کد خبر: ۳۴۳۷۱۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۵ - ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024May 07
فوق‌تخصص بیماری‌های ریه، آسم و آلرژی با بیان اینکه در استان همدان اکثر پارک‌ها و بوستان‌ها حاوی درختچه‌ها و گل‌هایی است که سبب حساسیت و آلرژی می‌شوند، گفت: همدان یکی از آسم‌خیزترین استان‌های کشور به علت آب‌وهوای خاص آن است.
شفاآنلاین> سلامت>دکتر علی پولادرگ با بیان اینکه آسم بیماری انسدادی ریوی است، گفت: آسم شایع‌ترین بیماری مزمن در میان کودکان است، نخستین علائم در حدود پنج سالگی در قالب خس‌خس سینه و عفونت مکرر دستگاه تنفسی بروز می‌کند.

 به گزارش شفاآنلاین: فوق‌تخصص بیماری‌های ریه، آسم و آلرژی خاطرنشان کرد: خس‌خس سینه، سرفه شدید، تنگی نفس، احساس درد در قفسه سینه و خستگی از علائم بارز آسم است که در صورت بروز لازم است بدان توجه کرد.

وی با بیان اینکه گاهی اوقات احتمال دارد که این بیماری بدون علامت باشد و تنها با سرفه در هنگام خنده، غذا خوردن و صحبت‌کردن متوجه بیماری آسم شد، افزود: کنترل بیماری آسم راحت است اما نیاز به درمان بلندمدت دارد.

پولادرگ با بیان اینکه پیوندی قوی بین آلرژی و آسم وجود دارد، خاطرنشان کرد: مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۳ در سالنامه آسم، آلرژی و ایمونولوژی منتشر شد نشان می‌دهد که بیش از ۶۵ درصد بزرگسالان با سن بیش از ۵۵ سال که مبتلا به آسم هستند، آلرژی نیز دارند و این میزان برای بزرگسالان با سن بین ۲۰ تا ۴۰ سال نزدیک به ۷۵ درصد است

وی با اعلام اینکه تماس با آلرژن‌های موجود در هوا، گیاهی، مواد غذایی سبب می‌شود که آلرژی فرد بیشتر شود، اظهار کرد: در فصل بهار به علت گردافشانی و بادهای بهاری آلرژی فرد بیشتر می‌شود.

فوق‌تخصص بیماری‌های ریه، آسم و آلرژی تصریح کرد: استنشاق گرد و خاک که به علت باد و گردافشانی در فصل بهار ایجاد می‌شود، سبب حمله آسمی در بیماران مبتلا به آسم و یا آنها مستعد این بیماری هستند، می‌شود.

وی با بیان اینکه در استان همدان اکثر پارک‌ها و بوستان‌ها حاوی درختچه‌ها و گل‌هایی است که سبب حساسیت و آلرژی می‌شوند، گفت: همدان یکی از آسم‌خیزترین استان‌های کشور به علت آب‌وهوای خاص آن بوده و شیوع بیماری آسم در استان همدان نسبت سایر کشور بیشتر است.

پولاد رگ با بیان اینکه سبک زندگی ناسالم، استفاده از مواد غذایی حاوی رنگ‌دانه غیرطبیعی، حساسیت‌زا و فست‌وفودی، عدم فعالیت فیزیکی و استفاده بیش از اندازه ادویه‌ها سبب ایجاد بیماری آلرژی و آسم و تشدید علائم آن می‌شود، تصریح کرد: تحقیقات نشان می‌دهد دود سیگار با افزایش خطر ابتلا به آسم، خس‌خس سینه، عفونت تنفسی و مرگ در اثر آسم، مرتبط است.

وی افزود: برای درمان آسم اسپری استنشاقی حاوی کورتون‌های استنشاقی با دُز پایین تجویز می‌شود، متأسفانه این باور غلط در جامعه وجود دارد که استفاده از اسپری سبب وابستگی به آن می‌شود که تصور غلط بوده و پایه علمی ندارد.

فوق‌تخصص بیماری‌های ریه، آسم و آلرژی با بیان اینکه متأسفانه پاندمی کرونا سبب افزایش بیماری آسم در سال‌های اخیر شده است، اظهار کرد: از سال ۱۴۰۰ به بعد میزان ابتلا به آسم در بالغین و اطفال به‌شدت افزایش‌یافته است.

وی توصیه کرد: با توجه‌ به اینکه همه مردم مستعد ابتلا به بیماری آسم هستند توصیه می‌شود که در هنگام بارندگی، باد شدید و رعدوبرق در تمام فصول به‌ویژه بهار در صورت لزوم از منزل خارج شوند.

برچسب ها: آسم ، آلرژی ، همدان ، حساسیت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: