کد خبر: ۳۴۴۶۶۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - 2024May 27
آبسه پوستی یا دمل به معنی تجمع عفونت و باکتری در ناحیه ای از بدن گفته می شود که علاوه بر چرک و عفونت با تورم، درد و قرمزی همراه است و نیاز به درمان فوری دارد.

شفا آنلاین:سلامت>آبسه abscess اغلب به صورت یک توده متورم و پر از چرک در زیر سطح پوست ظاهر می‌شود که ممکن است علاوه بر عفونت با علائم دیگری چون تب و لرز همراه باشد. تشخیص آبسه های زیر پوستی که در زیر پوست ایجاد می‌شوند همانند آبسه داخل بدن دشوارتر است و هر چه این ابسه ها بزرگ تر و حادتر باشند نیازمند بررسی تخصصی توسط پزشک و حتی مراقبت های ویژه توسط پرستار بیمار می باشد که این موارد معمولا با علائم مختلفی همراه هستند که تعدادی از این علائم به صورت زیر می باشد:

  • درد در ناحیه آسیب دیده
  • دمای بالا
  • به طور کلی بیمار احساس ناخوشی می‌کند

آبسه چیست؟

به گزارش شفا آنلاین آبسه پوستی یا دمل به معنی تجمع عفونت و باکتری در ناحیه ای از بدن گفته می شود که علاوه بر چرک و عفونت با تورم، درد و قرمزی همراه است. بیماری آبسه معمولا به دلیل باکتری های بیماری زا در نواحی مختلفی چون زیر بغل، کشاله ران پا، گردن و سایر نقاط بدن به وجود می آید. آمار این مریضی در سال های اخیر به طرز چشم گیری افزایش یافته است که برای درمان و تخلیه این موارد می بایست به متخصصین عفونی، پوست و عمومی مراجعه کنید تا از گسترش آن جلوگیری نمایید.

علل ایجاد آبسه

بیشتر آبسه‌ها مثل آبسه دندان در اثر عفونت باکتریایی ایجاد می‌شوند. هنگامی که باکتری ها وارد بدن می‌شوند، سیستم ایمنی بدن با کمک گلبول های سفید خون با عامل خارجی مبارزه می‌کند و این گلبول هارا به منطقه آسیب دیده می‌فرستد. هنگامی که گلبول های سفید خون به باکتری حمله می کنند، برخی از بافت های نزدیک می میرند و حفره ای ایجاد می‌کنند که سپس با چرک پر می شود و آبسه ایجاد می‌گردد. چرک حاوی ترکیبی از بافت مرده، گلبول های سفید خون و باکتری ها است.


قابل مشاهده در دسکتاپ


 قابل مشاهده در موبایل



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: