کد خبر: ۳۳۳۶۵۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - 2023October 14
لوله ‌های فالوپ اهمیت بسزایی در عبور تخمک از تخمدان به سمت رحم و نیز حرکت اسپرم از رحم به سمت تخمک دارد. بستن لوله‌های رحم یکی ازرایج‌ترین عمل‌های ضدبارداری در خانم‌ها است.
شفا آنلاین>سلامت>دربدن زنان لوله‌های عضلانی پوشیده ‌شده با ساختارهای ظریف مو مانندی وجود دارد که تخمدان‌ها و رحم را به هم متصل می‌کند و به نام لوله ‌های فالوپ یا لوله ‌های رحمی معروف است. لوله ‌های فالوپ اهمیت بسزایی در عبور تخمک از تخمدان به سمت رحم و نیز حرکت اسپرم از رحم به سمت تخمک دارد. بستن لوله‌های رحم یکی ازرایج‌ترین عمل‌های ضدبارداری در خانم‌ها است. این روش برای همیشه از باردار شدن جلوگیری می‌کند و برای مدت زیادی احتیاج ندارید که از روش‌های دیگر کنترل بارداری استفاده کنید.
به گزارش شفا آنلاین:دکترجوانمرد خوشدل در این باره می گوید : یکی از روش های خیلی امن برای جلوگیری از بارداری، عمل توبکتومی یا بستن لوله های رحم در زنان است.
وی اظهارکرد : عمل بستن لوله های رحم یک جراحی ساده و بی خطر است که برای جلوگیری از انتقال اسپرم ها به تخمک انجام می شود.
این جراح و متخصص زنان و زایمان مطرح کرد : روش های مختلفی برای بستن لوله های رحمی مثل عمل لاپاراسکوپی، مینی لاپاراتومی و لاپاراتومی وجود دارد ولی رایج ترین آنها، عمل لاپاراسکوپی است اما پزشک با توجه به شرایط هر شخص تصمیم می گیرند که چه روشی برای جراحی بهتر است.
وی عنوان کرد: به طور کلی درعمل بستن لوله های رحم ، جراح مسیر لوله فالوپ را می برد، می سوزاند یا با گیره آنها را طوری مسدود می کند که اسپرم ها نتوانند از آن ناحیه عبور کنند. در بعضی موارد نیز لوله فالوپ یا لوله رحمی بریده و خارج می شود.
> از مزایای عمل بستن لوله های رحم، بدون درد بودن آن است
دکترجوانمرد خوشدل بیان کرد : یکی ازمزایای عمل بستن لوله های رحم ، بدون درد بودن آن است چون این جراحی با بیهوشی موضعی یا عمومی در بیمارستان انجام می شود.
این جراح و متخصص زنان و زایمان ابراز داشت : برای عمل بستن لوله های رحم با لاپاراسکوپی، برش کوچکی در زیر ناف برای ورود دوربین لاپاراسکوپ به شکم ایجاد می شود. در بالای اندام تحتانی برای ورود ابزارهای لازم برای بستن لوله ها نیز یک برش دیگر زده می شود. این جراحی حدود نیم ساعت طول می کشد.
وی اشاره کرد: زنانی که می توانند عمل بستن لوله های رحم را انجام دهند که بالای 35 سال دارند و همچنین انجام این عمل برای زنانی که بارداری برای آنها خطرناک است ، زنانی که با روش های دیگر نمی توانند پیشگیری از بارداری را انجام دهند و به تعداد کافی فرزند دارند و اصلا قصد آوردن فرزند دیگری ندارند مشکلی ندارد .
دکتر جوانمرد خوشدل ادامه داد : برای زنانی که زیر 30 سال دارند، توصیه
می شود این جراحی را انجام ندهند و این کار را تا سنین بالای 35 سال به تعویق اندازند.
این جراح و متخصص زنان و زایمان خاطرنشان کرد : برخلاف تصور برخی از خانم ها که تصور می کنند بستن لوله های فالوپ باعث چاقی، گرگرفتگی، پوکی استخوان و غیره می شود، این عمل چنین عوارضی ندارد. این جراحی اگر توسط جراح با تجربه انجام شود کاملا بدون عوارض است.
وی مطرح کرد : یکی از مهمترین معایب عمل بستن لوله های رحم این است که این جراحی تقریبا غیرقابل برگشت است یعنی احتمال اینکه عمل باز کردن لوله‌ها با شکست روبرو شود بسیار بالاست. پس زمانی باید اقدام به بستن لوله ها کنید که مطمئن باشید فرزند دیگری نمی خواهید.
دکتر جوانمرد خوشدل افزود : به جز عوارض بیهوشی، درد و تورم در محل
بخیه ها که کاملا عادی هستند، در بعضی موارد ممکن است عمل بستن لوله ‌های رحم با عوارض دیگری هم همراه باشد مثلا تب و عفونت ، آسیب به اندام های لگنی مثل مثانه یا روده ها حین جراحی ، دردهای شکمی که شدید می شوند یا از بین نمی روند ، اختلال در سیکل قاعدگی بعد از جراحی ،پریودی های سنگین یا سبک بعد از عمل .
این جراح و متخصص زنان و زایمان افزود : به ندرت نیز در بعضی افراد دیده شده که بعد از جراحی بستن لوله های رحم دچار بارداری خارج رحمي یا کیست تخمدان شده اند.
وی اشاره کرد: بانوانی که قصد انجام جراحی بستن لوله های فالوپ را دارند ، باید چند روز قبل از جراحی، مصرف داروهای رقیق‌کننده خون را قطع کنند.
دکتر جوانمرد خوشدل افزود : همچنین باید کارهای مختلفی را قبل از این عمل انجام دهند که عبارتند از انجام آزمایش های لازم مثل آزمایش خون، معاینات لگنی، تست پاپ اسمیر، …و اگر بیماری خاصی دارید یا داروی خاصی مصرف می کنید باید به جراح تان اطلاع دهید و در صورت بیهوشی عمومی نباید حداقل تا 8 ساعت قبل از جراحی چیزی بخورید ، استحمام یک شب قبل از
عمل و همچنین در روز جراحی باید لباس های تمیز و راحت بپوشید که به شکم و بخیه ها فشار وارد نشود.
این جراح و متخصص زنان و زایمان عنوان کرد: بعد از بستن لوله رحم حتما باید داروهای مسکن، آنتی بیوتیک و داروهای دیگری را که پزشکتان تجویز کرده را سر موقع مصرف کنید.
وی اضافه کرد : باید مراقبت های بعد از عمل بستن لوله های رحم را به دقت رعایت کنید. مثلا محل بخیه ها را تمیز و خشک نگه دارید ، تا چند هفته نباید کارها یا ورزش های سنگین انجام دهید یا چیزهای سنگین بلند کنید ، در صورت درد شدید، تب یا خونریزی زیاد به سرعت به پزشک تان مراجعه کنید ، می توانید هر روز حمام کنید ولی باید جای بخیه ها را کاملا خشک کنید.
دکتر جوانمرد خوشدل توصیه کرد : بعد از این جراحی باید آب، سبزیجات و غذاهای فیبردار زیادی مصرف کنید تا دچار یبوست نشوید چون یبوست به شکم و بخیه ها فشار می آورد. این جراح و متخصص زنان و زایمان
می گوید : عمل بستن لوله های رحم یک عمل سرپایی است که اگر با لاپاراسکوپی انجام شود، چند ساعت بعد از جراحی می توانید ترخیص شوید اما اگر بعد از زایمان سزارین این عمل را انجام دهید، باید یک روز در بیمارستان بمانید و استراحت کنید. بعد ازاین عمل نیز باید دو تا سه روز در منزل استراحت مطلق داشته باشید.
وی گفت : عمل بستن لوله های رحم در زنان یک عمل پیچیده تر و
سخت تر است اما بستن لوله های مردان یا وازکتومی عمل ساده تری است و خیلی
برگشت پذیرتر است. پس بهتر است آقایان این جراحی را انجام دهند.
>بستن لوله های رحم فقط برای برخی افرادی توصیه می شود
در ادامه نیز دکتر ذاکرین در این باره خاطرنشان کرد : یکی از بخش های مهم اندام تحتانی زنان که در باروری نقش مهمی را ایفا می کند، لوله رحم یا لوله فالوپ است. این بخش، شامل دو لوله ساده می باشد که در دو سمت بخش بالای رحم قرار دارند و از رحم به تخمدان ها منتهی می شوند. تخمک بعد از تخمک‌گذاری و خارج شدن از تخمدان از طریق این لوله ها وارد رحم می شود.
وی اضافه کرد : یکی از روش‌های پیشگیری از بارداری که یک روش دائمی محسوب می شود بستن این لوله هاست که به آن توبوکتومی نیز گفته
می شود که از طریق یک جراحی ساده و کم خطر صورت می گیرد. در این روش
لوله های رحم بسته و از انتقال تخمک به رحم جلوگیری و همچنین با جلوگیری از رسیدن اسپرم به لوله رحم مانع لقاح می شوند. برای انجام این کار روش های جراحی متفاوتی وجود دارد .
این جراح و متخصص زنان و زایمان مطرح کرد : بستن لوله های فالوپ نسبت به دیگر روش های پیشگیری از بارداری مزایای خاص خود را دارد به طورمثال این روش یک روش پیشگیری دائمی از بارداری می باشد، تاثیر آن بعد از عمل سریع می باشد،به مراقبت های روزانه نیاز ندارد، ، عدم ایجاد عارضه خاص برای سلامتی فرد در دراز مدت، میزان ابتلا به سرطان تخمدان را کاهش می دهد. وی متذکر شد : معایب بستن لوله های رحم نیز عبارتند از نیاز به عمل جراحی دارد، در صورت نیاز به برگشت باروری، عمل برگشتی پرهزینه و دشوار خواهد بود و از انتقال بیماری های عفونی جلوگیری نمی‌کند.
دکتر ذاکرین اظهار کرد: بستن لوله های رحم فقط برای برخی افرادی توصیه می شود که عبارتند از اینکه افرادی که بارداری برای سلامت و جان آنها خطرناک می باشد ، افرادی که به هیچ وجه علاقه ای به فرزند دار شدن ندارند ، افرادی که قادر به استفاده از سایر روش های پیشگیری از بارداری نیستند، افرادی كه تعداد فرزندان آنها كامل مي باشد و بالای ۳۵ سال سن داشته باشند.
این جراح و متخصص زنان و زایمان توصیه کرد: در مورد افرادی که سن آنها زير ۳۰ سال می باشد، با در نظر گرفتن احتمال ازدواج مجدد و… بهتر است مشاوره دقيق انجام شود و بستن لوله رحم با توجه کامل به كليه موارد و احتياطات لازم عمل انجام شود.
وی متذکر شد: برخی موارد مانع از انجام جراحی بستن لوله های رحم
می شوند. در این صورت جراحی باید بعد از درمان این مشکلات انجام شود. این موارد عبارتند از اینکه در صورتی که فرد در سه ماهه اخیر دارای بیماری های التهابی لگن بوده باشد ، فرد دارای سابقه بیماری قلبی حاد باشد ، وجود خونریزی های بی مورد داشته باشد ، اگر فرد مبتلا به ترومبوز وريدهاي عمقي يا آمبولي ريه باشد.
دکتر ذاکرین ادامه داد : فردی که دارای مشکلات دوران بارداری، زایمان و پس از زایمان بوده باشد مانند اکلامپسي، پره اکلامپسي شديد، پارگي کيسه آب، فردی که مبتلا به سرطان لگن باشد ، افرادی که سابقه جراحی شکم و لگن داشته باشند، افراد با سابقه چاقی و دیابت ، افراد در صورتی که فرد، سقط عفونی داشته است کاندید مناسب عمل بستن لوله های رحم نیستند و این عمل به مدت ۷ تا ۴۲ روز پس از زایمان فرد انجام نمی شود.
این جراح و متخصص زنان و زایمان اذعان داشت : برخی آمادگی ها پیش از انجام عمل بستن لوله های رحم لازم است به طور مثال قبل از انجام عمل زوجین باید یک مشاوره دقیق در این مورد داشته و اطلاعات کافی در مورد دشواری های عمل برگشت باروری کسب کنند و با اطمینان خاطر و رضایت کامل این عمل را انجام دهند.
وی ادامه داد : دو هفته اول چرخه قاعدگي، زماني مناسب تري برای انجام عمل می باشد ، انجام آزمایشات و معاینات لازم مانند آزمایش خون، معاینات لگنی، اندازه‌گیری فشار خون، پاپ اسمیر و…، عدم مصرف دارو و در جریان گذاشتن متخصص در صورت مصرف داروی خاص، عدم مصرف مایعات و مواد غذایی حداقل هشت ساعت قبل از انجام عمل ، استحمام در شب قبل از عمل و استفاده از لباس تمیز و راحت و عدم داشتن لوازم زینتی و
لاک ناخن از نکات مهم قبل از انجام این عمل است.
دکتر ذاکرین توضیح داد : روش های متعددی برای انجام عمل بستن لوله های رحم وجود دارد که در آنها ممکن است لوله های فالوپ بریده، سوزانده یا با وسیله یک حلقه، نوار یا کلیپس بسته ‌شوند و به صورت بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی و توسط متخصصین به صورت سرپایی و یا با بستری شدن یک روزه قابل انجام است که هر کدام دارای مزایا و معایبی می باشند که فرد با مشورت و مشاوره با متخصص می تواند بهترین روش را انتخاب کند.
این جراح و متخصص زنان و زایمان خاطرنشان کرد : به طور کلی روش هایی که برای انجام عمل بستن لوله های رحم استفاده قرار می گیرند عبارتند ازلاپاراسکوپی ، مینی لاپاراتومی ، هیستروسکوپی ، هیسترکتومی ، لاپاروتومی و کولدوسکوپی که امروزه دو روش لاپاراسکوپی ، مینی لاپاراتومی نسبت به بقیه روش ها بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.
وی افزود : بسته به نوع انتخاب عمل بستن لوله های رحم ممکن است مدت زمان آن نیم ساعت تا چند ساعت طول بکشد و همچنین فرد ممکن است پس از چند ساعت و یا یک روز بستری، مرخص شود.
دکتر ذاکرین گفت : مراقبت های پس از عمل بستن لوله رحم عبارتند از استراحت مطلق به مدت دو تا سه روز پس از عمل بستن لوله های رحم ، به مدت یک هفته فعالیت های فرد به صورت سبک باشد ، مصرف داروهای تجویز شده توسط متخصص ، استحمام روزانه و تميز و خشك نگهداشتن محل بخيه.
این جراح و متخصص زنان و زایمان مطرح کرد : انجام عمل معمولا بدون عوارض است ولی در صورت بروز برخی موارد باید به متخصص مراجعه کنید. این موارد عبارتند ازاینکه داشتن تب بالاتر از ۳۸ درجه ، وجود درد و تورم درمحل بخیه و خارج شدن چرک و خون از آن تا یک هفته ، ایجاد اختلال در چرخه قاعدگی، لکه بینی و خونریزی شدید ، ایجاد اسهال ، ایجاد دردهای شکمی که بدتر شده یا از بین نروند و بی حالی شدید و از حال رفتن .
وی گفت : در موارد بسیار نادری ممکن است عمل بستن لوله رحم منجر به آسیب به روده، مثانه یا عروق اصلی، تغيير ميزان قاعدگي، ایجاد بارداری خارج رحمي و کيست تخمدان شود که این موارد بسیار بسیار نادر است و چنانچه عمل بستن لوله فالوپ را زیر نظر متخصص انجام دهید این موارد هرگز برای شما پیش نخواهد آمد.
>بستن لوله های رحم در خانم ها یک عمل جراحی نسبتا ساده است
دکتر نعمت اللهی در این باره ابراز داشت : بستن لوله های رحم در خانم ها یک روش جراحی است که باعث عقیم شدن خانم ها می گردد. در این روش لوله های رحم بسته می شود و از انتقال تخمک به رحم جلوگیری می کند. همچنین با این کار، از رسیدن اسپرم به لوله رحم و ایجاد لقاح جلوگیری می شود.
وی افزود : روش های جراحی مختلفی برای انجام این کار وجود دارد که در این روش ها، لوله رحم بریده، سوزانده یا با استفاده از یک حلقه، کلیپس یا نوار بسته می شود.
این جراح و متخصص زنان و زایمان گفت : بستن لوله های رحم در خانم ها یک عمل جراحی نسبتا ساده می باشد و این کار را می توان هم با استفاده از بیهوشی عمومی و هم با استفاده از بی حسی موضعی انجام داد. وی اظهار کرد : دو روش جراحی بستن لوله های رحم که امروزه بیشتر از آنها در استفاده می شود عبارتند ازمینی لاپاراتومی و لاپاراسکوپی و سایر روش های جراحی برای بستن لوله های رحم شامل لاپاروتومی، کولپوتومی، کولدوسکوپی، هیستروسکوپی می باشد.
دکتر نعمت اللهی متذکر شد : هر کدام از روش های بستن لوله های رحم دارای معایب و مزایایی می باشند. شما می توانید با مشورت با پزشکتان بهترین روش را برای بستن لوله ها انتخاب نمایید.
این جراح و متخصص زنان و زایمان توضیح داد : در روش جراحی لاپاروسکوپی، شکم را با گاز دی اکسید کربن پر می کنند به طوری که حفره شکم به صورت یک بادکنک از رحم و لوله های رحم جدا می شود. سپس جراح با ایجاد یک برش کوچک در زیر ناف، دستگاه لاپاروسکوپ را که شبیه یک تلسکوپ
می باشد را از این سوراخ وارد بدن می کند. یک برش کوچک دیگر، درست در بالای اندام تحتانی ایجاد می گردد تا از طریق آن دستگاهی که برای بریدن، دوختن یا سوزاندن لوله ها مورد استفاده قرار می گیرد وارد بدن شود. کل زمان جراحی حدود نیم ساعت طول خواهد کشید.
وی ادامه داد: بعد از جراحی لاپاروسکوپی توصیه می شود که دو تا سه روز استراحت مطلق صورت پذیرد و به مدت یک هفته نیز فعالیتهای سبک انجام شود.
دکتر نعمت اللهی گفت : مزایای بستن لوله های رحم عبارتند از جلوگیری دائمی از بارداری ، تاثیر سریع آن بعد از عمل جراحی، ، عدم نیاز به مراقبتهای روزانه و ارزان بودن آن است .
این جراح و متخصص زنان و زایمان مطرح کرد : معایب بستن لوله های رحم نیز عبارتند ازاینکه انتقال بیماری های عفونی مقاربتی جلوگیری نمی کند، نیاز به عمل جراحی دارد ، ممکن است نتوان دوباره لوله ها را باز نمود (در صورت پشیمانی از بستن لوله ها) و نسبت به عمل بستن لوله ها در مردان ، عمل
مشکل تر و پیچیده تری می باشد.
وی اشاره کرد : بستن لوله های رحمی را معمولا به عنوان یک روش دائمی در جلوگیری از حاملگی در نظر می گیرند. با این حال در بعضی از موارد می توان دوباره اقدام به باز نمودن لوله رحم نمود، هرچند که این، روش مشکل و گران می باشد.دکتر نعمت اللهی تصریح کرد : بیشتر تحقیقات تغییری در الگوی خونریزی بعد از بستن لوله ها پیدا نکردند. به عنوان مثال، زنانی که از روش قرص های خوراکی پیشگیری از حاملگی استفاده می کردند نسبت به زنانی که لوله هایشان را بسته بودند، در صورت قطع قرص خونریزی قاعدگی بیشتر داشتند. البته ناگفته نماند که با نزدیک شدن زن به زمان یائسگی معمولاً خونریزی ماهیانه نظم کمتری پیدا می کند.
این جراح و متخصص زنان و زایمان می گوید : هر زن و شوهری باید هر دو روش بستن لوله توسط مرد(وازکتومی) یا زن را بررسی کنند و با شرایط خودشان بسنجند. هر دو روش خیلی مؤثر و بی خطر و دائمی اند و اگر هر دو روش برای هر دو فرد قابل قبول باشد، بهتر است وازکتومی انتخاب شود زیرا راحت تر و
بی خطر تر و آسان تر و ارزانتر از بستن لوله ها در زن می باشد.
وی خاطرنشان کرد : از آنجاییکه بستن لوله های رحمی احتمال حاملگی را کاهش می دهد بنابراین خطر حاملگی خارج رحم نیز کاهش می یابد و تقریباً نادر است (حدود 6 نفر در هر 10.000 زن در سال). اگر چه در صورت شکست این روش و ایجاد حاملگی ناخواسته، خطر وجود دارد و در صورت بروز می تواند حاملگی خارج از رحم تهدید‌کننده حیات و زندگی فرد باشد. بنابراین پزشک باید مادر را از احتمال حاملگی خارج رحمی آگاه کند.
دکتر نعمت اللهی عنوان کرد : بستن لوله های رحمی (مینی لاپاراتومی)
می تواند در مراکز مامایی و جراحی که دارای تجهیزات موقت و ثابت باشد و جایی که تسهیلات زایمانی وجود دارد و در مراکز جراحی انجام گیرد. باید امکان انتقال زن به مراکز مجهزتر در صورت نیاز وجود داشته باشد. لاپاراسکوپی نیاز به مراکز مجهز جراحی و حضور متخصص
بیهوشی دارد./آفتاب
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: