کد خبر: ۳۳۹۰۹۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - 2024January 31
یکی از مسائلی که باعث مراجعه زیاد و مکرر خانم‌ها به پزشک زنان می‌شود، ابتلا به انواع عفونت‌هاست که به دلیل وجود حیا یا احساس خجالت کمتر به آن توجه می‌شود.
«معمولاً خانم‌ها زمانی به متخصص زنان مراجعه می‌کنند که بیماری و عفونت به نهایت خود رسیده و به دلیل شدید بودن علائم و مختل شدن زندگی چاره‌ای جز مراجعه به پزشک ندارند. بسیاری از خانم‌ها تا مجبور نباشند برای چکاپ و معاینه نمی‌روند و با گفتن جمله «من که مشکلی ندارم» خودشان را قانع می‌کنند. در حالی که برخی از  بیماری‌ و عفونت‌ها بدون علائم هستند و تا زمانی که فرد توسط پزشک معاینه نشود از وجود آن بیماری بی‌خبر خواهند بود و در طول زمان با مشکلات جدی‌تری مواجه خواهند شد...» 

اینها بخشی از صحبت‌های یک متخصص زنان و زایمان در خصوص کم‌توجهی برخی از خانم‌ها به بهداشت شخصی و سلامت اندام خصوصی‌شان است. این در حالی است که زنان به دلیل نقش مادری و قدرت باروی که دارند باید بیشتر از آقایان به سلامت جنسی و جسمی خود اهمیت دهند. زیرا به گفته متخصصان بدن خانم‌ها به دلیل مسائل فیزیولوژیکی از حساسیت بیشتری نسبت به آقایان برخوردار است.

اما مشکلات و بیماری‌های زنان در طول زمان یکی از مسائلی بوده که همیشه به دلیل وجود حیا و یا احساس خجالت کمتر به آن پرداخته شده و جزو لایه‌های پنهان بهداشت و درمان قرار گرفته است. برای همین بسیاری از خانم‌ها و دخترهای جوان اطلاعات بسیار کمی از بیماری‌های زنان دارند. در این گزارش می‌خواهیم به صورت بی‌پرده برخی از بیماری‌ها و عفونت‌های زنان را بررسی کنیم.

یکی از مسائلی که باعث مراجعه زیاد و مکرر خانم‌ها به پزشک زنان می‌شود، ابتلا به انواع عفونت‌هاست. این عفونت‌ها معمولاً بعداز ازدواج و با شروع روابط زناشویی در خانم‌ها ایجاد می‌شود و در دخترها کمتر دیده و معمولاً خود را با علائمی مانند ترشح‌های غیرعادی، خارش، سوزش و التهاب در ناحیه تناسلی خود را نشان می‌دهد. 

هشدار؛ زوج‌ها مراقب این بیماری ویروسی باشند

«شیرین نیرومنش» متخصص زنان و زایمان  در خصوص انواع عفونت‌های زنان می‌گوید: عفونت‌ها ممکن است قارچی، میکروبی و انگلی باشد. البته یک بیماری‌ که اخیرا مورد توجه قرار گرفته و در سال‌های اخیر بیش از گذشته در میان مراجعه‌کنندگان مشاهده می‌شود، عفونت‌های ویروسی ناشی از ویروس پاپیلوما است. این ویروس انواع و اقسام مختلفی دارد که در طیف‌های پرخطر و کم‌خطر تقسیم‌بندی می‌شوند. انواع کم خطر این ویروس باعث ضایعات زگیلی در ناحیه تناسلی خانم‌ها و آقایان می‌شود. این ضایعه همان زگیل تناسلی است.

وی در خصوص روش انتقال ویروس پاپیلوما می‌گوید: این بیماری در ۹۵ درصد مواقع از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود. اما اگر زخم‌هایی در نقاط مختلف بدن وجود داشته باشد و با ناحیه دارای زگیل برخورد کند، این ویروس از طریق زخم به پوست آن فرد منتقل خواهد شد. همچنین ممکن است زگیل تناسلی یا انواع ویروس پاپیلوما از طریق وسایل شخصی که به صورت مشترک استفاده شده و یا تماس با  آب آلوده منتقل شود، اما احتمال این روش از انتقال بسیار کم است.

ناخن‌های بلند؛ راهی تضمینی برای انتقال «پاپیلوما»

نیرومنش با تأکید بر باقی ماندن ویروس پاپیلوما بر زیر ناخن‌های بلند می‌گوید: یکی از مسائلی که در انتقال این بیماری بسیار مؤثر است، ناخن بلند خانم‌هاست. این ویروس به مدت ۱۴ روز زیر ناخن زنده می‌ماند و قابل انتقال خواهد بود. این در حالی است که امروزه بسیاری از خانم‌ها برای زیباتر شدن به داشتن ناخن‌های بلند تمایل دارند؛ بنابراین ممکن است این افراد در زمان شست‌وشو و نظافت با دستگاه تناسلی خود تماس داشته و ویروس به وسیله ناخن به بدن آنها «خصوصاً اگر زخم و یا خراشی داشته باشد» منتقل شود و تا طولانی مدت در آنجا باقی می‌ماند.

خانم‌ها سالی یک بار آزمایش «پاپ‌اسمیر» بدهند

وی در ادامه در خصوص علائم این بیماری می‌گوید: در اکثر موارد افراد به دلیل ظاهر شدن ضایعات ایجاد شده متوجه ابتلا به این بیماری می‌شوند. اما گاهی وقت‌ها هم بیمار اطلاعی از وجود چنین عارضه‌ای در بدن خود ندارد و موقع معاینه توسط پزشک، این بیماری تشخیص داده می‌شود. حتی ممکن است فرد مبتلا هیچگونه علائم بالینی هم نداشته باشد اما به یکی از انواع ویروس پاپیلوما مبتلا شده باشد. بنابراین توصیه می‌شود خانم‌ها بعد از سن ۲۴ سالگی به صورت سالیانه برای انجام آزمایش پاپ اسمیر به متخصصان زنان مراجعه کنند.حتی افرادی که هیچگونه علائمی ندارند هم باید حداقل سالی یک بار از سن ۱۸ یا ۲۰ سالگی «به خصوص کسانی که ازواج کردند و ارتباط جنسی دارند» مورد معاینه قرار بگیرند.

«پاپیلوما» را چگونه درمان کنیم؟

این متخصص زنان در خصوص روش‌های درمان ویروس پاپیلوما یا HPV ‌می‌گوید: اگر نتیجه نمونه‌برداری از این ویروس مثبت باشد، مرحله بعدی کولپوسکوپی و نمونه برداری از دهانه رحم است. با این کار سال‌ها قبل از اینکه ضایعات رحم پیشرفت کند و به صورت وخیم‌تر ظاهر شود، می‌‌توان درمان آن را آغاز کرد. انجام به موقع آزمایش پاپ اسمیر و اچ. پی. وی باعث می‌شود تا افرادی که در معرض سرطان دهانه رحم هستند، به موقع برای درمان اقدام کنند. زیرا در افرادی که مبتلا به ویروس اچ. پی. وی هستند احتمال ابتلا به سرطان‌های اندام تناسلی به خصوص سرطان دهانه رحم، واژن، پرینه و مقعد وجود دارد. این کنترل‌ها و مراقبت‌ها باید در سنین بعد از یائسگی «حداقل تا ۶۵ سالگی» هم ادامه پیدا کند. 

وی در ادامه در خصوص درمان HPV می‌گوید: خوشبختانه بیش از ۲۰ سال است که واکسن سرطان دهانه رحم و ویروس اچ. پی. وی تهیه شده و در سراسر دنیا در اختیار افراد قرار گرفته است.  این واکسن باید در سه نوبت طی شش ماه تزریق شود که در ایران هم وجود دارد. با تزریق این واکسن، بدن در برابر این ویروس «انواع ویروس پاپیلوما یا اچ. پی. وی» مقاومت قابل ملاحظه‌ای به دست می‌آورد. حتی افرادی که انواع مختلفی از این ویروس را گرفتند بعد از تزریق این واکسن از احتمال ابتلا به سرطان در آنها کاسته شده است. اما به غیر از پاپیلوما عفونت‌های مختلفی وجود دارد که سلامت جسمی و جنسی خانم‌ها را تحت تأ‌ثیر قرار می‌دهد.

عفونتی که از آقایان منتقل می‌شود

وی در این خصوص توضیح می‌دهد: از آنجایی که اکثر عفونت‌ در خانم‌ها بعد از ازدواج و برقراری رابطه زناشویی ایجاد می‌شود؛ در مواردی ممکن است عفونت از آقا به خانم منتقل شود و ما به محض مشاهده عفونت علاوه بر خانم برای آقا هم دارو تجویز می‌کنیم. اما اغلب آقایان متوجه عفونت در بدن خود نمی‌شوند اما انتقال دهنده عفونت به خانم هستند و باید تحت درمان قرار گیرند.

وی در خصوص علت مبتلا شدن به عفونت در اثر برقراری روابط زناشویی می‌گوید: نکات بهداشتی باید از هر دو طرف «زن وشوهر» رعایت شود. هردو باید خیلی در بهداشت شخصی خود دقت کنند. شست و شوی مرتب دست‌ها، کوتاه نگهداشتن ناخن‌ها، حمام کردن قبل از ارتباط جنسی و... برای پیشگیری و جلوگیری از انتقال عفونت باید رعایت شود. در غیر این صورت احتمال ابتلا به انواع عفونت‌ها در هر دو تشدید می‌شود.

وی در خصوص علائم این نوع از عفونت‌ها می‌گوید: عفونت، ترشح، خارش، سوزش، احساس بوی بد از ترشحات واژن، لکه بینی، درد زیر دل و یا احساس سنگینی از جمله علائمی است که خانم‌ها ظاهر می‌شود. بنابراین لازم است خانم‌ها به محض مشاهده چنین علائمی به متخصص زنان مراجعه کرده و تحت درمان قرار گیرند.  در صورت نیاز پس از معاینه و تشخیص نوع بیماری و عفونت توسط پزشک، از دهانه رحم آزمایش پاپ اسمیر گرفته می‌شود. اما در اکثر موارد از رنگ ترشح و علائم و شرایطی که بیمار برای پزشک توضیح می‌دهد، می‌توان بسیاری از بیماری‌ها را تشخیص و درمان آن را شروع کرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: