کد خبر: ۳۴۹۱۳۰
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۰۹ شهريور ۱۴۰۳ - 2024August 30
یک متخصص رادیولوژی و سونوگرافی سرطان سینه را شایع‌ترین سرطان در زنان دانست و گفت : وجود توده سفت و بدون درد مهمترین نشانه ابتلا به این نوع سرطان در زنان است.

شفاآنلاین:سلامت>دکتر محمود مهربخش در این ارتباط توده سفت و بدون درد خوش خیم است را یک باور غلط دانست و افزود: وجود توده سفت و بدون درد در سینه، شایع ترین علامت سرطان سینه است و اینکه این توده خوش خیم است، یک باور غلط در زنان است که باید در این خصوص تجدیدنظر کنند.

به گزارش شفا آنلاین:وی با تاکید براینکه نگرانی ما توده های دردناک و متحرک نیست و ما برعکس نگران توده های سفت و بدون درد هستیم تصریح کرد: ترشحات خودبخودی، آبکی و خونی هم از دیگر نشانه های سرطان سینه است که بانوان باید آن را جدی بگیرند.

دکتر مهربخش تورفتگی نوک و پوست سینه، زخیم شدگی پوست سینه و یا احساس وجود توده در زیربغل را از دیگر علامت های سرطان سینه عنوان کرد و گفت: این نوع سرطان شایع ترین سرطان در بانوان است به نحوی که از هر هشت نفر، یک نفر به این نوع سرطان مبتلا می شود.

این متخصص رادیولوژی و سونوگرافی با اشاره به اینکه در گذشته راه های تشخیص سرطان سینه محدود بود و این نوع سرطان شایع ترین علت مرگ و میر در بانوان بوده است افزود : در چند سال اخیر که راه های تشخیص زودهنگام این نوع سرطان وجود دارد، میزان مرگ و میر تا حد زیادی کاهش یافته است.

وی تشخیص زودهنگام سرطان سینه را در روند درمانی زنان بسیار مهم دانست و افزود : خانم ها در ابتدا باید نسبت به این بیماری اطلاعات و آگاهی کاملی داشته باشند و علائم و نشانه های آن را هم بشناسند و ماهیانه این علائم را چک کنند تا نسبت به درمان آن اقدامات فوری را انجام دهند.

در ایران ۲۱.۴ درصد مبتلایان سرطان سینه زیر ۴۰ سال دارند، اما در دنیا آمار چهار درصد است و در عین حال براساس بررسی‌های انجام شده طی ۳۰ سال گذشته بالاترین سرطان در کشور در زنان و مردان سرطان سینه است. این سرطان با شیوع ۱۲ درصد بالاترین میزان شیوع سرطان را دارد که ۲۶ درصد سرطان زنان را تشکیل می‌دهد.

سرطان سینه ششمین علت مرگ ناشی از سرطان در زنان و مردان است. در ایران دومین علت مرگ، ناشی از سرطان در زنان است. اکنون مدیریت درمان بیماری سرطان در کشور مطلوب و نزدیک به استاندارد جهانی است و کمتر از ۳۰ درصد از بیماران مبتلا در هر سال فوت می‌کنند.

تقریبا ۲۴ درصد از بیماران در کشورهای اروپایی در مرحله صفر و یک بیماری قرار دارند اما در ایران ۳۷ درصد فقط مربوط به مرحله سه بیماری هستند. در مرحله یک هیچ بیماری فوت نمی‌کند در مرحله ۲ حدود ۹۴ درصد بقا داریم و در مرحله سه ۹۰ درصد بقا داریم که این آمار از بسیاری کشورهای غربی بهتر است.

برچسب ها: سرطان سینه ، سرطان ، زنان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: