کد خبر: ۲۹۰۱۱
تاریخ انتشار: ۲۳:۰۹ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۳ - 2014July 23
شفا آنلاين-افزایش 20 تا 30 درصدی نرخ پارکینگ‌های عمومی و لغو قانون پارک رایگان درحاشیه خیابان‌ها، این روزها به عنوان راهکاری برای کاهش ترافیک از سوی اعضای شورای اسلامی شهر تهران دنبال می‌شود.
به گزارش شفا آنلاين،طرحی که اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی در توضیح آن اظهار داشته است: شورای شهر تهران با رایگان بودن نیم ساعت نخست پارک حاشیه‌ای مخالف است و در حال رایزنی با مجلس برای لغو این قانون است. وی هدف از اجرای این طرح را توقف یا کاهش پارک‌های حاشیه‌ای دانسته و گفته با اجرای این طرح پارک خودرو‌ها به سمت مکانیزه شدن سوق داده می‌شود و دیگر نیازی به پارکبان‌ها نیست.

شاکری درباره توسعه پارکینگ‌های عمومی در شهر تهران نیز اذعان داشته است، قصد توسعه پارکینگ در محدوده طرح ترافیک را نداریم و تلاش می‌کنیم با افزایش هزینه‌های پارک در این محدوده‌ها استفاده خودروی شخصی در این منطقه را کاهش دهیم. اما در مجموع معاونت حمل و نقل و ترافیک موظف است پارکینگ‌ها را به حدی برساند که نیاز شهر تهران را برطرف کند.



 موضوعی که مهندس جعفر تشکری هاشمی نیز با تأیید آن به روزنامه ایران می‌گوید: نرخ پارکینگ در تهران بسیار ناچیز است. همین دلیل موجب شده تا ساخت پارکینگ درکلان شهری مانند پایتخت توجیه اقتصادی نداشته باشد. امری که کاملاً مغایر با طرح‌های مجلس شورای اسلامی، طرح جامع ترافیک شهر تهران و سیاست‌های دولت است.

وی در ادامه می‌گوید: در حال حاضر وضعیت نرخ پارک خودرو در تهران به گونه‌ای است که شهروندان خودروهای خود را به راحتی از پارک خارج کرده و با گردش آزادانه در شهر هیچ دغدغه‌ای برای پارک خودرو خود ندارند. این در حالی است که این رویه با سیاست‌های کلی دولت در ارتباط با نظام حمل ونقل در تضاد است و موجب شده عملاً یارانه‌هایی که به این بخش تخصیص داده می‌شود نتواند به اهداف تعیین شده دست پیدا کند. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اضافه می‌کند: البته ما معتقدیم نرخ پارکینگ باید به گونه‌ای افزایش یابد که به یکباره شهروندان تهرانی را با مشکل روبه‌رو نکند. زیرا بالارفتن هزینه حمل و نقل در شهر تهران همواره با حساسیت‌ها و ملاحظاتی روبه‌روست که باید با احتیاط درباره آن اقدام کرد.

این اظهارات در حالی بیان می‌شوند که پیش از این نیز انتظار می‌رفت با افزایش قیمت بنزین از حجم ترافیک شهر تهران و میزان استفاده شهروندان تهرانی از خودروهای شخصی کاسته شود. هرچند آمارهای وزارت نفت حاکی از افزایش مصرف سوخت است.

با این حال تشکری هاشمی می‌گوید: هرگاه نرخ سوخت در شهر تهران افزایش یافته است شهروندان نیز به سمت استفاده از حمل ونقل عمومی تمایل بیشتری پیدا کرده‌اند.

 وی همچنین درباره اظهارات عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر مبنی بر نیاز نداشتن به پارکبان‌ها در شهر تهران می‌گوید: پارکبان‌ها در کنار پارکومترها همانند اهرم‌های نظارتی عمل می‌کنند و با حذف آنها اهرمی که برای نظارت پارکومتر و پارک‌های حاشیه‌ای نیاز است نیز از بین خواهد رفت. به همین دلیل فعلاً نمی‌توان پارکبان‌ها را حذف کرد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهر تهران همچنین در بخش دیگری از گفته‌هایش یادآور می‌شود در حال حاضر 15 هزار فضای پارک در شهر تهران تحت پوشش دو هزارو 350 پارکومتر است و 11 هزار فضای پارک نیز توسط 778 پارکبان اداره می‌شود. این در حالی است که پایتخت تا این لحظه دارای 312 پارکینگ چرخ وفلکی و یک پارکینگ مکانیزه طبقاتی است.

 اما نبود پارکینگ در مراکز تجاری را باید یکی از مهمترین مشکلات شهر تهران برشمرد. معضلی که تشکری هاشمی در پاسخ به آن اظهار می‌دارد: شهرداری در حال حاضر میراث دار مشکلی است که از گذشته به شهر تهران تحمیل شده است. او می‌گوید: در دوره فعلی مدیریت شهرداری تهران جریمه کسر پارکینگ را به‌عنوان راهکاری از سوی مدیران شهری برای رفع این مشکل پیش‌بینی کرده است وتا حد زیادی توانسته در ساختمان‌های جدید از بروز این مشکل بکاهد.

او اضافه می‌کند در حال حاضر پایتخت با کمبود یک میلیون پارکینگ خصوصی مواجه است. معضلی که رفع آن به تنهایی از عهده شهرداری تهران ساخته نیست و رفع آن توجه همه نهادها و سازمان‌ها را می‌طلبد.
 
ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: