کد خبر: ۳۱۷۹۱۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۱۳ دی ۱۴۰۱ - 2023January 03
دوباره فصل امتحانات نهایی شروع شد و موضوع لو رفتن سوالات نیز به میان آمده است
شفاآنلاین>سلامت>دوباره فصل امتحانات نهایی شروع شد و موضوع لو رفتن سوالات نیز به میان آمده است. امسال هم مانند سال‌های گذشته بر اساس مصوبه شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی، نمرات امتحانات نهایی در کنکور ۱۴۰۲ تأثیر مستقیم دارد، به همین دلیل دانش‌آموزان و خانواده‌های زیادی برای خرید سوالات نهایی به هر ریسمانی چنگ می‌زنند.

به گزارش شفاآنلاین:امتحانات از سوم دی‌ آغاز شده است و بسیاری از داوطلبان کنکور که سابقه تحصیلی نداشته‌اند یا به‌ دنبال ترمیم نمرات خود هستند، در این امتحانات شرکت کردند. دقیقاً یک ربع بعد از شروع نخستین روز امتحانات هم سوالات درس ریاضی در فضای مجازی پخش شد و چند دقیقه بعد هم پاسخ سوالات! دانش‌آموزانی هم که مجهز به ابزارهای جاسوسی بودند، به راحتی به این پاسخ‌ها دسترسی پیدا کردند.

حالا بررسی‌ها از کانال‌های مجازی منتشرکننده سوال و جواب‌های امتحانات نهایی نشان می‌دهد که آنها بعد از انتشار کلید دروس ریاضی ۳، گسسته، عربی و دینی در هفته گذشته از انتشار رایگان کلید سوالات زیست، حسابان و فنون در آزمون‌های این هفته خبر می‌دهند.
انتشار پاسخ سوالات امتحانات نهایی، ۸ دقیقه بعد از شروع آزمون در برخی کانال‌ها در شبکه‌های اجتماعی آغاز شد؛ برخی از این کانال‌ها سوالات امتحانی و برخی نیز فقط پاسخ چند سوال را منتشر کردند و مدعی شدند که پاسخ تمام سوالات برای دانش‌آموزانی که هزینه را پرداخت کردند، ارسال شده است.

البته «محسن زارعی» رییس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش همان زمان در پاسخ به انتقادات و گلایه‌های مطرح‌شده درباره لو رفتن سوالات امتحانات نهایی گفته بود: «انتشار سوالات در زمان برگزاری آزمون به‌معنای لو رفتن نیست و به هیچ عنوان امکان دسترسی به سوالات قبل از برگزاری آزمون وجود ندارد.»؛ ادعایی که یکی از کانال‌های منتشرکننده سوالات امتحانات نهایی هم آن را تایید می‌کند و در توضیحاتی به اعضای کانالش نوشته: «با توجه به سیستم امتحانات نهایی، امکان انتشار و لو رفتن سوالات قبل از جلسه وجود ندارد؛ چراکه در هر حوزه مدیر مربوطه با وارد کردن رمز شخصی، وارد پلتفرم شخصی شده و سوالاتی که از طرف آموزش‌وپرورش بارگذاری شده را در بازه زمانی بسیار کوتاه چاپ می‌کند و در اختیار دانش‌آموز قرار می‌دهد.»‌ اما به تأکید آنها، دانش‌آموزان شرکت‌کننده در امتحانات نهایی می‌توانند مانند داوطلبان کنکور با تجهیز خودشان به موبایل و ابزارهای جاسوسی در زمان کوتاهی پس از شروع آزمون‌ها به سوالات و پاسخ‌ها دسترسی داشته باشند.

حالا منتقدان مصوبه شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی در تأثیر قطعی معدل در کنکور بر این عقیده‌اند که دسترسی آسان به پاسخ سوالات حین برگزاری آزمون‌ها باعث شده شرکت‌کنندگان به جای درس‌خواندن به‌ دنبال تقلب باشند. کانال‌های تلگرامی هم به آنها آموزش می‌دهند با چه ابزاری می‌توانند به‌راحتی به سوالات و پاسخ‌ها دسترسی پیدا کنند!

اما سوی دیگر ماجرا هشدار کارشناسان آموزشی نسبت به بروز تقلب‌های مشابه در امتحانات نهایی خرداد است که با جمعیت بسیار بیشتری از دانش‌آموزان برگزار می‌شود و باز هم پای کانال‌های مجازی را به موضوع امتحانات باز می‌کند و بازار فروش ابزار جاسوسی‌شان را داغ‌تر از همیشه خواهد کرد؛ آن هم در حالی‌ که به‌ نظر نمی‌رسد مجازات تقلب در امتحانات نهایی هم تاکنون مانع جدی از بروز چنین مشکلی شده باشد. بنا به‌ گفته دبیرکل شورای‌ عالی آموزش‌وپرورش «تقلب دانش‌آموزان در امتحانات منجر به دریافت نمره صفر و گاهی اوقات، حذف دانش‌آموز از امتحانات بعدی است اما باید بررسی شود که این تقلب عمدی بوده است یا سهوی.» مجازاتی که باید دید با شرایطی که در امتحانات دی‌ماه امسال به‌ وجود آمده، می‌تواند منجر به
حذف تقلب از آزمون خرداد و برخورد جدی با متقلبان فعلی امتحانات دی‌ماه امسال شود یا خیر؟!

مظنه سوالات چند؟!
در برخی کانال‌های غیررسمی تلگرامی قیمت خرید سوالات امتحانات نهایی با ارقام نجومی ذکر شده است. در یکی از این کانال‌ها معدل بالای ۳۰/۱۸ با کنکور به قیمت ۳۵ میلیون تومان و بدون کنکور ۷۰ میلیون تومان اعلام شده است. همچنین معدل ۳۰/۱۹ به بالا با کنکور ۵۰ میلیون و بدون خرید سوال ۱۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسند!

به‌کارگیری روش‌های جاسوسی برای یافتن یک پاسخ
«محمدرضا نیک‌نژاد» کارشناس حوزه آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه لو رفتن پاسخ‌های امتحانات نهایی زیربنای عمیقی دارد، گفت: به نظرم اینکه چرا دانش‌آموزان به دنبال خرید سوالات امتحانات نهایی هستند، به نگاه ساختار آموزشی ایران بر‌می‌گردد. تنها نتیجه برای آموزش‌وپرورش اهمیت دارد نه فرآیندها! تا زمانی که تعیین سرنوشت زندگی یک دانش‌آموز به نمره بستگی دارد، تقلب هم در میان دانش‌آموزان رواج دارد. به نظرم سیستم آموزشی ایران باید به‌روز شود و مانند کشورهای دیگر تاثیر معدل و نمره را به حداقل برسانیم. نمره اغوا‌کننده است، دانش‌آموزان و خانواده‌ها را برای تقلب تحریک می‌کند، حتی برخی از این شرایط سوءاستفاده می‌کنند و پول‌های کلانی به جیب می‌زنند. بنابراین برای جلوگیری از تکرار چنین اتفاق‌هایی باید سیستم آموزشی تغییر کند، چراکه با گسترش فناوری و فضای مجازی کنترل افراد سخت‌تر از گذشته شده است. در حال حاضر برخی کانال‌های تلگرامی سوالات کنکور یا امتحانات نهایی را با قیمت‌های عجیبی به فروش می‌رسانند. البته جدای از شبکه‌های اجتماعی، فناوری‌های به‌روز مانند هندزفری نامرئی، ساعت‌های هوشمند، میکروفن‌ها و… تقلب را برای دانش‌آموزان آسان‌تر کرده‌اند. دانش‌آموزان برای یافتن پاسخ یک سوال از روش‌های جاسوسی استفاده می‌کنند.
وی افزود: برخلاف تصورات ما هر سال شاهد لو رفتن سوالات امتحانات نهایی هستیم، برخی اوقات در حد گسترده و گاهی به صورت محدود است. اما هر سال بدتر از سال گذشته می‌شود، زیرا در حال حاضر دزد‌ها از قانون پیشی گرفته‌اند. اما به هر حال وقوع چنین حوادثی بر روح و روان دانش‌آموزانی که سال آینده امتحانات نهایی دارند، تاثیر منفی دارد. در حالی ۸ دقیقه بعد از شروع امتحانات سوالات لو رفته که هیچ‌کدام از کادر برگزار‌کننده امتحانات، تلفن همراه خود را به حوزه امتحانی نمی‌برند و فقط مدیر حوزه امتحانی آن هم به دلیل دریافت رمز سوالات بعد از ۱۵ دقیقه از شروع امتحان، تلفن همراه دارد. بنابراین لو رفتن سوالات در عرض ۸ دقیقه واقعا عجیب است. آموزش‌وپرورش به کمک پلیس فتا می‌تواند آن را پیگیری کند اما درمان موقتی راه‌حل این مشکل نیست. چنین موضوعی که هر سال شاهد آن هستیم باید ریشه‌ای حل شود، که یکی از راهکارهای آن حذف یا کاهش ارزش نمره در دوران آموزشی است. سرنوشت اکنون و آینده دانش‌آموزان نباید به نمره گره بخورد.

این معلم باسابقه آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه مقصران لو رفتن سوالات چه کسانی هستند، بیان کرد: در هر صورت پلیس فتا تا پشت در حوزه‌های امتحان در خدمت آموزش و پرورش است اما سوالات در فضای مدرسه لو می‌رود که مسوولیت آن برعهده آموزش‌وپرورش است. بنابراین بخش عمده‌ای از تقصیرها به گردن آموزش‌وپرورش است. اما بخشی از آن هم به ضعف فرهنگی ما برمی‌گردد. وقتی تقاضا در خرید سوالات امتحانات نهایی وجود دارد، سوداگران هم بیکار نمی‌نشینند. بنابراین در ابتدای امر با برنامه‌ریزی‌های صحیح باید شریان‌های عرضه و تقاضای غیراخلاقی، نامشروع و غیرقانونی خرید و فروش سوالات امتحانات نهایی را نابود کرد، چراکه دست کم نزدیک به ۷۲۰ منطقه آموزشی با ۱۵ میلیون دانش‌آموز در کشور وجود دارد. بنابراین رسیدگی به این حجم از دانش‌آموز برای آموزش‌وپرورش سخت است. اما در هر صورت با لو رفتن سوالات امتحانات نهایی عدالت آموزشی پایمال شده است. بنابراین در چنین شرایطی وظیفه آموزش‌وپرورش سنگین‌تر است، در نتیجه با توجه به ناتوانی و کمبودهای فراوانی که آموزش‌وپرورش دارد، ارگان‌های دیگر در این‌گونه مواقع باید به او کمک کنند. این در حالی است که بعد از پایان امتحانات نهایی موضوع فراموش می‌شود تا خرداد که بار دیگر سوالات از هر طریقی لو می‌رود. اراده محکم و راسخی در برابر این قضیه وجود ندارد.

احساس عدم امنیت در میان دانش‌آموزان
دکتر «شریفی یزدی» روانشناس اجتماعی با اشاره به تبعات انتشار پاسخ سوالات «امتحانات نهایی» ۸ دقیقه بعد از شروع امتحانات بر روح و روان دانش‌آموزان گفت: از آنجایی که راه ورود به دانشگاه قبولی در امتحان‌های نهایی است، نه تنها دانش‌آموزان بلکه خانواده‌ها نیز درگیر آن هستند.

خانواده‌ها بر این باورند که رشته تحصیلی، آینده شغلی و به طورکلی زندگی نوجوانشان به امتحانات نهایی و کنکور مرتبط است. بنابراین وقتی سوالات امتحانات نهایی در چنین ابعاد گسترده‌ای لو می‌رود، اولین پیامد آن ایجاد احساس عدم‌امنیت شدید بر دانش‌آموزان و خانواده‌ها است.

وی افزود: وقتی تنها ۸ دقیقه بعد از شروع امتحانات پاسخ‌ها لو می‌رود، دانش‌آموزان دچار آسیب روحی و روانی می‌شوند، زیرا آنها در طول مدت تحصیل برای آینده شغلی و زندگی بهتر تلاش می‌کنند؛ اما یک لحظه متوجه می‌شوند برخی افراد با استفاده از پول و حتی دور زدن قانون زودتر به هدفشان می‌رسند، ناامیدی وجودشان را می‌گیرد.

این جامعه‌شناس تاکید کرد: بروز احساس عدم‌امنیت در گام اول اضطراب را در دانش‌آموزان کلاس دوازدهمی و حتی دانش‌آموزان دوره‌های قبلی که قرار است امتحان بدهند، ایجاد می‌کند. بنابراین وجود چنین رخدادهایی منجر به کشته شدن انگیزه در میان دانش‌آموزان می‌شود، زیرا بسیاری از آنها نه تنها هزینه کلاس‌های مختلف و معلم خصوصی را پرداخت کرده‌اند بلکه شبانه‌روز برای امتحانات نهایی درس خوانده‌اند که ۸ دقیقه بعد از شروع پاسخ‌هایش دست بسیاری از دانش‌آموزان بوده است! طبیعتا انگیزه درس خواندن در میان دانش‌آموزان دچار مشکل می‌شود.

او ادامه داد: از طرفی در حال حاضر معلمان یکی از اعتمادسازترین مشاغل کشور به حساب می‌آیند. با انتشار چنین خبرهایی جایگاه معلم و آموزش‌وپرورش در میان جامعه خدشه‌دار و در نهایت اعتماد در میان مردم شکسته می‌شود. با این حال یکی از پیامدهای منفی چنین رویدادهایی ترویج و تشویق افراد برای رسیدن به هدفی بهتر از روش غیرقانونی است. بنابراین این قضیه منجر به قشربندی اجتماعی در جامعه می‌شود، به گونه‌ای که فرد هر چه پولدارتر باشد، هر چه که دلش بخواهد به دست می‌آورد. آشکار شدن این موضوع خشم عمومی را در میان اقشار مختلف جامعه افزایش می‌دهد. همچنین افراد دچار ناکامی می‌شوند، در چنین شرایطی ترک تحصیل در میان دانش‌آموزان افزایش پیدا می‌کند و در پی این موضوع نیز انواع آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد، کودک‌همسری و… گریبان نوجوانان را می‌گیرد.جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: