کد خبر: ۳۴۹۰۷۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۰۸ شهريور ۱۴۰۳ - 2024August 29
مهدی گل سفید علوی
یکی از شاخص های توسعه یافتگی جوامع، مدیریت صحیح نظام سلامت هر کشور است. این موضوع اخیرا در کشور ما با چالش های فراوانی همراه بوده است
شفاآنلاین:سلامت>خودکشی رزیدنت ها و پزشکان متخصص، اعتصابات پرستاران و صف های درمان و نارضایتی مراجعین سال هاست که از چالش های مهم نظام سلامت کشور به شمار می رود. 
در این میان، پرستاران مظلوم ترین قشر در خط مقدم درمان هستند. حیات آفرینان بی ادعای این مرز و بوم، مدت هاست که نسبت به وضعیت کاری و معیشتی خود معترض هستند و درخواست های صنفی آن ها تاکنون بی پاسخ مانده است. مردم، ایثار و فداکاری این قشر صبور و زحمتکش را در ایام بیماری کرونا فراموش نکرده اند و جامعه خواستار رسیدگی فوری به مشکلات این عزیزان می باشد. برخی از دغدغه ها و مشکلات ایشان در ذیل لیست شده است.
یک - حقوق و دستمزد پرستاران بسیار ناچیز است. بررسی احکام حقوقی و کارگزینی ایشان موید این موضوع است و رقم های درج شده در فیش حقوقی یک پرستار باورنکردنی می باشد. در حال حاضر حقوق دریافتی یک پرستار در بیمارستان های دولتی همتراز مشاغل کارگری است. این در حالیست که در بسیاری از کشورهای دنیا در راستای ارتقای نظام سلامت آنها، پرستاری جزو پردرآمدترین مشاغل حرفه ای می باشد. اما در کشور ما حقوق یک پرستار در قعر جدول لیست دستمزد قرار دارد.
دو- فعالیت های حرفه ای آن ها همواره با استرس ها و مسئولیت های فراوان همراه است و به علت سختی کار و ریسک های مختلف، معمولا پرستاران پس از یک دهه فعالیت در معرض ابتلا به بیماری های مختلف قرار دارند.
سه - پرستاران در ایام پساکرونا، مظلومانه مورد بی مهری قرار گرفتند و امنیت شغلی بسیاری از آن ها مورد مخاطره قرار گرفت.
چهار- موضوع بعدی اضافه کارهای اجباری، غیر قانونی و طاقت فرسا با مزد غیرمنصفانه است که مورد اعتراض جمعی تمامی پرستاران می باشد. 
پنج - معوقات طولانی مدت پرستاران و کادر درمان در بیمارستان ها، نقطه تاریک مدیریتی در نظام سلامت کشور می باشد.
شش -  فاصله بسیار زیاد حقوق دریافتی یک پرستار نسبت به سایر فعالان حوزه سلامت از جمله پزشکان بسیار مشهود و غیرمنصفانه است. 
هفت - در حال حاضر پرستاران عزیز در مناصب و پست های مدیریتی ارکان نظام سلامت کشور حضور چشم گیری ندارند. 
هشت - پرستاران در سال های اخیر در موارد بسیاری مورد ضرب و جرح همراهان بیماران قرار گرفتند و امنیت ایشان در بیمارستان ها به خوبی تامین نشد. این درحالیست که شان و احترام این عزیزان در جامعه مسلم و فائقه می باشد.
نه - کمبود شدید پرستار در بیمارستان ها با در نظرگرفتن استانداردها، فرسودگی کاری این عزیزان را چند برابر کرده است.
ده - عدم شفافیت در سیاست ها و برنامه های اجرایی در خصوص پرستاران در حوزه های مختلف کاری مورد اعتراض جمعی ایشان است.
یازده - عدم اجرای صحیح قانون مشاغل سخت در خصوص پرستاران
دوازده - پرستاران در طول سال به صورت حداکثری در کل ایام تعطیل در مراکز درمانی حضور دارند. 
سیزده - نحوه محاسبه و فرمول کارانه پرستاران همواره مورد اعتراض بوده است. تعرفه گذاری صحیح، اجرای فوق العاده خاص با ضریب سه با درج در احکام کارگزینی، برقراری کارانه های حذف شده و ارتقای خدمات رفاهی پرستاران درخواست جمعی این بزرگواران می باشد.
اعتصابات و اعتراضات اخیر پرستاران عزیز، قطعا چالش بزرگ نظام درمان و  سلامت کشور می باشد. پرستاران کشور، ستون و صلابت نظام درمان هستند. وظیفه اخلاقی و حرفه ای دولت جدید و رئیس جمهور محترم رسیدگی فوری به مشکلات این قشر خدوم است.
متاسفانه در سال های اخیر به علت مشکلات مطروحه، بسیاری از پرستاران حرفه ای و متخصص ایران، به سایر کشورها مهاجرت کردند که این موضوع یکی از نقاط تاریک مدیریتی نظام سلامت و درمان کشور است. انتظار می رود دولت جدید با فوریت به مشکلات مذکور رسیدگی کرده و رضایت این عزیزان را سبب ساز شود.

پژوهشگر مدیریت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: