کد خبر: ۳۴۹۵۴۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ - 2024September 09
دکتر دیپاک چوپرا، پزشک آمریکایی هندی‌تبار در کتاب خود اشاره می‌کند اگر کسی ذهن قوی داشته باشد و روی آن کار کند و به‌خود نگاهی مثبت داشته باشد، جسمش دوام زیادتری پیدا می‌کند.
شفاآنلاین:سلامت>ابن‌سینا، طبیب ایرانی هزار سال پیش وضعیت روحی، روانی و اندیشه مثبت را در درمان بیماری‌ها و حتی در بهتر شدن وضعیت زندگی مؤثر دانسته بود؛ توصیه‌هایی که حتی در دوران معاصر نیز در درمان بیماری‌ها کاربرد دارد. 
به گزارش شفا آنلاین: دکتر اصغر کیهان‌نیا، روانشناس و مشاور درباره دلایل مؤثر بودن اندیشه مثبت بر درمان بیماری‌ها و راه‌های ایجاد این اندیشه در ذهن  به چند نکته اشاره می‌کند.

اهمیت مثبت‌اندیشی
1دکتر دیپاک چوپرا، پزشک آمریکایی هندی‌تبار کتابی نوشته به نام «ذهن بی‌انتها، جسم پردوام». او در این کتاب اشاره می‌کند اگر کسی ذهن قوی داشته باشد و روی آن کار کند و به‌خود نگاهی مثبت داشته باشد، جسمش دوام زیادتری پیدا می‌کند.
2چوپرا در کتاب خود اضافه می‌کند با همین ساختار می‌توانیم حتی تا 135سال عمر بدون دردسر داشته باشیم. در روانشناسی ما نیز مثبت‌اندیشی و تلقین به ‌خود امر بسیار مهمی است.
3درباره مثبت‌اندیشی و شانس که خیلی صحبت می‌شود، می‌توانم بگویم چیزی به نام شانس نداریم، اما چیزی به نام تشخیص موقعیت‌ها داریم که می‌توان آن را اینگونه تفسیر کرد؛ استفاده به موقع از فرصت‌ها. همیشه فال و طالع افرادی که مثبت‌اندیش هستند و نگاه منفی و ناامیدانه ندارند، خوب در می‌آید.
4 هر  قدر در زمینه مثبت‌اندیشی، نگاه امیدوارانه و تلقین مثبت کوشا باشیم، امری که ابن‌سینا در کتاب قانون به آن اشاره داشته است، محقق می‌شود.

هورمون‌های آزاداندیشی
در فرایند رسیدن به مثبت‌اندیشی 3هورمون باید آزاد شود:
 اندورفین؛ می‌تواند به کاهش درد فیزیکی یا علائم آسیب در عضلات ما کمک کند.
 دوپامین؛ مسئول ایجاد احساس خوب در انسان است.
 سروتونین؛ به کاهش علائم افسردگی کمک می‌کند.

مثبت‌اندیشی و سرطان
قطعا داشتن روحیه خوب و مثبت‌اندیشی می‌تواند در مداوای بیمار مبتلا به سرطان تأثیر داشته باشد. در درمان یا کنترل بیماری سرطان می‌توان به تأثیر عوامل روحی و روانی باور داشت. ما در چندین فیلم مشاهده کردیم که شخصیت‌های این فیلم‌ها که سرطان داشتند و از روند درمانی ناامید شده بودند، پس از مدتی، کار و ورزش را شروع کردند، استرس را کنار گذاشتند و شروع کردند به تماشای فیلم‌‍‌های غیرجدی و سرگرم کننده. با تداوم این وضعیت، هورمون‌های آندروفین، دوپامین و سروتونین در بدن آنها آزاد می‌شود که این مسئله بهبود روحیه و مثبت‌اندیشی را در فرد بیمار به دنبال دارد و می‌تواند در علاج وی مؤثر باشد.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: