کد خبر: ۳۵۰۶۶۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - 2024October 02
باکتری‌هایی مانند استافیلوکوک که به‌طور طبیعی روی پوست انسان وجود دارند، نیز در محیط‌های کثیف رختخواب رشد می‌کنند.
شفاآنلاین:سلامت>رختخواب ما، جایی که یک سوم عمر خود را در آن سپری می‌کنیم، میزبان میلیون‌ها باکتری، قارچ، کنه‌ها و ویروس‌هاست. این موجودات در این محیط گرم و مرطوب با عرق، بزاق و سلول‌های مرده پوست، رشد می‌کنند و مشکلاتی از جمله آلرژی و عفونت‌های پوستی ایجاد می‌نمایند.
به گزارش شفا آنلاین:رختخواب ما به‌عنوان مکانی که ساعت‌های طولانی از شبانه‌روز را در آن می‌گذرانیم، محلی جذاب برای میلیون‌ها میکروب است. انواع قارچ‌ها، باکتری‌ها، ویروس‌ها و کنه‌ها این محیط را بهشتی برای خود تصور می‌کنند و از منابع مختلف مانند عرق، سلول‌های مرده پوست و ذرات غذا تغذیه می‌کنند.

برای نمونه، کنه‌های گرد و غبار از سلول‌های مرده پوست انسان تغذیه می‌کنند و تختخواب را به منزله یک بوفه بی‌پایان می‌بینند. متأسفانه، وجود این کنه‌ها و همچنین مدفوع آن‌ها می‌تواند به مشکلاتی چون آلرژی، آسم و اگزما منجر شود.

از سوی دیگر، باکتری‌هایی مانند استافیلوکوک که به‌طور طبیعی روی پوست انسان وجود دارند، نیز در محیط‌های کثیف رختخواب رشد می‌کنند. برخی از گونه‌های استافیلوکوک مانند استافیلوکوکوس اورئوس می‌توانند باعث عفونت‌های پوستی، آکنه و ذات‌الریه در افرادی با سیستم ایمنی ضعیف شوند.

مطالعات انجام‌شده توسط متخصصان نشان داده‌اند که در صورت شسته‌نشدن ملافه‌ها و بالش‌ها، تعداد باکتری‌ها به شدت افزایش می‌یابد. برای مثال، یک بررسی علمی نشان داد که یک روبالشی که یک هفته شسته نشده بود، حاوی سه میلیون باکتری در هر اینچ مربع بود که این میزان آلوده‌تر از یک صندلی توالت است.
خطرات قارچ‌ها:

همچنین بررسی‌های دیگری که روی بالش‌های مختلف انجام شد، نشان داد که تمامی آنها حاوی قارچ هستند، از جمله قارچ Aspergillus fumigatus که به‌طور معمول در خاک یافت می‌شود. این قارچ‌ها در شرایط گرم و مرطوب رشد کرده و می‌توانند تا سال‌ها زنده بمانند.

دیوید دنینگ، استاد بیماری‌های عفونی، هشدار می‌دهد که این قارچ‌ها حتی پس از شستن بالش در دماهای زیر ۵۰ درجه سانتی‌گراد همچنان زنده می‌مانند. علاوه بر این، ضربه‌زدن به بالش‌ها برای تنظیم آن‌ها می‌تواند هاگ‌های قارچ را آزاد کرده و در اتاق پخش کند.
چگونه با این تهدیدات مقابله کنیم؟

اگرچه شستن مداوم بالش و ملحفه‌ها ضروری است، اما این اقدامات تنها بخشی از راه‌حل است. دکتر دنینگ توصیه می‌کند که برای افراد سالم، تعویض بالش هر دو سال یک‌بار کافی است، اما برای کسانی که به آسم، بیماری‌های ریوی یا سینوسی مبتلا هستند، تعویض بالش هر سه تا شش ماه ضروری است.

علاوه بر شستن ملافه‌ها به صورت هفتگی، اتو کردن آنها نیز به کاهش تعداد باکتری‌ها کمک می‌کند. دنینگ همچنین به افرادی که حیوانات خانگی در تخت خود دارند یا با لباس‌های کثیف و بدون دوش‌گرفتن به رختخواب می‌روند، هشدار داده و تأکید دارد که شستن منظم ملافه‌ها برای جلوگیری از افزایش باکتری‌ها و قارچ‌ها ضروری است.

در نهایت، افرادی که در تختخواب خود غذا می‌خورند باید به‌طور مرتب و بیش از یک بار در هفته ملافه‌های خود را بشویند تا از بروز آلودگی‌های بیشتر جلوگیری کنند./ایسنا



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: