کد خبر: ۳۴۹۸۳۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - 2024September 15
این روزها در فضای مجازی با انبوه پست‌ها و کلیپ‌هایی مواجه هستیم که تبلیغاتی گسترده علیه واکسیناسیون عمومی از بدو تولد نوزادان به راه انداخته‌اند. آنچنان که اگر بموقع با آن مقابله نشود می‌تواند پیامدهای گسترده‌ای به دنبال داشته باشد.

شفاآنلاین:سلامت>جولان پاندمی ویروس کرونا طی چند سال گذشته و مصیبت‌هایی که جهان در این دوران از سر گذراند روی تفکر و سبک زندگی بسیاری از مردم تأثیرات چشمگیری گذاشت. امروزه با اثبات برخی عوارض واکسن‌های کووید-19، بسیاری از مردم که در کل با الزام تزریق واکسن مخالف بودند بیشتر به رعب و وحشت‌ افتاده‌اند. آنقدر که علاوه بر مخالفان واکسن کرونا، حتی برخی از مقامات کشورها با اصل واکسیناسیون عمومی از بدو تولد به مخالفت پرداخته‌اند. 

به گزارش شفا آنلاین:هرچند تحقیقات نشان داده است که واکسن‌ها بسیار ایمن‌تر از ابتلا به خود بیماری هستند و عوارض کمتری نشان می‌دهند. ولی این روزها در فضای مجازی با انبوه پست‌ها و کلیپ‌هایی مواجه هستیم که تبلیغاتی گسترده علیه واکسیناسیون عمومی از بدو تولد نوزادان به راه انداخته‌اند. آنچنان که اگر بموقع با آن مقابله نشود می‌تواند پیامدهای گسترده‌ای به دنبال داشته باشد.
واکسیناسیون نه تنها از فرد در مقابل بیماری‌ها، بلکه از اطرافیان ما هم محافظت می‌کند. تحقیقات نشان داده است که وقتی درصد مشخصی از یک گروه واکسینه می‌شوند، کل جمعیت می‌تواند به مصونیت جمعی یا همان ایمنی گله‌ای برسد. در واقع ایمنی گله‌ای از افرادی که به دلایل مختلف نمی‌توانند واکسینه شوند با کاهش احتمال ابتلا به عفونت محافظت می‌کند؛ مانند کسانی که سیستم ایمنی ضعیف یا آلرژی‌های جدی دارند.
با این حال برخی قانونگذاران کشورهای مختلف در تلاشند تا از دستورات واکسیناسیون، نه فقط برای کووید-19، بلکه برای سرخک، فلج اطفال و مننژیت نیز چشم‌پوشی کنند. موضوعی که کارشناسان بهداشت عمومی را بیشتر نگران کرده است، بروز مخالفت‌های مجدد با واکسیناسیون دوران کودکی و احتمال معکوس شدن دستاوردهای چشمگیر جهانی در نرخ واکسیناسیون است.

مخالفیم که دولت‌ها بگویند با بدن خود چه کنیم
شعار بسیاری از مخالفان واکسیناسیون این است که چرا باید دولت‌ها برای ما تعیین تکلیف کنند که با بدن خودمان چکار کنیم. در این زمینه واتسون، نماینده جمهوری‌خواه امریکا معتقد است که جامعه بهداشت عمومی واقعاً در طول همه‌گیری کووید-19 اعتبار خود را از دست داده است و آنها واقعاً باید سخت تلاش کنند تا بخشی از این اعتبار را بازگردانند.
ابتکار مشترک برای ایمنی جهانی
بر اساس یک مطالعه جهانی، جان 154 میلیون نفر به لطف واکسیناسیون درطول 50 سال گذشته نجات یافته است. سازمان جهانی بهداشت، یونیسف، انجمن اتحاد جهانی واکسن و ایمن‌سازی (GAVI) و بنیاد بیل و ملیندا گیتس همزمان با هفته جهانی واکسیناسیون و ایمن‌سازی 2024، اقدام به راه‌اندازی کمپین انسان ممکن (Human Possible)به منظور افزایش برنامه‌های واکسیناسیون در سراسر جهان کردند. هفته‌ای که از 24 تا 30 آوریل به نام واکسیناسیون و اپیدمی جهانی نامگذاری شده است تا یادآور اهمیت این موضوع باشد.
این کمپین یک ابتکار مشترک را تبلیغ می‌کند و به‌عنوان بخشی از این کمپین از رهبران جهان درخواست می‌شود از واکسن‌ها و برنامه‌های ایمن‌سازی که دسترسی به این محصولات حیاتی مهم را تضمین می‌کنند حمایت کنند؛ حمایتی مالی تا ضمن تجلیل از یکی از بزرگترین دستاوردهای بشریت، تعهد خود را به سلامت عمومی تأیید کنند. با این طرح تا 50 سال آینده، نه‌تنها دسترسی همه کودکان به واکسن تضمین خواهد شد، بلکه محافظت از سالمندان در برابر آنفلوانزا، مادران در برابر کزاز، نوجوانان در برابر ویروس پاپیلومای انسانی و همه جمعیت‌ها در برابر سل و بسیاری بیماری‌های عفونی دیگر تسهیل خواهد شد.

واکسن، ناجی 150 میلیون نفر
روز 24 آوریل 2024 ژنو، نیویورک، سیاتل و تاشکند با انتشار نتایج مهم یک مطالعه گسترده درنشریهThe Lancet، تأثیر تلاش‌های جهانی برای واکسیناسیون را طی 50 سال گذشته اثبات کردند. این مطالعه نشان داد جان 154 میلیون نفر به واسطه واکسیناسیون نجات یافته است یعنی معادل 6 زندگی در هر دقیقه. اکثریت زندگی‌های نجات‌یافته؛ معادل 101 میلیون جان متعلق به نوزادان است.
به گزارش relief، مطالعات سازمان بهداشت جهانی (WHO) نشان می‌دهد واکسیناسیون مؤثرترین مداخله بهداشتی است که نه تنها بقای نوزادان را از بدو تولد تضمین می‌کند، بلکه روی سلامت و طول عمر آنها تا بزرگسالی اهمیت دارد. در میان واکسن‌هایی که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفت، واکسن ضدسرخک به دلیل تأثیر قابل توجه آن در کاهش مرگ ومیر نوزادان دارای نقش برجسته‌تری بود. چرا که به نجات 60 درصد از زندگی‌ها کمک می‌کند. این واکسن احتمالاً عامل اصلی پیشگیری از مرگ‌ومیرها در آینده خواهد بود. از 50 سال گذشته تاکنون، واکسیناسیون علیه 14 بیماری دیفتری، هموفیلوس آنفلوانزا نوع ب، هپاتیت B، آنسفالیت ژاپنی، سرخک، مننژیت A، سیاه سرفه، بیماری پنوموکوکی مهاجم، فلج اطفال، روتاویروس، سرخجه، کزاز، سل و تب زرد مستقیماً آغاز شد. اقدامی که به کاهش 40 درصدی مرگ ومیر کودکان در سطح جهانی و بیش از 50 درصد در منطقه آفریقا کمک کرد.
دکتر تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت گفت: «واکسن‌ها یکی از قدرتمندترین اختراعات تاریخ بشریت هستند که از بیماری‌هایی که زمانی باعث رعب و وحشت می‌شد، پیشگیری می‌کنند. امروزه به لطف واکسن‌ها، آبله ریشه‌کن شده است و فلج اطفال در آستانه ریشه‌کنی است. به لطف توسعه اخیر واکسن‌ها علیه بیماری‌هایی مانند مالاریا و سرطان دهانه رحم ما مرز گسترش این بیماری‌ها را به عقب رانده‌ایم. با ادامه تحقیقات، سرمایه‌گذاری و همکاری‌ها، می‌توانیم جان میلیون‌ها نفر دیگر را از امروز تا 50 سال آینده نجات دهیم. این مطالعه نشان داد که اگر واکسیناسیون فلج اطفال انجام نمی‌شد، امروزه بیش از 20 میلیون نفر فلج بودند ولی آنها اکنون قادر به راه رفتن هستند و جهان باید بزودی این بیماری را یکبار برای همیشه ریشه کن کند./ایران

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: