کد خبر: ۳۴۹۲۴۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۱۲ شهريور ۱۴۰۳ - 2024September 02
سماگلوتاید، که با نام‌های تجاری «اوزمپیک» و «ویگووی» فروخته می‌شود، «مزایای گسترده‌ای فرای آنچه تصور می‌شد» دارد.
شفاآنلاین:سلامت>دانشمندان می‌گویند آمپول‌های محبوب کاهش وزن می‌توانند روند پیری بیولوژیکی را کند کنند و علت اصلی آن را بهبود طیف وسیعی از بیماری‌ها در مصرف‌کننده عنوان کرده‌اند.

به گزارش شفا آنلاین:نتایج چندین مطالعه روی این موضوع در کنفرانس انجمن قلب و عروق اروپا ارائه شد که نشان داده‌اند سماگلوتاید، که با نام‌های تجاری «اوزمپیک» و «ویگووی» فروخته می‌شود، «مزایای گسترده‌ای فرای آنچه تصور می‌شد» دارد.

دانشمندان می‌گویند این دارو فارغ از اینکه به کاهش وزن فرد کمک کرده است یا نه، سطح التهاب را در بدن کاهش می‌دهد و قادر است به درمان چندین بیماری مرتبط با التهاب، از جمله سرطان، التهاب مفصل یا آرتریت، آلزایمر و پارکینسون کمک کند.

مجموعه‌ای از کارآزمایی‌های محققان دانشگاه ییل و هاروارد آمریکا نشان داده است که سماگلوتاید می‌تواند روند بیماری‌های کلیوی را معکوس کرده، از نارسایی قلبی جلوگیری کند، فشار خون بالا را که قبلاً غیرقابل درمان بود، کاهش دهد و خطر مرگ بر اثر کووید-۱۹ را تا یک سوم کاهش دهد.

دانشمندان در این مطالعات بیش از ۱۷ هزار و ۶۰۰ فرد ۴۴ سال یا بالاتر را تحت نظر گرفتند. به این افراد به مدت بیش از سه سال سماگلوتاید ۲.۴ میلی‌گرمی داده شده بود.

شرکت‌کنندگان در مطالعات اضافه وزن داشتند و به بیماری‌های قلبی عروقی مبتلا بودند اما دیابت نداشتند.

مطالعات قبلی نشان داده بود که این دارو مرگ و میر ناشی از حملات قلبی و سکته را نیز تا یک پنجم کاهش می‌دهد.

سماگلوتاید، دارویی است با نام تجاری «اوزمپیک» برای درمان دیابت نوع ۲ و همچنین برای کنترل وزن تجویز می‌شود و از هورمون «جی‌ال‌پی-۱» که پس از خوردن غذا توسط روده ترشح می‌شود، تقلید می‌کند.

این هورمون کارهای مختلفی از جمله کمک به تولید انسولین، کاهش سرعت تخلیه معده و کاهش قند خون انجام می‌دهد.

کارشناسان هشدار داده‌اند که این دارو نمی‌تواند جایگزین تغذیه مناسب و ورزش باشد و باید تحت نظارت پزشک مصرف شود.

اوزمپیک مانند هر داروی دیگری با مجموعه‌ای از عوارض جانبی همراه است.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: