کد خبر: ۳۳۶۹۷۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - 2023December 20
رئیس اداره دامپزشکی ساوه گفت: چند مورد مشکوک به تب برفکی در این شهرستان اعلام شده که هر چند تایید آزمایشگاهی نشده اما متأسفانه احتمال شیوع این بیماری در جمعیت دامی شهرستان بالاست.

شفا آنلاین>سلامت>دکتر مهدی کلانتر قریشی هرندی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به احتمال شیوع بیماری تب برفکی در ساوه، انتظار می رود دامداران موارد مرتبط با پیشگیری از بروز این بیماری در دام ها را جدی بگیرند.

به گزارش شفا آنلاین:وی گفت: به تازگی بیماری تب برفکی در جمعیت دام‌های سبک و سنگین در سطح کشور و استان مرکزی شیوع پیدا کرده که احتمال شیوع در شهرستان ساوه نیز وجود دارد.

او بیان کرد: با توجه به اینکه سویه جدید بیماری تب برفکی به تازگی در کشورهای همسایه شیوع پیدا کرده و واکسیناسیون انجام شده در کشور علیه این سویه نبوده، از این رو ایمنی مناسبی برای مقابله با این بیماری در کشور ما وجود ندارد و در صورت شیوع آن، تلفات و خسارات اقتصادی جبران ناپذیری به دامداران وارد می‌شود.

رئیس اداره دامپزشکی ساوه  افزود: واکسیناسیون علیه بیماری تب برفکی به صورت رایگان از مرداد ماه امسال شروع شده و باید تاکنون به اتمام رسیده باشد اما با اعلام شیوع جدید، این طرح همچنان استمرار دارد.

وی گفت: اطلاع رسانی از طریق فضای مجازی به دامداران و نشست با دستگاه‌های مرتبط از جمله فرمانداری، جهاد کشاورزی، نیروی انتظامی، دادستانی، بخشداری و دهیاران و سایر دستگاه‌ها انجام شده و از نیروی انتظامی نیز درخواست شد از ورود خودروهای حامل دام بدون مجوز به شهر و روستاها جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه با جهاد کشاورزی رایزنی شده است که در صورت مشاهده دام غیر مجاز تا تعیین تکلیف شدن وضعیت، این دام ها در یک دامداری که در این خصوص پیش بینی شده نگهداری شوند، اظهار کرد: انتظار می‌رود روستاییان و دامداران در صورت مشاهده موارد مشکوک به این بیماری، مورد را در اسرع وقت از طریق شماره ۱۵۱۲ به اداره دامپزشکی اطلاع داده یا به صورت حضوری مراجعه کرده و جهت اقدامات پیشگیرانه اطلاع رسانی کنند.

قریشی هرندی بیان کرد: قرنطینه کانون‌های مشکوک، ضد عفونی خودروهای حامل نهاده‌های دامی منطقه موردنظر، ضدعفونی و پایش جایگاه‌های دام و دامداری‌های اطراف و حوضچه ورودی دامداری، عدم جابجایی دام بین دامداری‌ها و دلالان، عدم خرید دام تا پایان شیوع این بیماری می‌تواند از خسارت به دامدار و دامداری‌های اطراف جلوگیری کند.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: