کد خبر: ۳۳۲۷۷۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - 2023September 27
در نظرسنجی که با موضوع «مهم‌ترین دغدغه والدین در آستانه سال جدید تحصیلی» در بازه زمانی 21تا 29شهریور با نمونه آماری 600نفر از والدین ساکن تهران انجام شد، نتایج نشان می‌دهد که مهمترین دغدغه 63 درصد والدین «معلم خوب و مدرسه مناسب» است.
شفا آنلاین>اجتماعی>موضوع ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس در ابتدای سال تحصیلی از آن دسته چالش‌های همیشگی برای اولیا، مدارس و آموزش و پرورش است؛ یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در آموزش و پرورش فرصت‌های نابرابری است که در ثبت‌نام وجود دارد و نگرانی‌های خانواده درباره اینکه آیا فرزندانشان را می‌توانند در یک مدرسه خوب ثبت‌نام کنند؟ این نگرانی ناشی از شکاف بین انتظارات والدین و شرایط مدارس است. به بیان دیگر، مدارسی که شرایط موردانتظار والدین را دارند، محدودیت دارند و تقاضا برای ثبت‌نام در این مدارس بالا و شرایط ثبت‌نام معمولا دشوار است.
به گزارش شفا آنلاین: در کنار ثبت‌نام، مسائل دیگری مانند هزینه‌های تحصیلی و تردد دانش‌آموزان به مدارس، تهیه کتاب‌های درسی و... هم به‌عنوان دغدغه‌های والدین همواره مورد توجه بوده‌است. 
در نظرسنجی که با موضوع «مهم‌ترین دغدغه والدین در آستانه سال جدید تحصیلی» در بازه زمانی 21تا 29شهریور با نمونه آماری 600نفر از والدین ساکن تهران انجام شد، نتایج  نشان می‌دهد که مهمترین دغدغه 63 درصد والدین «معلم خوب و مدرسه مناسب»  است.  همچنین 65درصد والدین فرزندان خود را به مدارس دولتی فرستانده‌اند.

تحصیل فرزندان، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های والدین
هرساله در پایان فصل تابستان و در آستانه سال تحصیلی جدید، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های خانواده‌ها ثبت‌نام فرزندانشان در مدرسه مناسب است.
گزینه نخست اغلب خانواده‌ها بسته به طبقه اقتصادی، مدارس دولتی است؛ در این میان جست‌وجو برای انتخاب یک مدرسه دولتی باکیفیت و مطلوب با توجه به محدودیت‌های فضاهای آموزشی و تراکم دانش‌آموزان پروسه‌ای است که نیازمند رصد، آسیب‌شناسی، نیازسنجی و تحلیل مشکلات پیش‌روی خانواده‌هاست. از دیگر سو در مورد مدارس غیردولتی با توجه به تنوع و سطوح مختلف ارائه خدمات آموزشی بررسی اولویت‌ها و دغدغه‌های خانواده‌هایی که به لحاظ استطاعت مالی این مدارس را برای تحصیل فرزند خود انتخاب می‌کنند، قابل تامل و حائز اهمیت است؛ به همین دلیل است که در هر منطقه تعداد محدودی از مدارس خواهان بیشتری داشته و خانواده‌ها اصرار دارند فرزندانشان را آنجا ثبت‌نام کنند؛ از این‌رو بسیاری از خانواده‌ها در انتخاب مدارس مناسب ملاک‌هایی نظیر کیفیت تدریس و میزان مهارت معلمان، شهریه مناسب، بهداشت و ایمنی و ظرفیت مناسب کلاس درس را مدنظر قرار می‌دهند.
براساس همین موضوع و دغدغه، مرکز پژوهش همشهری، با توجه به اهمیت ثبت‌نام مدارس، نظرات والدین را درباره چالش‌های ثبت‌نام فرزندانشان و ملاک‌های انتخاب مدرسه مناسب جویا شده است. این نظرسنجی به روش پیمایش تلفنی و با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی و طبقه‌بندی شده در قالب مصاحبه با 600نفر از والدین دانش‌آموزان تهرانی به انجام رسیده‌است. هدف اصلی این پژوهش، بررسی مهم‌ترین چالش‌های والدین تهرانی در آستانه سال تحصیلی جدید با تمرکز بر چالش‌های ثبت‌نام و انتخاب مدرسه مناسب بوده‌است. از اهداف فرعی پژوهش می‌توان به بررسی ملاک‌ها و معیارهای انتخاب مدرسه مناسب از نگاه والدین تهرانی اشاره کرد.‌



ارزیابی عوامل مؤثر در انتخاب مدرسه مناسب
به‌نظر می‌رسد که موضوعات «کیفیت تدریس و میزان مهارت معلمان مدرسه» نزد والدین از بیشترین اهمیت برخوردار است چراکه بیشترین میانگین امتیاز اهمیت یعنی 2.90 از 3 را به خود اختصاص داده است. موضوعات «بهداشت و ایمنی محیط مدرسه» و همچنین «محیط فرهنگی مدرسه» از بالاترین اهمیت‌ها برخوردارند. میانگین امتیاز اهمیت هرکدام از آنها 2.88 شد. این درحالی است که به نظر می‌رسد، موضوع سرویس مدارس (با هزینه و کیفیت مناسب) کمترین اهمیت در میان موضوعات فوق‌الذکر میان والدین را دارد چرا که میانگین امتیاز اهمیت آن، 1.83 از 3‌ شد. همچنین موضوع «ظرفیت‌کلاس‌های درس» و «فاصله خانه تا مدرسه» در رتبه سوم و چهارم با میانگین اهمیت‌های 2.64 و 2.48 قرار دارند. موضوع «شهریه مدرسه» با میانگین 2.30 از 3 امتیاز در رتبه پنجم اهمیت قرار دارد.‌/همشهری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: