کد خبر: ۳۴۸۸۷۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۰۴ شهريور ۱۴۰۳ - 2024August 25
دبیر انجمن متخصصان زنان:
دبیر انجمن متخصصان زنان و زایمان ایران گفت: اکنون داروهای سقط به وفور و به راحتی در دسترس است و سقط‌ها توسط افراد غیرمتخصص و در مکان‌های نامناسب در کشورمان انجام می‌شود

شفاآنلاین:سلامت>دبیر انجمن متخصصان زنان و زایمان ایران گفت: اکنون داروهای سقط به وفور و به راحتی در دسترس است و سقط‌ها توسط افراد غیرمتخصص و در مکان‌های نامناسب در کشورمان انجام می‌شود. دکتر مریم میرپور روز شنبه در نشست خبری متخصصان زنان و چالش‌ها و فرصت‌های فراروی طرح جوانی جمعیت به میزبانی نظام پزشکی مشهد افزود: برخی از این سقط های غیر مجاز منجر به ناباروری دائمی مادر خواهد شد.

 به گزارش شفا آنلاین:وی با بیان اینکه با سقط های جنایی باید برخورد جدی شود، بیان کرد: اکنون دلال‌هایی در مسیر سقط‌های جنایی وجود دارند که مادران را به این سمت هدایت می‌کنند و این فاجعه است.

دبیر انجمن متخصصان زنان و زایمان ایران با اشاره به آمار پایین فرزندآوری در برخی استان‌ها ادامه داد: متاسفانه برای سزارین فرهنگ‌سازی و ایجاد شرایط لازم صورت نگرفته است و از ابتدا اجبار به زایمان طبیعی شده است، در حالی که برخی از مادران باردار به مطب‌ها مراجعه می‌کنند و درخواست می‌کنند که "اگر سزارین می‌کنید؛ باردار خواهم شد!"

وی با بیان اینکه اگر هدف فرزندآوری است سزارین نباید درگیر این همه محدویت باشد، اظهار کرد: بنابراین حداقل کاری که می‌توان کرد این است که در استان‌هایی که نرخ فرزندآوری پایین است، سزارین آزاد باشد.

میرپور با اشاره به اینکه بودجه‌های فرزندآوری بیشتر معطوف به شرکت‌های دارویی است، افزود: قوانین باید طوری تعریف شود که مسیر فرزندآوری تسهیل شود، در همه جای دنیا افراد با رفاه بیشتر تمایل بیشتر به فرزندآوری دارند اما در کشور ما عکس این مسئله است و این یعنی مسائل درست ریشه‌یابی نشده و ضعف‌های فراوانی وجود دارد که باید مرتفع شود.

فرهنگ‌سازی برای زایمان طبیعی اولویت است

وی فرهنگ‌سازی در زمینه زایمان طبیعی را اولویت دانست و بیان کرد: سیاست‌های تشویقی در عرصه ترویج زایمان طبیعی باید اولویت قرار گیرد، وقتی یک پزشک متخصص زنان سال ها یک زایمان مشکل‌دار نداشته و مادر و نوزاد سالم تحویل جامعه داده است باید تشویق شود، اگرچه آمار سزارین وی چند مورد بیشتر از درصد تعیین شده باشد.

دبیر انجمن متخصصان زنان و زایمان ایران افزود: ۲ سال پیش در انگلستان یک نوزاد به علت تاکید بر زایمان طبیعی جان باخت و همین یک نوزاد کافی بود تا سیستم بهداشت و درمان انگلستان سریع به فکر اصلاح بیفتد و بلافاصله قوانین تغییر و سزارین از آمار محوری به سمت علت محوری حرکت کرد.

وی گفت: سخت‌گیری در حوزه قوانین سزارین و گذاردن کمیته‌های تشخیص و سدهای مختلف تنها و تنها منجر به شکل گیری مافیا و سرگردانی مردم و زنان باردار خواهد شد، اگرچه به دنبال ترویج زایمان طبیعی هستیم اما نه به اجبار، و نتیجه اجبارهای این چنینی چیزی جز به مخاطره انداختن سلامت مادر و جنین نیست.

میرپور با اشاره به موضوع ایجاد شرایط برای زایمان‌های بدون درد افزود: با کمال تاسف در زمینه روش‌های زایمان، آمارهای داخلی با آمارهای کشورهای پیشرفته مقایسه می‌شود، در حالی که در این کشورها با آموزش‌های لازم و فرهنگ سازی، مادر باردار ورزش‌های مناسب را انجام می‌دهد تغذیه خوب را تجربه می کند و در نهایت از سرویس های مختلف زایمان طبیعی که بیشتر در شرایط بدون درد است، قدرت انتخاب دارد.

وی ادامه داد: در اغلب بیمارستان‌های کشور به علت مسائل مالی و تجهیزاتی شرایط زایمان‌های بدون درد فراهم نیست. مادران ما گاه چنان تجربه‌های وحشتناکی از زایمان طبیعی را پشت سر می‌گذرانند که دیگر حاضر به بارداری نمی‌شوند.

سازمان نظام پزشکی مشهد اکنون دارای بیش از ۱۸ هزار عضو شامل پزشکان، دندانپزشکان، داروسازان، ماماها، آزمایشگاههای تشخیص طبی و کارشناسان پروانه دار است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: