کد خبر: ۳۲۳۴۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - 2014August 26
کارشناس ها و چندتن از مسولان نظام پزشکی کشور در برنامه نبض پاسخ دادند:
شفا آنلاین- کارشناسان و مسوولان حاضر در برنامه نبض، به بررسی برخی چالش های پیش روی سازمان های نظام پزشکی در کشور پرداختند.

به گزارش شفا آنلاین دکتر علی یزدانی- عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی تهران در پاسخ به این سوال فرضی که اگر سازمان نظام پزشکی وجود نداشت، چه می شد، آیا مشکلات موجود حل می شد؛ گفت: نه باقی می ماند. ومجری گفت: یعنی الان حل شده؟

وی ادامه داد: نمی توانیم بگوئیم سازمان نظام پزشکی بدون منفعت و غیر مصرف است، این ظالمانه است، نباید بی رحمانه مقایسه کنیم .در واقع وحشت ما در سازمان نظام پزشکی یا هر سازمان صنفی دیگر این است که افرادی بیایند و بخواهند از این سازمان برای خودشان نامی درست کنند.

یزدانی با اعلام تأسف و بیان عذر خواهی از دندانپزشکان تهران خاطرنشان کرد: من را به نماینده دندانپزشکان تهران در سازمان نظام پزشکی کشور تبدیل کرده اند اما من یک آدم کاملأ منفعلم که 2 کار دارم، آن هم اگر ماهی یکبار بشود!

وی افزود: یک بار به صرف چای و شیرینی می روم و گفته می شود که شیرینی امروز بهتر از دیروز بود، پرتقال هم نبوده به جای آن هلو آمده، خب بد نیست...

وی تأکید کرد: بعد در ماه 2 بار هم می رویم هیئت بدوی، که آنجا خوشبختانه به علت قسمت انتظامی مسئله حقوق بیماران مطرح است که این موضوع خوب در حال انجام می باشد و غیر از آن من منفعلم.

یزدانی با اشاره به این که ما یکسری آدم فداکار می خواهیم؛ گفت: ما در سازمان نظام پزشکی نمونه های این چنینی داشته ایم که زندگیشان را گذاشته اند و واقعأ زحمت کشیده اند، متأسفانه من در شورای عالی و مجمعی که تشکیل شد، نبودم و نیستم اما از شنیدن اخبارش خوشحال شدم ؛ حس کردم مجمع در مقابل برخی حرکات ایستاده است.

وی با تأکید بر این که سازمان نظام پزشکی یک جای انتخابی است نه انتصابی، اظهار کرد: افراد منتخب بر اساس اعتمادی که به آنها شده انتخاب شده اند پس باید کار انجام دهندو همگی علاقمندند کار انجام دهند، من با سازمان مخالف نیستم، برای سازمان دلم هم می سوزد. اما صحبت من این است که یکسری افرادی که واقعأ علاقه نشان دادند خوب اند و هیچ ایرادی نمی شود ازآنها گرفت.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی تهران یادآور شد: 5 معاون در سازمان هستند که تنها یک نفر از آنها انتخاب شده و بقیه نیز انتسابی اند، چرا باید این گونه باشد؟

وی تأکید کرد: نظام پزشکی جایی است که باید کار پزشکان را پیش ببرد اما متأسفانه در مملکت ما بدون آشنا کاری انجام نمی شود.

در ادامه مجری برنامه خطاب به دکتر داریوش طاهرخانی رئیس سازمان نظام پزشکی تاکستان و عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی کشور گفت: طبق گفته دکتر یزدانی سازمان نظام پزشکی یک سازمان صنفی انتخابی است. حال اگر بخواهیم اعتبار این انتخابات را بسنجیم قاعدتأ میزان مشارکت در انتخابات یک سنگ محک خیلی قوی است که اعتبار این انتخابات را وزن می دهیم. همیشه این نقد را به همکاران و اعضای سازمان نظام پزشکی می کنم که ما جمعیت بالایی داریم و مشارکت در انتخابات متاسفانه بسیار بسیار پائین. به نظر شما شاید یکی از دلایلی که سازمان نظام پزشکی منفعلانه عمل می کند و از ظرفیت های خودش نمی تواند استفاده کند ناشی از حمایت های پائین ما از اعضای سازمان نظام پزشکی است؟

طاهرخانی پاسخ داد: در هر سازمان صنفی یا هر فرآیند انتخابی، اگر شخص منتخب از پشتوانه آراء محکمی برخوردار باشد میزان نفوذش در دستگاه های مرتبط بیشتر می شود.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه در انتخابات هیئت مدیره تهران در دوره اخیر ، تعداد آراء نفر اول از نفر دوم؛ سوم و اگر اشتباه نکنم نفر چهارم دوره قبل نیزکمتر بود. و این امر حاکی از این است که میزان اعتماد جامعه پزشکی به نظام صنفی نیازمند یک بازنگری می باشد.

این پزشک عمومی با اشاره به این که در ادوار گذشته در سازمان نظام پزشکی بزرگان زیادی داشته ایم، ادامه داد: شاید امروز در سازمان نظام پزشکی این خلأ بیشتر خود را نشان دهد و شاید پیش نرفتن کارها حاکی از همین موضوع است. یعنی افراد شاخص نظام سلامت کشور کمتر در رکن اجرایی و سایر ارکان نظام پزشکی قرار گرفته اند.

وی بیان کرد: دکتر پیوندی- رئیس سازمان نظام پزشکی تهران بزرگ- خواهان استقلال تهران بزرگ هستند اما می خواهند در یک فرآیند کاملأ مسالمت آمیز انجام شود بدون هیچ گونه تنشی؛ این موضوع آنقدر هم بغرنج و پیچیده نیست که بخواهد اینقدر طول بکشد.

طاهرخانی افزود: برای نمونه صدور پروانه ها ، آقای دکتر زالی- رئیس سازمان نظام پزشکی کشور- می تواند آن را در اختیار دکتر پیوندی قرار دهد تا با امضای وی صادر شود كه البته فرآیند پیچیده ای هم نیست.

وی یادآور شد: اما همانطور که عرض کردم یکسری از افراد دنبال مسائل حاشیه ای هستند و امکان دارد که احساس کنند با تفکیک نظام پزشکی تهران بزرگ از نظام پزشکی کل کشور، منافع آنان تحت تعارض قرار می گیرد وگرنه سازمان برای ادامه کارش باید به دنبال منابع پایدار باشد و این موضع در قانون پیش بینی شده است.

وی گفت: دکتر قشلاقی رئیس هیئت مدیره صندوق تعاون و رفاه هستند, این صندوق برای همین کار پیش بینی شده؛ باید به دنبال در آمدزایی برای سازمان نظام پزشکی باشیم؛ قرار نیست از حق عضویت همکاران تهران این ارتزاق صورت بگیرد این امر خیلی بد و باعث تأسف است.

رئیس سازمان نظام پزشکی تاکستان خاطرنشان کرد: یکی از چالش هایی که رئیس رکن اجرایی برای سازمان نظام پزشکی، مطرح کرده، این است که گفته اند ، 60 نفر از پرسنل سازمان نظام پزشکی در آخر دوره قبل در خصوص ارتباط استخدامی با سازمان ،تبدیل وضعیت شده اند یعنی آنها استخدام رسمی سازمان شده اند.

وی تأکید کرد: در صورتی که در هر سازمانی نیروی انسانی هویت و سرمایه آن سازمان است، این سازمان باید برای ارتقا همین نیروها سیستمی را در سازمان تعریف می کرد، و زمینه انتصاب های بالاتر برای کارکنان را فراهم می نمود و مدیران را از همین سیستم و از میان کارکنان انتخاب می کرد ، به جای اینکه یکسری افراد به صورت میهمان و بعضا غیر منتخب در این فرآیند قرار بگیرند.

وی اضافه کرد:این شیوه و نگرش باعث می شود اضافه کار و کارانه پرسنل که از سال های سال حتی از زمانی که من هنوز پزشک نشده بودم در این سازمان استخوان خرد کرده اند، حالا باید کم شود.

در ادامه این گفتگو، دکتر محمود فاضل- نائب رئیس شوراي عالي نظام پزشکی- کشور اظهار کرد: باید گفت اگر آب نباشد ماهی چه کار می کند؟ نقش بازدارنده ای که سازمان نظام پزشکی در کل شهرستان ها دارد را دیده ایم، اگر این سازمان نباشد آیا ممکن است این همه آئین نامه ها؛ قوانین و رفتارهای خوب بهینه شوند؟

درادامه مجری خطاب به دکتر حسین قشلاقی- عضو شورای عالي سازمان نظام پزشکی کشور- گفت: اشاره شد که از بین معاونین کل سازمان نظام پزشکی 4 معاون غیر منتخب اند، شما فرمودید محدودیت منابع مالی دارید، قاعدتأ اعضای غیر منتخب حقوق های آنچنانی هم می خواهند؛ به نظر نمی آيد که خیلی انسانی باشد از محل حق عضویت اعضای پزشکی و گروه های درمان اعضای نظام پزشکی این حق عضویت دریافت شود؛ نظر شما در این باره چیست؟

وی پاسخ داد: این که پروانه مطب را عزیزانی که در تهران هستند از سازمان مرکزی بگیرند چه ایرادی دارد؟ اگر منابعی که از تهران بزرگ جدا شود و برود در ساختمانی که سطح و جایگاه آن پائین تر باشد خدمات ارائه دهد بهتر است یا در ساختمان موجودی که حداقل در حد کلاس یک پزشک، مراجعه کننده یا حتی بیمار باشد؟

در این موقع مجری گفت: پس شما الان مخالفت خود را با تفکیک سازمان نظام پزشکی تهران بزرگ از نظام پزشکی کل کشور اعلام کردید؟ قشلاقی پاسخ داد: نه اصلأ اینطور نیست، این حقی است که دکتر پیوندی باید آن را بنویسد، بگوید و دفاع کند و راهکار آن در شورای معاونین و شورای عالی ومجمع است.

قشلاقی در خصوص معاونین غیرانتخابی گفت: فکر می کنم این کم لطفی در حق دکتر زالی و دوستان دیگر است، به صراحت ایمان دارم و یقینأ فیش های حقوقی آنها را دیده ام، بر اساس مصوبه شورای عالی عمل می کنند و معاونین سازمان بر اساس چارت حقوقی دانشگاه علوم پزشکی تهران حقوق می گیرند؛ یعنی 5 میلیون و 700 هزار تومان...
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
0
3
مسولان سازمان ضد پرسنلی می باشند واین مطلب در این دوره کاملا مشهود میباشد .به طور مثال : 1-کسرنمودن اضافه کاری وکارانه 2-ندادن ناهار به پرسنل صندوق سعادت آباد 3-کسر نمودن پاداشها دراعیاد-4-پایین بردن سقف بیمه تکمیلی واخذ مبالغ از پرسنل5-آوردن مدیران پزشک ازخارج سازمان ونادیده گرفتن تجربیات ارزنده پرسنل6-ودر کل ... فرض کردن پرسنل که خیلی خیلی زشت میباشد.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
0
2
آقا خجالت بکشید حقوق 5700000تومانی برای مدیر.... شما می باشد که اصلا درسازمان حضور ندارد وسرش در دانشگاه ..... گرم است .آفرین به درایت رییس کل ومعاون پشتیبانی ایشان.
دکتر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
0
3
متاءسفم واقعا" خوب شفاف بگید بیت المال را کردید بیت الحال
saeid
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
0
3
ای یایا ظاهرا خانه ازپی و بست ویران است خواجه در پی نقش ایوان هست.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: