کد خبر: ۳۴۹۸۵۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - 2024September 15
بهترین بازه زمانی برای دریافت واکسن آنفلوآنزا از نیمه شهریور تا 15آبان است
شفاآنلاین:سلامت>هر سال نزدیک پاییز که می‌شود، خیلی از افراد برای تهیه و تزریق واکسن آنفلوآنزا اقدام می‌کنند تا گرفتار این ویروس که معمولا 7تا 14روز، زندگی فرد بیمار را مختل می‌کند، نشوند.

 به گزارش شفا آنلاین:آنفلوآنزا یک بیماری شایع ویروسی است که سویه‌های مختلفی دارد و هر سال با سویه‌های جدیدتری سروکله‌اش پیدا می‌شود. علائم این ویروس نسبت به ویروس‌های سرماخوردگی و کرونا بسیار شدیدتر و آزاردهنده‌تر است و در برخی افراد می‌تواند منجر به مرگ شود. به همین دلیل هر سال به گروه‌های در معرض خطر توصیه می‌شود که حتما این واکسن را تزریق کنند.
 واکسن‌های آنفلوآنزا معمولا از نیمه دوم شهریور در داروخانه‌های سراسر کشور موجود است و افراد می‌توانند آن را خریداری و تزریق کنند. اما دقیقا کدام افراد لازم است که این واکسن را دریافت کنند و کدام افراد نیازی به تزریق آن ندارند؟ چند دوز باید بزنیم؟ دکتر آمیتیس رمضانی، متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری و دبیر انجمن متخصصان بیماری‌های عفونی ایران در گفت‌وگو با همشهری به همه این سؤال‌ها پاسخ داده است
.این افراد حتما واکسن بزنند
آنفلوآنزا یک بیماری ویروسی است که شدت علائم بالینی آن خیلی بیشتر از سرماخوردگی و کرونا است و معمولا با سرفه‌های شدید، دردهای عضلانی، تب، سردرد و خستگی شدید همراه است. این بیماری در افراد جوان که بیماری زمینه‌ای ندارند، معمولا در عرض 7تا 10روز بهبود پیدا می‌کند. اما در گروه‌های پرخطر که ممکن است در اثر ابتلا با درگیری ریه و مغز، التهاب بافت مغز، کاهش سطح هوشیاری و حتی فوت مواجه شوند توصیه به تزریق واکسن است و حتما باید واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند.

واکسن برای کودکان
کودکان 6‌ماه تا 5سال در معرض ابتلا به آنفلوآنزای شدید هستند. عوارض این بیماری در کودکان 6‌ماه تا 2سال جدی‌ و شدیدتر است. بنابراین تزریق واکسن در کودکان 6ماهه تا 5ساله به‌خصوص کودکان 6ماهه تا 2ساله که عوارض بیماری در آنها شدیدتر است، توصیه می‌شود. البته واکسن آنفلوآنزا برای بزرگسالان یک دوز است اما برای کودکان بسته به نوع واکسن، متفاوت است.

افراد سالم واکسن بزنند یا نزنند؟
تعداد واکسن‌های آنفلوآنزا در دنیا محدود است و به اندازه جمعیت دنیا نیست، بنابراین گروه‌های پرخطر در اولویت قرار دارند. البته برخی افراد هستند که در این گروه‌های پرخطر قرار نمی‌گیرند اما ابتلای شدیدی به آنفلوآنزا دارند و معمولا 2تا 3هفته بعد از ابتلا از عملکرد و زندگی عادی خود محروم می‌شوند. اینها هم اگر واکسن را دریافت کنند، منعی ندارد. اما توصیه به تزریق واکسن برای همه افراد نیست.

بهترین زمان تزریق
بهترین بازه زمانی برای دریافت واکسن آنفلوآنزا از نیمه شهریور تا 15آبان است. اما با توجه به اینکه پیک آنفلوآنزا در آذر رخ می‌دهد، اگر افراد در تزریق واکسن تأخیر داشتند هم اشکال ندارد. البته هرقدر با تأخیر بیشتری واکسن تزریق شود ممکن است همزمان فرد به این ویروس هم مبتلا شود.

توصیه‌های بسیار کاربردی
خیلی از مردم تصور می‌کنند همین که واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند، کافی است و نیاز به رعایت هیچ پروتکلی نیست. همه ویروس‌های تنفسی دو راه اصلی انتقال دارند؛ اول ترشحات و قطرات تنفسی که فرد براثر سرفه و عطسه وارد محیط و فضا می‌کند و دوم وجود ویروس روی دست‌های فرد آلوده که باعث آلودگی سطوح می‌شوند. بنابراین افراد سالم باید مرتب دست‌های خود را با آب و صابون بشویند. افراد مبتلا باید در فضای عمومی ماسک بزنند تا دیگران را مبتلا نکنند.

نکته
هر واکسنی را که در دسترس است، تزریق کنید، اما واکسنی که ظرفیت بیشتری دارد، کارایی بالاتری هم خواهد داشت.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: