به گزارش شفا آنلاین:وی با بیان اینکه سال گذشته هم همین اتفاق افتاده بود. افزود: آزمونهای نهایی سال گذشته سهم ۴۰ درصدی و امسال نیز سهم ۵۰ درصدی را به خود اختصاص دادند. و طراحی سوالات مبتنی بر کتاب بود نه مهارتهای تست زنی و حفظ کردن، بنابراین یادگیری باید برای دانشآموزان اتفاق بیفتد.
رییس مرکز سنجش و ارزیابی کیفیت نظام آموزش و پرورش با بیان اینکه این موضوع را نمیتوان به همه مدارس تعمیم داد. ادامه داد: در بین مدارس غیردولتی، مدارسی هستند که اصول را رعایت میکنند. و دانشآموزان آنان نتیجه خوبی هم گرفتند.
زارعی با بیان اینکه قطعاً به جهت تعداد دانشآموزان و تراکم پایین کلاسها از مدارس غیردولتی انتظار میرفت. که عملکرد بهتری داشته باشند. گفت: خود موسسان نیز به پیشرفت تحصیلی دانشآموزان توجه بیشتری داشته. و خانوادهها نیز دغدغه بیشتری نسبت به این موضوع دارند اما آنچه که انتظار میرفت حاصل نشد.
وی با بیان اینکه پیشنهاد میشود مدارس حتماً به کتاب برگردند و اصل یادگیری را مبنا قرار دهند. افزود: تاکید بر حافظه محوری و مهارتهای تست زنی و تکنیکها سر جای خود قرار دارد. اما دانشآموز باید برای یادگیری آماده شود تا نتیجه بهتری از عملکرد خود داشته باشد.
رییس مرکز سنجش و ارزیابی کیفیت نظام آموزش و پرورش در پاسخ به این که با توجه به نمرات دانشآموزان آیا عدالت آموزشی در مدارس جاری شده است؟ اظهار کرد: عدالت معنای وسیعی دارد و نمیتوان ادعا کرد عدالت همه جا برقرار است، منتها ادعایی که میتوانیم داشته باشیم این است که تاثیر سابقه تحصیلی باعث شده که برابری آموزشی ارتقا پیدا کند و دستیابی داوطلبان مناطق محروم به رتبههای برتر کنکور بیشتر شود که دادهها این موضوع را اثبات کرده است.
زارعی پیشتر درباره آمار پیشرفت معدل استانها گفته بود: استان یزد، بیشترین پیشرفت معدل را از سال ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۳ داشته که ۰.۹۹ درصد نزدیک به یک بوده است. بعد از آن استانهای سمنان، تهران و مازندران بیشترین تغییر را داشتند. خراسان رضوی، قزوین، زنجان، خوزستان بعد از این استانها نزدیک به ۰.۷ دهم درصد و بیشتر افزایش نمره داشتند. هرمزگان، کرمان، فارس، خراسان جنوبی، اصفهان نیز نمرات را بعد از این استانها به خوبی افزایش دادند.