کد خبر: ۳۱۴۴۱۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۳ - ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - 2022November 01
سربازان ماهر با دارا بودن 4شرط می‌توانند وام خوداشتغالی ۱۵۰میلیونی یا وام کارآفرینی 4میلیارد تومانی دریافت کنند.
شفاآنلاین>سلامت>سربازان ماهر با دارا بودن 4شرط می‌توانند وام خوداشتغالی ۱۵۰میلیونی یا وام کارآفرینی 4میلیارد تومانی دریافت کنند.

به گزارش شفاآنلاین:طرحی که در راستای تخصصی شدن سربازی، نخستین بار در ۱۳شهریور96 موسی کمالی، رئیس وقت اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد و گفت: «با راه‌اندازی قرارگاه مهارت‌آموزی، سربازانی که مهارت‌های تعیین شده را فرابگیرند می‌توانند از امتیازاتی نظیر کسر خدمت و استفاده از مرخصی استفاده کنند.» حالا بعد از گذشت چند سال، کمالی این بار به‌عنوان مشاور عالی قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه ستاد کل نیروهای مسلح از پیگیری‌های این قرارگاه برای اعطای وام‌های اشتغال و کارآفرینی به سربازان ماهر خبر داده است.

 او چندی پیش در این‌باره به مهر گفته بود: «وظایف قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی در 2حوزه انجام می‌شود؛ همایش و ایجاد تسهیلات لازم برای اشتغال جوانان. در حوزه اشتغال سال گذشته (سال۱۴۰۰) حدود ۲هزارمیلیارد تسهیلات پیش‌بینی شد تا به سربازان وام بدهیم که تنها بخشی از آن محقق شد. اما امسال حدود ۵هزار میلیارد تومان بودجه برای اعطای وام درنظر گرفته شده که سود آن ۴درصد است. »کمالی درباره شرایط اعطای این وام به سربازان ماهر به ایسنا توضیحاتی داده و گفته: «با هدف خوشایند‌سازی خدمت سربازی و با پیگیری‌های انجام شده از سوی قرارگاه مهارت‌آموزی سربازان تصمیم بر آن شد تا وام‌های اشتغال ۱۵۰میلیون تومانی و 4میلیارد تومانی به سربازان ماهر دارای شرایط پرداخت شود و یکی از شروط آن این است که سربازان متقاضی وام باید کارت پایان خدمت خود را در سال۹۷ یا سال‌های پس از آن تا چند ماه آینده دریافت کرده باشند.»

این مسئول درباره دیگر شروط دریافت این وام بیان کرد: «افراد دارای کارت پایان خدمت به تاریخ سال۹۷ یا پس از آن با دارا بودن 3شرط می‌توانند برای درخواست این وام اقدام کنند؛ یکی از شروط داشتن گواهینامه مهارتی است و تفاوتی ندارد که سرباز این گواهی را قبل از خدمت، حین خدمت یا پس از خدمت دریافت کرده باشد. شرط دیگر داشتن مدرک کارشناسی یا بالاتر از آن بوده و شرط سوم هم فارغ التحصیلی از هنرستان، دانشسرا یا آموزشگاه‌های علمی و کاربردی است.»‌ به‌گفته کمالی مبلغ این وام ۱۵۰میلیون تومان برای خوداشتغالی و 4میلیارد تومان برای کارآفرینی است و بازپرداخت آن با سود 4درصد، 5 تا 7سال بوده و یک سال نیز تنفس دارد. مشاور عالی قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه ستاد کل نیروهای مسلح درباره نحوه درخواست برای این وام عنوان کرد: «متقاضیان دارای شرایط باید به دفاتر پلیس+۱۰ مراجعه کرده و با پرداخت مبلغ ۵۰هزار تومان درخواست خود برای دریافت وام را ثبت کنند. در آنجا باید فرمی را تکمیل کرده و در بخشی از آن نیز باید طرح یا به‌اصطلاح پروپزال طرح خود برای اشتغال را وارد کنند. با تکمیل این فرم، پلیس+۱۰ فرم‌ها را به وظیفه عمومی هر استان به‌عنوان دبیر کارگروه اشتغال هر استان ارجاع می‌دهد. با ارجاع فرم‌ها به کارگروه اشتغال که در آن معاون اقتصادی استاندار، فرمانداران و... نیز حضور دارند درباره طرح‌ها تصمیم‌گیری می‌شود. با توجه به پروپزال و طرح ارائه شده درباره مبلغ وام هم در کارگروه اشتغال تصمیم‌گیری می‌شود. درصورت موافقت پرونده به بانک معرفی و از متقاضی نیز خواسته می‌شود به بانک رفته و فرایند دریافت وام را طی کند.»

به‌گفته این مسئول هر مرحله از این درخواست از طریق ارسال پیامک به متقاضی اطلاع داده می‌شود و ۱۸بانک عامل برای اعطای این وام تعیین شده‌اند. کمالی درباره اینکه آیا ضامنی برای دریافت این وام نیاز است یا خیر؟ گفت: «یک کارمند دولت یا جواز کسب به‌عنوان ضامن از سوی متقاضی خواسته می‌شود. برخی به اشتباه تصور کرده‌اند متقاضی خودش باید جواز کسب داشته باشد. درحالی‌که جواز کسب به‌عنوان مدارک ضامن مورد نیاز است و می‌توان به جای آن یک کارمند دولت را به‌عنوان ضامن معرفی کرد.»

دوره‌های مهارت آموزی برای سربازان
به‌گفته کمالی تمامی موارد درخواست وام به‌صورت استانی مورد بررسی قرار می‌گیرند تا بدانیم چقدر از برنامه‌ها و اهداف محقق شده‌است؛ برنامه‌ریزی شده است تا یک استان را مورد بازدید قرار دهیم و بر روند کار نظارت داشته باشیم. او همچنین از ایجاد کارگاه‌های همجوار در استان‌هایی که کارگاه‌های کمتری برای برگزاری دوره‌های مهارت‌آموزی سربازان دارند خبر داد و گفت: «درنظر داریم تا در مناطق محروم مراکز فنی و حرفه‌ای همجوار پادگان درست کنیم؛ یعنی با کمک سازمان فنی و حرفه‌ای در جوار مراکز نیروهای مسلح مراکزی از سوی سپاه، ارتش و فراجا ایجاد شود و این کارگاه‌ها کار سازمان فنی و حرفه‌ای را انجام دهند؛ البته تا‌کنون ۸ مرکز افتتاح شده است و بنا داریم تا پایان سال در تمام استان‌های کشور این مراکز را ایجاد کنیم.» این مسئول درباره فایده ایجاد این مراکز بیان کرد: «اینها مراکز آموزشی هستند که با کمک نیروهای مسلح و سازمان فنی و حرفه‌ای ایجاد می‌شوند و در استان‌ها و شهرهایی که سازمان فنی و حرفه‌ای دارای مشکلاتی است و نمی‌تواند کلاس رایگان ایجاد کند نیروهای مسلح آن کلاس‌ها را در جوار پادگان‌ها ایجاد می‌کنند تا به‌صورت رایگان و با کمک مراکز فنی و حرفه‌ای به سربازان آموزش‌های لازم را انجام دهند. این مراکز (مراکز همجوار) دقیقاً همان کار سازمان فنی و حرفه‌ای را انجام می‌دهند و مدرک را صادر می‌کنند یعنی کار ثبت‌نام و آموزش و امتحان را انجام می‌دهند و در ادامه مدرک را صادر می‌کنند.» کمالی با بیان اینکه ستاد کل نیروهای مسلح موظف است کلاس‌های مهارت‌آموزی را به‌صورت رایگان برای سربازان برگزار کند، تأکید کرد: «برگزاری کلاس در کارگاه‌های همجوار برای سربازان رایگان است، احتمال دارد تا در آینده اگر وضعیت آموزش‌ها و تناسبش با تعداد سربازان مناسب شود بخواهیم برای خانواده‌های سربازان و سایر افراد جامعه در این کلاس‌ها آموزش‌های رایگان مهارتی برگزار کنیم.»‌ همشهری

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: