کد خبر: ۳۳۶۲۶۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - 2023December 05

شفا آنلاین>سلامت>احمد صادقی در جلسه شورا در جریان بررسی گزارش حساب درآمد و هزینه شهرداری تهران از ابتدای سال تا پایان مهر سال جاری با بیان اینکه باید راستی آزمایی در برخی ردیف های درآمدی صورت بگیرد، گفت: درآمد سال قبل ۸۰ همت بوده و مطابق با گزارش مصارف بودجه در سامانه شفافیت ۴۹.۴ همت هزینه شده است که با احتساب سایر هزینه‌ها به ۵۲ همت می رسد.

به گزارش شفا آنلاین:حبیب کاشانی خزانه دار شورای شهر تهران در یکصد و نود و هشتمین جلسه شورا در جریان بررسی گزارش حساب درآمد و هزینه شهرداری تهران تا پایان مهرماه سال ۱۴۰۲ با بیان اینکه بودجه مصوب شهرداری در سال جاری ۷۵ هزار و ۹۹۰ میلیارد تومان است،گفت: در جدول هفت ماهه امسال مجموع منابع نقدی و غیرنقدی ۳۹ هزار و ۲۹۹ میلیارد تومان بودجه که نسبت وصولی به کل بودجه ۵۱ درصد است.

با بیان اینکه از این میزان عملکرد نقد و غیر نقد، ۳۶ هزار و ۸۷۴ میلیارد تومان نقد و سه هزار و ۴۲۴ میلیارد تومان عملکرد نقد است، یادآور شد: ۴۴ هزار و ۹۶۹ میلیارد تومان وصول می شد که ۳۹ هزار و ۲۹۹ میلیارد تومان وصول شد که درصد تحقق ۸۷ درصد بوده است.

کاشانی با تأکید بر اینکه در فروردین و اردیبهشت ۱۰ هزار و ۴۰، خردادماه  ۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان، تیرماه ۶ هزار و ۱۰۰، مردادماه ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان،شهریورماه ۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان و مهرماه چهار هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده و شیب نزولی دارد، گفت: قرار بوده از محل عوارض نوسازی هفت هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته باشیم که سه هزار میلیارد تومان محقق شده است.

وی افزود: در درآمد حاصل از آگهی های تجاری و سازه های متعلق به شهرداری قرار بوده هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشیم که ۲۰۰ میلیارد تومان محقق شده است، خاطرنشان کرد: پرسش بنده این است که در یکی از کدها با توجه به اینکه برگزاری مجمع اتفاق افتاده و تقسیم سود صورت گرفته، چرا درآمد به حساب متمرکز واریز نشده است؛ برای مثال سازمان بهشت زهرا و فروشگاه شهروند باید از درآمد حاصله، مبالغی را به حساب شهرداری واریز می کردند که انجام نشده است.

خزانه دار شورا با بیان اینکه با توجه به عملکرد ردیف های درآمدی، سهم بیمارستان آتیه و مژده فروخته شده اما در جدول ثبت نشده است، یادآور شد: در عوارض کالا و خدمات و ارزش افزوده ۱۰ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان درآمد داشتیم و در عوارض قطع درختان ۳۶۹ میلیارد تومان درآمد ثبت شده که روند افزایش داشته و در جرائم ترافیکی پنج هزار میلیارد تومان درآمد به ثبت رسیده است.

کاشانی همچنین تصریح کرد: در بخش عوارض کسر پارکینگ، قرار بوده هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته باشیم که تا امروز ۱۸ هزار میلیارد تومان درآمد ثبت شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه در هزینه ها در بخش نقد و غیرنقد اعتبار ابلاغی در سه بخش تملک دارایی هزینه ای، سرمایه ای و مالی ۸۰ هزار و ۸۶۸ میلیارد تومان ابلاغ شده و با پرداخت نقدینگی ۴۱ هزار و ۸۹۷ مییلارد تومانی و عملکرد ۲۱ هزار مییلارد تومانی، درصد تحقق ۳۳ درصد است و وضعیت بهتری نسبت به سال قبل دارد، گفت: با این وجود انتظار داریم که مبالغ از جمله پرداخت حقوق ثبت شود.

وی با اعلام اینکه ۳۹ هزار و ۲۹۹ میلیارد تومان به صورت نقد و غیر نقد وصول شده است، یادآور شد: پنج هزار و ۶۷۰ میلیارد تومان نسبت به مبلغ مصوب با عقب ماندگی مواجه هستیم.

کاشانی با بیان اینکه بر اساس آنچه اعلام کردیم بودجه ۷۵ هزار میلیارد تومانی محقق خواهد شد، تصریح کرد: با این وجود با توجه به صتویب هزینه ۴۴ هزار میلیارد تومانی پنج هزار میلیارد تومان عقب هستیم.

ماجرای گم شدن ۱۷ هزار میلیارد تومان از درآمدهای شهرداری تهران چه بود؟

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ احمد صادقی رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورا با بیان اینکه باید راستی آزمایی در برخی ردیف های درآمدی صورت بگیرد، اظهار کرد: درآمد سال قبل ۸۰ همت بوده و مطابق با گزارش مصارف بودجه در سامانه شفافیت ۴۹.۴ همت هزینه شده است که با احتساب سایر هزینه‌ها به ۵۲ همت می رسد و از این رقم نزدیک به ۱۷ همت درآمد حاصل در هیچ محلی هزینه نشده و سوال ما این است که این درآمد کجاست؟ اگر مخارج خارج از چارچوب وجود داشته باید گزارش آن به شورا ارائه شود.

وی با بیان اینکه در خصوص درآمدها ۱۹ پروژه سازمان نوسازی در یک لیست ۹.۳ همتی و ۹ پروژه در یک لیست ۲.۳ همتی قید شده است، یادآور شد: در مجموع درآمدها ۲۰ همت محاسبه شده و در هر دو لیست، پروژه ها در حال انعقاد قرار داد است و تفاهم نامه‌هایی رد و بدل شده که ۳.۴ همت عوارض این پروژه ها کارسازی شده و مشخص نیست که این پروژه های در حال انعقاد تفاهم نامه، چرا در لیست درآمدها لحاظ شده است؟

مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی شورا نیز با اشاره به تحقق ۸۴ درصدی بودجه در نتیجه تلاش شبانه روزی همکاران در شهرداری تهران، تصریح کرد: عوارض قطع درختان مربوط به جرائم متخلفینی است که بدون مجوز شهرداری نسبت به قطع و جابجایی درختان اقدام کردند و نشان می دهد که نظارت بر این موضوع دقیق تر شده است.

وی افزود: نقطه قوت گزارش این بود که آیتم های درآمدی که در لیست سال قبل درآمد صفر داشته اند، کاهش یافته اند، گفت: تراکم تا حد مجاز مصوبات کمیسیون ماده پنج عدد کاهشی نسبت به مصوبه داشته و این نشان می دهد که تهمت تراکم فروشی در شهر صحت ندارد. باید تلاش کنیم عدد به مبلغ مصوب برسد.

بابایی با اشاره به تحقق ۱۵ درصدی عوارض کمیسیون ماده ۱۰۰ یادآور شد: مناطق عملکرد ضعیفی در این بخش داشته اند و باید به صورت ویژه در این حوزه تلاش کنند.

رئیس شورای شهر تهران نیز با تأکید بر اینکه از ظرفیت کمیسیون ماده ۱۰۰ به خوبی استفاده نشده است، اظهار کرد: یا مردم اطلاع ندارند و یا تلاش کم بوده است. لذا باید اطلاع رسانی بیشتری صورت بگیرد تا مردم در جریان قرار بگیرند و از ظرفیت این کمیسیون استفاده شود.

مهدی چمران تأکید کرد: درآمد حاصل از عوارض قطع درختان ناشی از جرائمی است که افراد برای قطع درخت به صورت غیرقانونی پرداخت کرده اند. باغ ها باید سر جای خود باشند و حتی یک درخت نیز نباید درخت شوند. این قانون که به ازای جریمه، درختان را قطع کنند، یک هشدار است و درختان قطع شده قابل بازگشت نیستند.

حبیب کاشانی خزانه دار شورا با بیان اینکه در آذرماه ۱۶ جلسه کمیسیون ماده ۷۷ برگزار شد، اظهار کرد: چهار روز در هفته موارد بررسی می شود تا افراد دچار مشکل نشوند. فرصت قانونی طلایی ایجاد شده که کسانی که حکم قانونی کمیسیون ماده ۱۰۰ را تا پایان سال ۱۴۰۰ برای قلع دارند، از این فرصت استفاده کنند.

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز ضمن تقدیر از شهردار و معاون مالی و اقتصادی شهرداری برای نزدیک کردن درآمدها به مبلغ مصوب، اظهار کرد: نگرانی ما در خصوص کاهش درآمدهای شهرداری از خردادماه به بعد است و سیر نزولی را شاهد هستیم و از ۱۰ هزار میلیارد تومان به چهار هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در مهرماه رسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه برخی ارقام در ردیف های درآمدی منفی هستند، یادآور شد: تعداد آیتم های کاهشی درآمدی نسبت به سال قبل افزایش یافته است و اگر این وضعیت ادامه پیدا کند بودجه مصوب شورا نیز محقق نخواهد شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه ما عوارض زیربنای مسکونی داریم که دوستان می گویند چهار برابر نسبت به مبلغ مصوب افزایش یافته است، تصریح کرد: وقتی به آیتم های کاهشی مراجعه می کنیم عوارض مازاد بر پایه با کاهش مواجه است و این دو ردیف با هم ارتباط دارند. نمی شود که عوارض زیربنا سه برابر شود و عوارض مازاد روند کاهشی داشته باشد.

وی افزود: برخی افراد بدبین می گویند شهرداری عناوین ردیف ها را جابجا کرده اند و بنده این بدبینی را ندارم. باید در خصوص افزایش سه تا چهار برابری عوارض زیربنا توضیح داده شود.

امانی با بیان اینکه در بخش درآمد پایدار و ناپایدار درصد ها ۳۹ به ۶۱ است، یادآور شد: مبلغ مصوب ۳۰ به ۷۰ درصد است اما سوال ما این است که در چه آیتم هایی درآمد پایدار افزایشی بوده است. تفکیک ۴۰ درصد درآمد پایدار باید مشخص شود تا بدانیم چه میزان به مالیات بر ارزش افزوده ارتباط دارد و چه میزان به سایر بخش ها.

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا با بیان اینکه تقاضای ما این است که در عوارض حفظ و گسترش فضای سبز، درآمدها تنها برای حفظ و گسترش باغات هزینه شود، تصریح کرد: ۶ تا ۷ باغ در سال جاری تملک شده و ۲۱ باغ نیز در فرآیند تملک هستند و اگر بودجه تأمین شود، عملیاتی خواهد شد و تقاضا داریم که در بودجه سال آینده لحاظ شود تا نقطه قوتی در این بخش باشد.

وی افزود: چند ملک به عنوان بوستان محله ای توسط شهرداری تهران تملک شده و در اختیار شهروندان قرار گرفته و اینها مواردی هستند که به عنوان باغ در اختیار افرادی بوده اند که در تعامل شهرداری و مالکان باغات به ویژه در مناطق جنوبی در مدار خدمات رسانی قرار گرفته است.

محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا تأکید کرد: گزارش آبان و آذرماه باید ارائه شود تا ببینیم ارقام کسب شده تغییری داشته یا خیر. تا جایی که در جریان هستیم در ۴۵ روز گذشته بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان درآمد کسب شده و بر اساس آخرین گزارشات، بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان درآمد کسب شده است.

وی افزود: از شهرداری تهران درخواست داریم بر اساس درآمد خوبی که کسب کرده، به همان نسبت بودجه به پروژه ها تزریق کند تا طرح ها عملیاتی شوند.

لطف اله فروزنده معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران هم در جریان بررسی گزارش حساب درآمد و هزینه شهرداری تهران تا پایان مهرماه سال ۱۴۰۲ با بیان اینکه درصد تحقق درآمد پایدار ۴۰ درصد بود که امیدواریم افزایش پیدا کند، اظهار کرد: تخصیص هفت ماه ۴۰ هزار و ۲۶۱ میلیارد تومان بوده که ۱۷ هزار میلیارد تومان تملک دارایی سرمایه‌ای و دو هزار و ۲۹۴ میلیارد تومان از محل تملک دارایی مالی است.

وی با بیان اینکه ۲۰ هزار میلیارد تومان برای حقوق پرسنل و امور جاری بوده و مابقی آن به پروژه ها اختصاص یافته است، یادآور شد: ۶ هزار و ۶۷۲ میلیارد تومان پرداختی به پروژه ها از سال قبل هنوز در سامانه ثبت نشده است. باید هزینه های جاری سریعتر ثبت شود اما هزینه پروژه ها زمان بر است.

فروزنده با بیان اینکه پروژه های آتیه و مژده به پایان رسیده اما باید در سامانه ثبت شود، تصریح کرد: وضعیت عملکرد غیرنقد ما با مجوز شورا بسیار بهتر خواهد شد و درصد تحقق بودجه با این عملکرد، از ۱۰۰ درصد بیشتر می شود.

وی با بیان اینکه ۱۵۱ درصد بودجه نسبت به تخصیص به پروژه ها تزریق شده است، اظهار کرد: معاونت خدمات شهری ۸۸ درصد، معاونت حمل و نقل نزدیک به ۱۵۹ درصد، معاونت امور مناطق ۸۰ درصد، معاونت فرهنگی و اجتماعی ۸۸درصد، معاونت شهرسازی ۹۸ درصد، معاون مالی بیش از ۲۰۰ درصد، منابع انسانی ۱۰۱ درصد، فنی و عمرانی ۲۱۶ درصد، املاک و مستغلات ۲۳۲ درصد و سایر واحدها ۸۸ درصد نقدینگی از شهرداری دریافت کرده اند.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران با تأکید بر اینکه با توجه به عملکرد آبان ماه نگرانی در خصوص کسب درآمدها در برخی ردیف های اعتباری رفع خواهد شد، خاطرنشان کرد: ما انتظار داریم که تا پایان آذرماه از تبصره ۶ ماده ۱۰۰ درآمد خوبی حاصل و ثبت شود.

وی افزود: اگر مسئله غیرنقد در اصلاحیه بودجه رفع شود حتما به ۱۰۰ درصد تحقق بودجه دست خواهیم یافت و با توجه به اینکه در سه ماه پایانی سال، معمولاً وضعیت کسب درآمد بهبود می یابد، روند تحقق بودجه رو به رشد خواهد شد.

فروزنده با بیان اینکه غیر از هزینه های اجتناب ناپذیر تمام همت ما این است درآمدها به سمت پروژه ها سوق داده شود، اعلام کرد: در تأمین اتوبوس ها تأمین اعتبار به صورت ۲۵ درصد نقد، ۲۵ درصد ملک و ۵۰ درصد تسهیلات است و برای یکی از تولیدکنندگان، بانک ۳.۵ همت رژیم پرداخت مشخص کرده تا تعهدات عملیاتی شود.

علی خوشنود مدیرکل تشخیص و وصول درآمد شهرداری تهران با بیان اینکه در عوارض نوسازی و روند کاهشی آن در مهرماه اظهار کرد: فیش های توزیعی معمولا به سه ماه پایانی سال مربوط می شود اما امسال تا ۱۰ مردادماه به مردم مجوز داده شده بود که جرائم خود را بپردازند و قشر زیادی با تبلیغات صورت گرفته، عوارض نوسازی را پرداختند و به همین دلیل وصولی افزایش یافت اما در شهریورماه و مهرماه با افت روبه رو بود و مجدداً تلاش می شود که روند افزایشی باشد.

وی با اعلام اینکه ۹ هزار میلیارد تومان در ارزش افزوده کالاهای داخلی و چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از محل واردات است و در مجموع بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان درآمد پایدار از محل مالیات بر ارزش افزوده وصول شده است، یادآور شد: در جرائم رانندگی ۴۸۱ میلیارد تومان، در حمل و نقل ریلی ۹۸۶ میلیارد تومان، درآمدهای ناشی از قانون درآمد پایدار ۵۶۴ میلیارد تومان درآمد ثبت شده است.

خوشنود همچنین تصریح کرد: هفت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان درآمد در آبان ماه ثبت شده و درصد تحقق تا پایان این ماه به ۹۴ درصد رسیده است ./دیده بان ایران 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: