کد خبر: ۳۴۶۸۸۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۵ - ۲۳ تير ۱۴۰۳ - 2024July 13
محققان فرانسوی برای مقابله با 6 پاتوژن اصلی بیماری‌های همه‌گیر احتمالی در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس، شیوۀ نظارت بر فاضلاب را انتخاب کرده‌اند.

شفاآنلاین:سلامت>محققان مؤسسۀ ملی بهداشت عمومی فرانسه مطالعه‌ای را در راستای شناسایی عوامل بیماری‌زای کلیدی برای نظارت بر فاضلاب (WWS) در طول بازی‌های المپیک و پارالمپیک پاریس پاریس 2024 که به ترتیب از 26 جولای تا 11 آگوست و 28 اوت تا 8 سپتامبر برگزار می‌شوند، انجام دادند.

به گزارش شفا آنلاین:با استفاده از روش Delphi که شواهد بررسی‌شده و نظر متخصص را ادغام می‌کند، 6 عامل بیماری‌زای اولویت‌دار برای امکان‌سنجی تحلیلی، ارتباط با بازی‌ها و ارزش سلامت عمومی انتخاب شدند. این مطالعه چارچوبی را برای پیاده‌سازی نظارت بر فاضلاب به عنوان یک سیستم هشدار اولیه ترسیم کرده است و گسترش آن را به دیگر تجمعات جمعی بررسی می‌کند.

نظارت بر فاضلاب به دلیل نقش آن در طول همه‌گیری کووید-19 برجسته‌تر شده است. نظارت بر فاضلاب به‌عنوان یک ابزار نظارتی غیرمعمول و مقرون‌به‌صرفه، مزایای زیادی را برای نظارت بر SARS-CoV-2 نسبت به داده‌های نظارت بالینی ارائه می‌کند، چرا که داده‌های مربوط به گردش ویروس را می‌توان بدون توجه به وضعیت علامتی و آزمایش فرد آلوده به‌دست آورد. همچنین این ابزار می‌تواند به عنوان یک سیستم هشدار اولیه عمل کند.

انتخاب پاتوژن‌های اولویت‌دار

6 پاتوژن اولویت‌دار انتخاب شده در این مطالعه شامل: ویروس فلج اطفال، ویروس آنفولانزا A، ویروس آنفلوانزا B، ویروس mpox، SARS-CoV-2 و ویروس سرخک است.

این پاتوژن‌ها بر اساس سه معیار امکان‌سنجی تحلیلی، ارتباط با بازی‌های پاریس 2024 و ویژگی‌های پاتوژن، همچنین ارزش آنها برای اطلاع‌رسانی سیاست‌های بهداشت عمومی انتخاب شدند.

روش‌شناسی و اجماع کارشناسان

در ابتدا فهرستی از 60 پاتوژن اولویت‌دار برای نظارت در بازی‌های پاریس 2024 تهیه شد. سپس امکان‌سنجی تحلیلی آنها با شواهد از نشریات بررسی‌شده توسط دیگر محققان که قابلیت تشخیص عوامل بیماری‌زا در فاضلاب را نشان می‌دهند، ارزیابی شد و فهرست به 25 عامل بیماری‌زا اصلاح گردید.

ارتباط و ارزش افزوده برای آگاهی دادن به معیارهای تصمیم‌گیری توسط هیئتی متشکل از 32 متخصص ارزیابی شد. همچنین پنج عامل بیماری‌زای اضافی را پیشنهاد کردند. در مجموع 30 پاتوژن مورد ارزیابی قرار گرفت.

در حالی که سرخک در ابتدا به آستانۀ اجماع محققان نرسیده بود، به دلیل تجدید حیات آن در سراسر جهان و افزایش خطر ورود و انتقال در طول بازی‌های پاریس، به فهرست اضافه شد.

ارتباط بهداشت عمومی

نظارت مبتنی بر فاضلاب از زمان استفاده از آن در طول همه‌گیری کووید-19 برای اطلاع‌رسانی اقدامات بهداشت عمومی، شتاب قابل‌توجهی به دست آورده است و در جامعۀ علمی بحث این است که آیا می‌توان استفاده از آن را به سایر عوامل بیماری‌زا و زمینه‌ها، مانند تجمعات گسترده بسط داد یا خیر.

این مطالعه نقطۀ شروعی برای توسعه و اجرای استراتژی نظارت مبتنی بر فاضلاب برای بازی‌های پاریس 2024 است. این یک چارچوب الگویی در راستای شناسایی اهداف نظارت مبتنی بر فاضلاب در زمینۀ خاص در گردهمایی‌های انبوه ارائه می‌کند و در صورت موفقیت، می‌تواند اتخاذ استراتژی‌های نظارت مبتنی بر فاضلاب را برای رویدادهای مشابه در آینده تشویق کند.

برنامه‌ریزی و اصلاحات اضافی

قبل از اجرای این استراتژی در طول بازی‌های پاریس 2024، به کار بیشتری نیاز است و محققان توصیه می‌کنند که از شبکۀ موجود در 54 نقطه برای نظارت بر گردش SARS-CoV-2 در تصفیه‌خانه‌های فاضلاب سراسر فرانسه استفاده شود. پس از تصویب پیشنهاد استراتژی نمونه‌برداری فاضلاب، اپراتورهای مسئول نمونه‌برداری و آزمایشگاه‌های همکار انتخاب خواهند شد.

روش‌های آزمایشگاهی برای کارایی و مقرون به‌صرفه بودن باید بهینه شوند. در صورت وجود محدودیت‌های فنی، استراتژی نمونه‌گیری می‌تواند تطبیق داده شود و اهداف نظارت مبتنی بر فاضلاب پاتوژن‌ها یا اهداف بیشتر، اصلاح گردد.

طرح نظارت مبتنی بر فاضلاب برای بازی‌های پاریس 2024 به عنوان یک ابزار اکتشافی عمل می‌کند و آزمایشی را برای نظارت بر ویروس سرخک، آنفولانزای A و ویروس‌های آنفلوانزای B در فاضلاب پاریس فراهم می‌آورد.



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: