کد خبر: ۳۰۱۱۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۷ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - 2014August 05
شفاآنلاین-یک روانشناس بالینی گفت: پرخاشگری گاهی منفعل است و به صورت عدم مشارکت‌های اجتماعی مانند انصراف ندادن متمولان از دریافت یارانه، مراقبت نکردن از اموال عمومی و تبعیت نکردن از قوانین راهنمایی و رانندگی خود را نشان می‌دهد.
به گزارش شفا آنلاین،عبدالله امیدی اظهار داشت: افراد در زندگی شخصی و اجتماعی انتظاراتی دارند که در صورتی که برآورده نشود احساس عدم رضایتمندی می‌کنند.

وی افزود: تمایلات انسان جنبه‌های مختلفی دارد، برخی جنبه‌ها زیستی و برخی دیگر روانی و اجتماعی هستند.

وی ادامه داد: گرسنگی، نیاز به استراحت، مسکن، آب سالم و هوای پاک بخشی از نیازهای زیستی هر فردی است که به دنبال ارضا آن است، برخی نیازها نیز مانند امنیت، دوستی، عزت نفس، کنجکاوی و خودشکوفایی جزو نیازهای روانی است و داشتن جایگاه اجتماعی،احترام از سوی دیگران، عدالت،کفایت مالی، مورد پذیرش واقع شدن در جمع و عضو از جامعه بودن نیز جزو نیازهای اجتماعی محسوب می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: عدم ارضا تمایلات زیستی، روانی و اجتماعی موجب بر هم خوردن تعادل و احساس ناکامی می‌شود. وقتی احساس می‌کنیم ناکام شده‌ایم خشمگین می‌شویم، در روانشناسی نظریه‌ای وجود دارد که می‌گوید روی دیگر ناکامی خشم است.

وی ادامه داد: گاهی خشم معطوف به خود فرد می‌شود و خود را بی‌کفایت و نالایق می‌داند، گاهی نیز عوامل بیرونی را مقصر ناکامی دانسته که نتیجه هر دو پرخاشگری است.

وی افزود: خشم ویرانگر است و موجب عدم تعادل روانی می‌شود که در نهایت افسردگی را همراه دارد.

وی تصریح کرد: پرخاشگری نسبت به بیرون ممکن است با تخریب احساس دیگران و دوری از جامعه همراه باشد.

متخصصان حوزه بهداشت روان معتقدند خشم سرچشمه بسیاری از بیماری‌های روانی و اجتماعی است. افسردگی، اضطراب، رفتارهای ضد اجتماعی مانند عدم رعایت حقوق دیگران و حتی سوء مصرف مواد ناشی از خشم و تأثیر آن بر افراد است.

وی افزود: برای کاهش خشم باید افراد جامعه با یکدیگر تعامل همه جانبه داشته باشند، آنها باید بیاموزند تا حدودی خواسته‌های خود را به تعویق بیندازند البته گاهی می‌توان تمایلات را جابه جا کرد مثلاً ارضاء غریزه جنسی در دوران نوجوانی که شرایط ازدواج وجود ندارد می‌تواند با مشارکت در فعالیت‌های ورزشی و هنری جابجا شود.

وی تأکید کرد: مهمترین کوشش یک جامعه سالم این است که تمهیداتی را در نظر بگیرد که افراد آن بتوانند به طور سالم و سازنده نیازهای خود را ارضا کنند. جامعه باید جوابگوی خواسته‌ها و انتظارات به جای افراد باشد زیرا در صورت عدم تعادل و ارضاء این تمایلات فشار افزایش و ناکامی و خشم به وجود خواهد‌ آمد.

وی خاطر نشان کرد: تظاهر خشم الزاماً با پرخاشگری همراه نیست زیرا پرخاشگری گاهی منفعل است و به صورت عدم مشارکت‌های اجتماعی مانند انصراف از دریافت یارانه توسط متمولان، مراقبت از اموال عمومی و تبعیت نکردن از قوانین راهنمایی و رانندگی خود را نشان می‌دهد. متأسفانه بخشی از عدم رعایت نظافت شهر به دلیل پرخاشگری است زیرا شهرداری سهم مشخصی در نظافت شهر برعهده دارد و بخشی از آن نیز بر عهده مردم است.
فارس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: