کد خبر: ۳۴۹۹۶۹
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۵ - ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - 2024September 17
یافته‌های یک پژوهش نشان می‌دهد عفونت کووید ۱۹ ممکن است باعث ابتلای افراد به دیابت شود یا دیابت آن‌ها را تشدید کند.
شفاآنلاین:سلامت>پژوهشگران دانشگاه پزشکی وایل کُرنل در آمریکا کشف کردند کرونا ویروس سندرم حاد تنفسی ۲ (ویروسی که باعث ایجاد کووید ۱۹ می‌شود) باعث ابتلای افراد به دیابت شده و عوارض دیابت را در افراد مبتلا به این بیماری تشدید می‌کند.

 به گزارش شفا آنلاین:آن‌ها دریافتند که قرار گرفتن در معرض این ویروس، سلول‌های ایمنی را فعال می‌کند که به نوبه خود سلول‌های بتا (سلول‌های پانکراس که انسولین تولید می‌کنند) را از بین می‌برند.

شوئیبینگ چِن (Shuibing Chen)، یکی از پژوهشگران، اظهار کرد: از مدت‌ها پیش، این فرضیه وجود داشت که ممکن است برخی از عفونت‌های ویروسی باعث دیابت نوع ۱ شود؛ اما توانستیم چگونگی رخ دادن این اتفاق در رابطه با عفونت کووید ۱۹ را دریابیم.

دکتر رابرت شوارتز (Robert Schwartz)، می‌گوید: وقتی فردی به کووید ۱۹ شدید مبتلا است، اولویت اول، درمان علایم تهدیدکننده زندگی است؛ اما باید درمان‌های بالینی به شکلی طراحی شوند که از آسیب دیدن اندام‌هایی مانند پانکراس ممانعت کنند.

از نخستین روزهای همه‌گیری کووید ۱۹، پزشکان مشاهده کردند که این ویروس نه فقط بر ریه‌ها بلکه بر برخی دیگر از اعضای بدن از جمله قلب، کبد، روده بزرگ و پانکراس نیز تأثیر می‌گذارد.

پژوهشگران نمونه‌هایی از بافت پانکراس افرادی را که بر اثر کووید ۱۹ فوت کرده بودند، بررسی و مشاهده کردند جزایر پانکراس، قسمت‌هایی از لوزالمعده که انسولین را برای تنظیم قند خون تولید می‌کنند، آسیب دیده‌اند.

آن‌ها سپس از یک روش تجزیه‌وتحلیل به نام GeoMx برای بررسی جزئیات بیشتر نمونه‌ها استفاده کردند. این امر، حضور سلول‌های ایمنی به نام ماکروفاژهای (سلول‌های مهم سیستم ایمنی بدن) پیش‌التهابی را در بافت‌ها آشکار کرد. وظیفه این ماکروفاژها از بین بردن عوامل بیماری‌زا است؛ اما گاهی اوقات باعث آسیب جانبی به بافت‌های سالم می‌شوند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: