کد خبر: ۲۸۷۱۸۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۷ - ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - 2021August 10
آمار ابتلا هم به شدت بالا رفته است. روز گذشته بالاترین میزان ابتلای روزانه کرونا در 17 ماه گذشته به ثبت رسید؛ 40 هزار و 808 نفر. گفته می‌شود آمار بالای ابتلا به دلیل شیوع جهش دلتاست و پیش از این در پیک‌های قبلی چنین گونه‌ای شایع نشده بود.

شفاآنلاین>سلامت> در 18 روز مرداد امسال 6 هزار و 477 نفر جانشان را بر اثر ابتلا به کرونا از دست دادند،‌در حالی‌که در 31روز مرداد سال گذشته 5هزار و 642 نفر فوت کرده بودند

به گزارش شفاآنلاین: روند مرگ‌های کرونایی همچنان صعودی است؛ به‌طوری‌که روز گذشته، برای دومین‌بار در مردادماه، رکورد جدیدی در میزان مرگ‌های کرونایی ثبت شد و آمار فوت از 542 نفر در روز یکشنبه به 588 نفر در روز دوشنبه رسید.

آمار ابتلا هم به شدت بالا رفته است. روز گذشته بالاترین میزان ابتلای روزانه کرونا در 17 ماه گذشته به ثبت رسید؛ 40 هزار و 808 نفر. گفته می‌شود آمار بالای ابتلا به دلیل شیوع جهش دلتاست و پیش از این در پیک‌های قبلی چنین گونه‌ای شایع نشده بود.

براساس اعلام وزارت بهداشت، در حال حاضر 336 شهر کشور در وضعیت قرمز، 84 شهر در وضعیت نارنجی و 28 شهر هم در وضعیت زرد به‌سر می‌برند. این وزارتخانه روز گذشته، اعلام کرد که تاکنون 13‌میلیون و 2هزار و 245نفر دوز اول و 3 میلیون و 146هزار و 130نفر هم هر دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند. اما به گفته متخصصان عفونی و ویروس‌شناسان، عدد تزریق هر دو دوز واکسن، برای جمعیت 80میلیونی کشور بسیار ناچیز است و نباید انتظار مهار مرگ‌ها را در روزها و هفته‌های آینده داشت. 18روز از مرداد گذشته و تنها در همین مدت کوتاه، 6هزار و 477 نفر جانشان را از دست داده‌اند و 575 هزار و 697 نفر هم بیمار شده‌اند.

آمار فوتی‌های 18روز مرداد امسال در شرایطی است که سال گذشته، در 31 روز مرداد، 5‌هزار و 642 نفر جان باختند و 73هزار و 625 نفر مبتلا شدند. بالاترین میزان مرگ در مرداد سال گذشته 235 نفر بود. حالا در این وضعیت، مسئولان وزارت بهداشت در جابه‌جایی وزرای بهداشت و انتقال دولت دوازدهم به دولت سیزدهم، سکوت اختیار کرده‌اند. هیچ مسئولی از اقدامات جدید و فوری برای مهار این میزان مرگ‌ها، سخن نگفته و هنوز تصمیمی جدی گرفته نشده است. علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم‌پزشکی شهیدبهشتی، مانند بسیاری از فعالان نظام سلامت، برای خروج از بحران، بر قرنطینه کامل شهرها تاکید می‌کند. او به ایسنا می‌گوید که در همین وضعیت باید شناسایی بیماران افزایش پیدا کند، تست‌های تشخیصی بیشتر شود و از همه اینها مهم‌تر، واکسیناسیون با سرعت بیشتری انجام شود. فعالان این حوزه تاکید می‌کنند که برای خروج از بحران، باید 70درصد جمعیت در کوتاه‌ترین زمان واکسینه شوند.

 اگر مدیریت اصلاح نشود، وضعیت بدتری را تجربه خواهیم کرد
 محمداسماعیل اکبری، مشاور عالی سابق وزیر بهداشت دولت دوازدهم هم بر این موضوع تاکید می‌کند. او می‌گوید: «قبلا پیش‌بینی کرده بودیم با شرایط فعلی، تعداد فوتی‌های کرونا در تابستان امسال روزانه به بالای 400نفر می‌رسد، حالا هم شاهد هستیم که فوتی‌ها نزدیک به 600 نفر در روز شده است.» او کشور را در مدیریت کرونا، ناموفق می‌داند و می‌گوید: «ما در ایران، روال علمی برای کنترل ویروس کرونا نداریم. ما تنها می‌توانیم بیماران کرونایی را مهار کنیم، اما ویروس را نه. از سوی دیگر، ایزولاسیون نداشتیم و در زمینه ردیابی بیماران، به‌خوبی عمل نکردیم؛ درحالی‌که هر بیماری که مبتلا می‌شود، قطعا با افراد دیگری در تماس است که آنها را هم بیمار می‌کند، اما در کشور، این موارد پیگیری نمی‌شوند.» به گفته این متخصص، در ایران روال علمی مدیریت و کنترل کرونا، طی نشده است؛ روالی که تاکنون در پیش گرفته شده، نادرست بوده و اگر اصلاح نشود، شرایط بدتر می‌شود: «ما وضعیت بدتری را هم تجربه خواهیم کرد. دلیل کاهش مرگ در کشورهای دیگر، مدیریت درست کرونا بوده است.»

محدود‌کردن بخش خصوصی برای واردات واکسن، سیاست درستی نبود
از سوی دیگر، محمدحسین قربانی، مشاور وزیر بهداشت دولت دوازدهم، می‌گوید: برای قطع زنجیره، تنها راه، واکسیناسیون گروه‌های هدف است؛ در غیر این صورت بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، ممکن است دوباره افرادی که واکسن تزریق کرده‌اند، مبتلا به کرونا شوند. او به بدعهدی برخی کشورها در واردات واکسن به ایران اشاره می‌کند و می‌گوید: «قرار بود 62 میلیون دوز واکسن وارد کشور شود، اما با وجود امضای قرارداد و تامین منابع مالی آن، کشور مربوطه به تعهدش عمل نکرد. وعده‌های دیگری هم بود که عملیاتی نشد. قرار بود واکسن‌های داخلی تولید شود، اما آنطور که انتظار می‌رفت، پیش نرفت. حالا هم رئیس دولت سیزدهم تاکید کرده که همه توجهات نظام باید برای فراهم کردن واکسن و انجام واکسیناسیون باشد.»

او از مردم هم می‌خواهد تا همراهی بیشتری برای واکسیناسیون داشته باشند: «الان وقت آن نیست که بگوییم وزارت بهداشت خوب عمل نکرده یا عملکرد دولت قبلی مناسب نبوده است. حالا باید همه پروتکل‌ها را رعایت کنند و واکسیناسیون را طبق سند ملی انجام دهند. پیشرفته‌ترین کشورها با درصد بالای تزریق واکسن، اقدام به قرنطینه و محدودیت‌های تردد کرده‌اند.» مشاور سابق وزیر دولت دوازدهم به محدودیت‌های واردات واکسن از سوی بخش خصوصی هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «محدود کردن بخش خصوصی برای واردات واکسن، سیاست درستی نبود. باید هر کس توانایی واردات داشته باشد، واکسن وارد کند. وزارت بهداشت هم قطعا استقبال  ‌کند. اینجا تنها شرط، رعایت زنجیره سرما و تحویل واکسن به وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کروناست تا از آن طریق توزیع شود.»

به گفته او، در حال حاضر افرادی از بخش خصوصی در تلاشند تا واکسن وارد کنند: «اگر من متولی مستقیم کرونا بودم، دست نیاز به تمام کشورها برای تامین واکسن دراز می‌کردم. لازم است مردم بدانند مسئولان در حال پیگیری برای تامین واکسن‌ هستند. مردم سرمایه‌های اجتماعی‌اند و برای ایجاد اعتماد میان آنها و نظام، باید شفافیت وجود داشته باشد، باید از تمام ظرفیت‌ها برای تامین واکسن استفاده شود. اگر اعتماد مردم از بین برود، دیگر به‌راحتی نمی‌توان آن را بازگرداند. اگر اختلالی در روند تامین واکسن ایجاد شده، باید به صراحت با مردم در میان گذاشت. نباید دنبال متهم کردن این و آن بود. باید آستین‌ها را بالا زد و فقط در فکر بهتر کردن اوضاع بود.»روزنامه همشهری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: