کد خبر: ۳۴۹۷۲۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۲۲ شهريور ۱۴۰۳ - 2024September 12
زوال عقل با اجسام لویی یا دمانس با اجسام لویی، نوعی زوال عقل است که با تغییر در خواب، رفتار، شناخت، حرکت و تنظیم عملکردهای خودکار بدن مشخص می‌شود و از دست دادن حافظه همیشه علامت اولیه آن نیست.
شفاآنلاین:سلامت>یک مطالعه جدید حاکی است یک درمان رایج برای بیماری آلزایمر (متداول‌ترین نوع زوال عقل) همچنین می‌تواند دومین نوع متداول آن یعنی «زوال عقل جسم لویی» (دمانس لویی بادی) را نیز درمان کند.این درمان یک مهارکننده کولین‌استر (cholinesterase inhibitor) است و اکنون نیز برای درمان بیماران مبتلا به دمانس یا زوال‌ عقل با اجسام لویی‌ استفاده می‌شود اما تا کنون معلوم نبود تا چه حد موثر است. تحقیقات جدید نشان داده این درمان واقعا می‌تواند افول شناختی را آهسته کند.

به گزارش شفا آنلاین:زوال عقل با اجسام لویی یا دمانس با اجسام لویی (Dementia with Lewy bodies)، نوعی زوال عقل است که با تغییر در خواب، رفتار، شناخت، حرکت و تنظیم عملکردهای خودکار بدن مشخص می‌شود و از دست دادن حافظه همیشه علامت اولیه آن نیست.

این نوع از زوال عقل ارتباط نزدیکی با بیماری‌های آلزایمر و پارکینسون دارد اما پزشکان و دانشمندان اطلاعات کمتری درباره آن دارند. این بیماری پس از آلزایمر دومین نوع شایع زوال عقل پیش رونده است. توده های ایجاد شده از تجمع غیر طبیعی پروتئین در مغز که جسک لویی نامیده می‌شود، در سلول‌ های عصبی درگیر تفکر، حافظه و حرکتی ایجاد شده و منجر به بروز این بیماری خواهند شد.

زوال عقل جسم لویی به تدریج توانایی های ذهنی را کاهش می‌ دهد. این افراد ممکن است توهمات بینایی و تغییر در هوشیاری و توجه نیز داشته باشند. از دیگر عوارض این بیماری، بروز علائم پارکینسون مثل سفت شدن ماهیچه ها، حرکات آهسته، اختلال در راه رفتن و لرزش اندام‌ ها است.

گروه تحقیقاتی موسسه کارولینسکا در کشور سوئد می‌گوید که یافته‌های این محققان دانش و آگاهی درباره این بیماری را افزایش خواهد داد. ماریا اریکداتر نوروبیولوژیست در این خصوص گفت: نتایج تحقیقات ما تاکیدی بر مزایای بالقوه درمان مهارکننده کولین‌لستر برای بیماران مبتلا به زوال عقل جسم لویی است و از به‌روزسازی خط مشی درمانی حمایت می‌کند.

این مطالعه در بر دارنده یک هزار و ۹۵ نفر بیمار مبتلا به دمانس لویی بادی تحت درمان با درمان مهارکننده کولین‌لستر یا درمان با «ممانتین» (یک درمان دیگر آلزایمر) یا بدون درمان بوده است. این افراد برای مدت حدود ۱۰ سال تحت نظر بودند.

این بررسی‌ها مشخص کرد افرادی که با این داروها تحت درمان بودند نسبت به دیگران روند افول شناختی آهسته‌تری را تجربه کردند، همچنین ریسک مرگ در آنها نیز پایین‌تر بوده است. هر چند این یک مطالعه مشاهداتی بر اساس بررسی سوابق موجود بوده و آزمایش بالینی (کلینیکال) نبوده و فرایند علت و معلولی را نشان نمی‌دهد اما نشان دهنده ارزش ادامه تحقیقات درباره درمان مهارکننده کولین‌لستر به عنوان یک درمان موثر برای بیماران مبتلا به زوال عقل جسم لویی است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: