی وزارت بهداشت و درمان به وضعیت خود را خطری جدی برای جان بیماران می‌دانند. بسیاری از آنها معتقدند کمبود نیروی پرستار، اجبار پرستاران به افزایش ساعت کاری و... بیش از هر چیز باعث به خطر افتادن جان بیماران می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین:از اواخر مرداد سال جاری موج اعتراضات پرستاران باعث شد مسئولان بالاخره به این نتیجه برسند که رسیدگی به مطالبات این بخش از کادر درمان امری ضروری است. اتفاقی که در اواخر مرداد و اوایل شهریور رخ داده به گفته دبیر کل خانه پرستار در 100 سال اخیر بی‌سابقه بود. در تمام این سال‌ها که پرستاران پیگیر مطالبات خود بودند گاهی در همان محیط‌های بیمارستانی یا در مقابل مجلس و وزارت بهداشت و درمان در خارج از ساعات کاری تجمع می‌کردند تا صدای خود را به گوش مسئولان برسانند. اما این بار اعتراضات با دست کشیدن از کار همراه بود و همین مساله باعث شد زنگ خطر بی‌توجهی به خواست پرستاران با صدای بلندتری برای مسئولان به صدا دربیاید.

این اعتراضات با پادرمیانی برخی از دولتمردان و وعده رسیدگی هرچند به طور موقت پایان یافت. اما هنوز هم در برخی از شهرستان‌ها به دلیل تحقق نیافتن وعده‌های داده‌شده گاهی تجمعات اعتراضی برگزار می‌شود. مساله اینجاست که فعالان این حوزه از مسئولان سازمان نظام پرستاری تا دبیر کل خانه پرستار بارها اعلام کرده‌اند مطالبات پرستاری فقط محدود به معوقات مالی آنها نیست و ساختار حاکم بر وزارت بهداشت و درمان و بی‌توجهی به خواست‌ پرستاران است که باعث نارضایتی این قشر شده است.

از سوی دیگر، پرستاران بی‌توجهی وزارت بهداشت و درمان به وضعیت خود را خطری جدی برای جان بیماران می‌دانند. بسیاری از آنها معتقدند کمبود نیروی پرستار، اجبار پرستاران به افزایش ساعت کاری و... بیش از هر چیز باعث به خطر افتادن جان بیماران می‌شود.

در نهایت، پرستاران به دولت تا روز پرستار سال جاری (۱۷ آبان) فرصت داده‌اند تا مطالبات آنها را پیگیری کنند و شرایط اجرای این مطالبات را فراهم آورد. این اتفاق در حالی رخ داده که این روزها یکی از بزرگ‌ترین چالشی که گریبان بیمارستان‌های دولتی را گرفته کمبود نیروی پرستار و تعطیلی بخش‌های درمانی است.

پرستاران منتظر اجرای وعده‌ها هستند

محمد شریفی‌مقدم، دبیر کل خانه پرستار در این باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: «این گام‌هایی که برداشته می‌شود برای شروع خوب است اما مساله اینجاست که باید منتظر باشیم تا این وعده‌ها یک‌به‌یک اجرایی شوند. مساله اینجاست که فعلاً تمام تلاش دولت برای رفع مشکلات مالی پرستاران و پرداخت معوقات آنهاست، در حالی که مساله کارانه و تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری از جمله مهم‌ترین خواست‌های پرستاران است.»

او می‌افزاید: «متاسفانه مبلغی که در مرحله اول از سوی دولت به وزارت بهداشت و درمان اختصاص داده شد تا با استفاده از آن، معوقات پرستاران پرداخت شود اما بخشی از این اعتبار به بخش‌های دیگر تعلق گرفت. مساله اینجاست که همیشه نیروهای کادری در وزارت بهداشت و درمان بیش از کادر درمان در اولویت بوده‌اند و همین مساله باعث بسیاری از نارضایتی‌ها در بین پرستاران است.»

دبیر کل خانه پرستار می‌گوید: «البته دلیل وزارت بهداشت برای اختصاص بخش اعظمی از اعتبار هفت همتی برای بخش‌های دیگر این بود که ردیف بودجه‌ای برای این اعتبار تعریف نشده بود. اما حالا دوباره سه همت دیگر برای پرداخت معوقات پرستاران در نظر گرفته شده است. بنا بر تاکید معاون توسعه و مدیریت منابع وزارت بهداشت، این بودجه که از طریق بیمه سلامت به دانشگاه‌های علوم‌پزشکی پرداخت شده، به صورت بودجه نشان‌دار در اختیار پرستاران قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است در بسیاری شهرستان‌ها پرستاران هنوز معوقات سال ۱۴۰۲ را دریافت نکرده‌اند.»

اما و اگرهای پذیرش اصلاح ضریب ریالی اضافه‌کار پرستاران

شریفی‌مقدم در مورد این مساله توضیح می‌دهد: «سال‌ها بود ما سعی داشتیم این مساله را اصلاح کنیم. اینکه از یک طرف پرستاران به دلیل کمبود نیرو مجبور به اضافه‌کار می‌شدند و از سوی دیگر، مبلغی که برای این اضافه‌کار در نظر گرفته شده بود بسیار ناچیز بود، هم نارضایتی‌های بسیاری را به وجود آورده و هم باعث افت کیفیت خدمات درمانی شده بود.»

او ادامه می‌دهد: «طبق آخرین خبرها قرار است مساله اصلاح ضریب ریالی اضافه‌کار پرستاران از طریق معاون اول رئیس‌جمهور پیگیری شود. حداقل مبلغی که از سوی ما ارائه شده برای هر ساعت اضافه‌کار با توجه به میزان دریافتی پرستار، ۱۰۰ هزار تومان است که نسبت به دریافتی می‌تواند افزایش پیدا کند.»

مشکل کمبود پرستار در بیمارستان‌ها جدی است

شریفی‌مقدم در پاسخ به این سوال که وضعیت کمبود پرستار در بیمارستان‌های کشور به چه صورت است نیز می‌گوید: «متاسفانه مساله کمبود پرستار در بیمارستان‌های کشور کاملاً جدی است و ما در وضعیت بحرانی به سر می‌بریم. البته نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم تمام مشکلاتی که سال‌ها روی هم انباشت شده‌اند، در مدت‌زمان کوتاهی برطرف شوند اما این وضعیت بیش از هر چیز می‌تواند سلامت بیماران را به خطر بیندازد.»/تجارت نیوز

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: