کد خبر: ۳۴۹۵۶۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۵ - ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ - 2024September 09
یک خانواده ۳ نفره در تهران که درآمد زیر ۲۰ میلیون تومان داشته باشد زیر خط فقر است.
شفاآنلاین:عمومی>زهرا کاویانی عضو عضو هیئت علمی مرکز پژوهش‌های مجلس گفت بر اساس آخرین محاسبات انجام شده عدد برآوردی خط فقر یک خانوار 3 نفره در شهر تهران در سال 1403 حدود 20 میلیون تومان است.

 به گزارش شفا آنلاین:بر خلاف خط فقر مطلق، توزیع درآمد در تعیین خط فقر نسبی اهمیت زیادی دارد. برای به دست آوردن این شاخص در ابتدا میانگین یا میانه درآمد افراد جامعه با استفاده از روش‌های مختلفی محاسبه می‌شود.

در مرحله بعدی خط فقر نسبی بر اساس درصدی از شاخص مرکزی در یک جامعه به دست می‌آید. به عبارت دیگر هرچه‌قدر که یک جامعه ثروتمند‌تر باشد، خط فقر نسبی بالاتر خواهد بود و هر چه‌قدر که جامعه فقیرتر باشد خط فقر نسبی پایین‌تر خواهد بود.

 استفاده از این شاخص معمولا در جوامع توسعه یافته‌ای که فقر مطلق نداشته باشند و یا فقر مطلق در این جوامع بسیار پایین باشد اهمیت دارد. در این جوامع افراد علاوه بر درآمد خود به رفاه سایر شهروندان نیز اهمیت می دهند.

 فقر مطلق شاخصی است که توصیه می‌شود همه کشورها به محاسبه آن بپردازند و از این شاخص به عنوان خط فقر رسمی خود استفاده کنند. از این شاخص در سیاستگذاری‌های مربوط به حداقل دستمزد و سیاست‌های مالیاتی و یارانه‌ای نیز استفاده می‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: