محسن فرهادی گفت: اینکه تعداد زیادی از دانشآموزان و معلمان به کرونا مبتلا شده اند، تایید نشده است و اینگونه مسائل بیشتر در فضای مجازی مطرح میشوند و تقریبا میتوان گفت که مواردی از آنها هم که به کووید دچار شده اند، اغلبشان مربوط به خارج از مدرسه بوده و هنوز موردی از ابتلا به این بیماری در مدارس گزارش نشده است.
شفاآنلاین>سلامت>معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت به بیان توضیحاتی در خصوص نحوه نظارت وزارت بهداشت به فعالیت مدارس و این موضوع که تعداد زیادی از دانشآموزان و معلمان به کرونا مبتلا شده اند، پرداخت.
به گزارش شفاآنلاین:محسن فرهادی در خصوص نحوه نظارت وزارت بهداشت به فعالیت مدارس و این موضوع که تعداد زیادی از دانشآموزان و معلمان به کرونا مبتلا شده اند، گفت: اینکه تعداد زیادی از دانشآموزان و معلمان به کرونا مبتلا شده اند، تایید نشده است و اینگونه مسائل بیشتر در فضای مجازی مطرح میشوند و تقریبا میتوان گفت که مواردی از آنها هم که به کووید دچار شده اند، اغلبشان مربوط به خارج از مدرسه بوده و هنوز موردی از ابتلا به این بیماری در مدارس گزارش نشده است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا تا کنون شکایتی از مدارس به دلیل نحوه فعالیتشان داشته اید؟، ادامه داد: بله، تا کنون با مواردی از شکایت در این خصوص رو به رو بودیم که اغلب به دلیل نبود تهویه مناسب در کلاسهای درس، نحوه چیدمان صندلیها و برگزاری کلاسهای حضوری بوده و در سامانه ۱۹۰ به ثبت رسیده اند و همه این شکایات یک به یک توسط همکاران ما مورد بررسی قرار میگیرند و چنانچه مورد شکایت درست باشد این موضوع را به اولیای مدرسه اعلام میکنیم و اگر از جانب آنها ترتیب اثر داده نشود؛ به منطقه مربوطه اعلام میکنیم چرا که ناظران اصلی رعایت پروتکلهای بهداشتی در مدارس مدیران مدارس و مناطق مربوطه هستند.
معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ضمن اشاره به اینکه بازرسان ما طی هفته گذشته در کل کشور بیش از ۳۲ هزار بازرسی از مدارس را انجام داده اند، در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه عدم رعایت نکات لازم در نحوه برگزاری کلاسها بیشتر مربوط به کدام مناطق کشور است؟، اظهار کرد: تقریبا در تمام نقاط کشور با عدم رعایت پروتکلهای بهداشتی در مدارس مواجه هستیم که البته این امر در بسیاری موارد به دلیل ساختار مدرسه است و برای مثال در کلاسی که پنجره ندارد، جلسه درس حضوری برگزار شده و این در حالی است طبق اعلام ما به آموزش و پرورش در چنین مواردی برای برگزاری کلاس حضوری میتوان از سایر ظرفیتهای مدرسه نظیر نماز خانه، آزمایشگاه، سالن اجتماعات و... استفاده کرد.
فرهادی با بیان اینکه حضور دانشآموزان در مدارس نوبتبندی شده است و همه آنها با هم در مدرسه حضور ندارند و روزانه حدود ۳۰ درصدشان به صورت حضوری آموزش میبینند، در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به شرایط ادامه روند بازگشایی مدارس امکان پذیر است؟، توضیح داد: در هیچ کجای دنیا بعد از بازگشایی مدارس به صورت کلی نسبت به بازگشایی و یا عدم بازگشایی آنها تصمیمگیری نمیشود و برای مثال ممکن است یک مدرسه شرایط برگزاری کلاس حضوری را نداشته باشد و باید به صورت مجازی کلاسهای خود را برگزار کند، در حالی ممکن است مدرسه دیگری این امکان را داشته باشد و در این صورت میتواند کلاسهای خود را به صورت حضوری برگزار کند.
وی افزود: آموزش و پرورش اقدام مناسبی را در این مورد انجام داده و دو فرم را در اختیار مدیر مدارس قرار داده است که طی آنها در خصوص برگزاری حضوری و مجازی کلاسها اعلام آمادگی میکنند و اگر مدیری فرم شماره یک را انتخاب کرد به این معنی است مدرسه ظرفیت برگزاری کلاسها را هم به صورت حضوری و هم به صورت مجازی را دارد و چنانچه ساختار مدرسهای برای برگزاری کلاسهای حضوری در این شرایط مناسب نباشد و برای مثال کلاسها کوچک باشند، تهویه مناسب وجود نداشته باشد و تعداد دانشآموزان زیاد باشند، فرم شماره دو را که به معنی عدم آمادگی برای برگزاری کلاسهای حضوری است را انتخاب میکنند و تعداد قابل توجهی از مدیران فرم شماره ۲ ر انتخاب کرده اند.میزان