کد خبر: ۳۴۸۷۴۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۲ - ۰۱ شهريور ۱۴۰۳ - 2024August 22
دست‌اندرکاران سلامت و جامعه پزشکی و پرستاری کشور حضور آقایز پزشکیان را به عنوان فرصتی تاریخی برای نظام سلامت قلمداد می‌کنند.
شفاآنلاین:سلامت> در شرایطی که پزشکیان دولت خود را «دولت وفاق ملی» می‌نامد و بر استفاده از نیروهای توانمند فارغ از نگرش سیاسی آنها تاکید دارد، محمدرضا ظفرقندی به عنوان شانزدهمین سکاندار وزارت بهداشت در سال‌های پس از انقلاب اسلامی موفق به اخذ رای اعتماد از مجلس شد؛ جراح کهنه‌کار و عضو «گروه پزشکان ساک به دست در دوران دفاع مقدس» که به اذعان کارشناسان با توجه به شرایط فعلی حوزه سلامت، کار سختی در وزارت بهداشت پیش رو خواهد داشت. 
 به گزارش شفا آنلاین:از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون ۱۵ وزیر سکاندار وزارتخانه مربوط به سلامت ایرانیان بوده‌اند؛ وزارتخانه‌ای که به لحاظ تشکیلات و پرسنل و بازنشستگانش دومین وزارتخانه بزرگ کشور است و در طول تاریخ تشکیلش، فراز و فرودهای بسیاری را از سر گذارنده است. از زمان تشکیل «اداره کل صحیه» در سال ۱۳۲۰ تا کنون قوانین زیادی مرتبط با سلامت ایرانیان، در کشور مصوب شده و وزرای زیادی هم در کابینه‌های مختلف آمده و رفته و هر کدام به نوبه خود سهمی، چه خوب و چه بد، در بهداشت و درمان ایرانیان داشته‌اند.
اکنون و در دولت چهاردهم نیز کارشناسان معتقدند از آنجاکه رئیس جمهور خود پزشک است و درد آشنای سلامت، بی‌تردید انتظارات او از این حوزه قابل توجه خواهد بود و بر همین اساس هم تامین نظر او کار راحتی نخواهد بود؛ به همین دلیل هم هست که دست‌اندرکاران سلامت و جامعه پزشکی و پرستاری کشور حضور او را به عنوان فرصتی تاریخی برای نظام سلامت قلمداد می‌کنند.
اولین وزیری که از نظام پزشکی به ایوانک می‌رود
از طرف دیگر نیز به اذعان کارشناسان و دست‌اندرکاران نظام سلامت، محمدرضا ظفرقندی اولین وزیری خواهد بود که از نظام پزشکی به وزارت بهداشت می‌رود و سال‌ها نیز ریاست دانشگاه علوم پزشکی را عهده‌دار بوده؛ به همین دلیل نیز برخی معتقدند که وی با مباحث روز جامعه پزشکی همچون دانشجو، رزیدنت، تعرفه، مالیات، سطح‌بندی و نظام ارجاع و سایر مباحث بین و درون رشته‌ای آگاه است و انتخاب وی را نیز یک فرصت برای نظام سلامت می‌دانند. بر همین اساس هم پیش از این و قبل از رای اعتماد مجلس، جمعی از جامعه سلامت کشور از جمله جمعی از روسای ادوار دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، مدیران ستادی وزارت بهداشت و همچنین ۲۴۹ عضو مجمع عمومی و روسای نظام پزشکی سراسر کشور در بیانیه‌هایی حمایت خود را از ظفرقندی – وزیر پیشنهادی پزشکیان برای تصدی وزارت بهداشت اعلام کرده‌ بودند. در این میان نام حدود هفت تن از وزرای اسبق بهداشت از جمله دکتر علیرضا مرندی و دکتر سیدحسن هاشمی نیز دیده می‌شود که هر کدام در ویدیوهایی کوتاه علت حمایت خود از ظفرقندی را اعلام و خواستار رای مجلس به وی شده‌ بودند. با این وجود، برخی مواضع سیاسی محمدرضا ظفرقندی در گذشته، محل بحث برخی نمایندگان مخالف وی بود؛ هرچند که وی در فاصله اعلام برنامه‌ها تا اخذ رای اعتماد، چندین بار تاکید کرد که در زمان هشت ریاستش بر دانشگاه علوم پزشکی تهران از گروهای مقابل، معاونش بوده‌اند و کار را پیش برده‌اند و معتقد است که سیاست‌بازی و تفکر جناحی در حوزه سلامت جایی ندارد../ ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: