کد خبر: ۳۲۸۶۵۵
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۱ - ۲۲ تير ۱۴۰۲ - 2023July 13
هر چند سیاستگذار با عدم انتشار رسمی آمار سعی در کتمان این واقعیت دارد،‌ اما گشت و گذار در بازار خرید و به ویژه اجاره خانه حاکی از شرایط بحرانی است.

شفا آنلاین>سلامت>افزایش قیمت مسکن و اجاره خانه این روزها، به معضل اول خانوارهای ایرانی بدل شده است.

به گزارش شفا آنلاین:هر چند سیاستگذار با عدم انتشار رسمی آمار سعی در کتمان این واقعیت دارد،‌ اما گشت و گذار در بازار خرید و به ویژه اجاره خانه حاکی از شرایط بحرانی است.

در این میان دولت سعی دارد که با ارائه راهکارهایی همچون سقف افزایش اجاره بها و وام ودیعه مسکن مرهمی بر معیشت مردم باشد. با این وجود داده های رسمی نشان می‌دهد که نه سقف افزایش اجاره کارساز بود و نه وام ودیعه.

طبق مصوبه شورای عالی مسکن در سال ۱۴۰۲، سقف افزایش اجاره بها در تهران ۲۵ درصد و در سایر شهر‌ها ۲۰ درصد است. با این وجود بر اساس داده‌های مرکز آمار، میانگین افزایش اجاره خانه در کشور به حدود ۴۰ درصد در خردادماه رسیده است. رقمی که هر چند به صورت میانگین ارائه شده اما بازهم نسبت به قانون فاصله معناداری دارد.

از سوی دیگر بر اساس اطلاعات وزارت راه و شهرسازی، در ۳ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲، حدود ۱۳۴ هزار مستاجر برای اخذ وام ودیعه مسکن ثبت نام کردند که از این تعداد، حدود ۵۶ هزار خانواده برای دریافت وام، واجد شرایط شناسایی و به بانک عامل معرفی‌ شده‌اند. از این تعداد نیز تنها ۴ هزار و ۳۷۵ متقاضی یعنی کم تر از ۸ درصد مستاجرین واجد شرایط موفق به اخد تسهیلات شدند.

این آمارها نشان می‌دهد در حالی که مستاجران روزهای سختی را پشت سر می‌گذارند، راهکارهای سیاستگذاران نیز یکی پس از دیگری با شکست روبرو می‌شود.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: