کد خبر: ۲۸۳۷۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۰ - ۲۶ تير ۱۳۹۳ - 2014July 17
شفا آنلاین:بررسی لایحه هوای پاک در هیات دولت، مرگ تعداد زیادی پرنده مهاجر بر اثر تشنگی، خشکسالی بسیار شدید تهران طی دو سال اخیر، بروز بحران آبی از گیلان تا سیستان، تسهیل قاچاق چوب با خطای قانونگذاری و اعلام شرط جیره بندی نشدن آب در پایتخت از مهمترین اخبار محیط زیست در این هفته بود
به گزارش شفا آنلاین، این هفته هشدار در مورد خشکسالی و جیره بندی آب در تابستان امسال در بیشتر نقاط کشور به ویژه پایتخت در صدر اخبار زیست محیطی قرار داشتند که در ادامه برخی این اخبار را مرور می کنیم.

مرگ تعداد زیادی پرنده مهاجر بر اثر تشنگی/ هامون نباید قتلگاه پرندگان مهاجر شود

هفته گذشته بادهای 120 روزه سیستان رویای هزاران پرنده مهاجر را که با پر آب شدن هامون پس از سیلاب افغانستان زاداوری و جوجه اوری را در این مأمن خیالی آغاز کردند با تبخیر شدید آب و تلفات صدها قطعه از جوجه های این پرندگان در اثر تشنگی نقش بر آب کرد.
به دنبال جاری شدن سیلاب و افزایش آب در رودخانه هیرمند و در نهایت آبگیری بخش هایی از تالاب هامون در اردیبهشت ماه سال جاری، هزاران پرنده مهاجر مجددا به تالاب بازگشته و اقدام به لانه سازی و جوجه آوری کردند.
اما با افزایش دمای هوا، شروع باد های 120 روزه سیستان  و کاهش حجم آب ورودی از رود هیرمند بر اثر تبخیر شدید معادل حدود 5 هزار میلیمتر در سال  مجددا بخش های زیادی از تالاب خشک شد.
در این مدت  از یک سو هزاران قطعه ماهی بر اثر خشک شدن و تبخیر شدن سریع آب در سطح هامون در پی باد های 120 روزه تلف شدند و از سوی دیگر با افزایش مناطق خشک شده پرندگان مهاجری که با مشاهده آبگیری هامون در داخل تالاب اقدام به لانه سازی و جوجه آوری کرده بودند پس از خشکیدگی مجدد، تالاب را ترک کرده یا تلف شده  و هزاران جوجه ای که تازه سر از تخم درآورده اند بدون والدین خود در معرض مرگ ناشی از گرسنگی، تشنگی و گرمای سوزان هوا قرار گرفته اند تا بار دیگر هامون را در یک قدمی فاجعه ای بزرگ قرار دهند.

خشکسالی بسیار شدید تهران طی دو سال اخیر/ 36 ماه خشکسالی متوالی در 12 استان

روز شنبه رئیس مرکز ملی هشدار و پایش خشکسالی سازمان هواشناسی از مشاهده لکه های بسیار شدید خشکسالی در خراسان شمالی، سمنان و تهران طی دو سال اخیر خبر داد.
شاهرخ فاتح با بیان این مطلب افزود: خشکسالی بر اساس شاخص SPI که یکی از شاخص های هواشناسی است؛ تعیین می شود.
رئیس مرکز ملی هشدار و پایش خشکسالی سازمان هواشناسی اظهار داشت: بر اساس شاخص SPI  سی و شش ماهه منتهی به خرداد 93 مناطقی از خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، همدان، ایلام، خوزستان، قم و عمده مناطق لرستان خشکسالی متوسط تا شدید را نشان می دهند.
به اعتقاد وی این مسئله بسیار مهم است یعنی در این مناطق سه سال پشت سر هم خشکسالی رخ داده است.

500 کارخانه در کشور نایلکس تولید می کنند/ راه اندازي غرفه هاي محيط زيست در ورودي كوهستانها

در این روز همزمان با روز بدون نایلکس رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: 500 کارخانه در حال تولید نایلکس هستند.
علی محمد شاعری با اشاره به اینکه 500 کارخانه در حال تولید نایکلس هستند، ادامه داد: دولت باید مقرراتی را در این زمینه وضع کند اظهار كرد: در این هفته شهرداری تهران در دو محور فرهنگ سازی و استفاده از مواد جایگزین و سازگار با محیط زیست با آموزش هفتاد هزارنفر ساعت برای شهروندان اقدام مي کند.
رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به اینکه غرفه هایی را در مبادي ورودي كوهستانها و بوستانهاي شهري مانند، دربند ، درکه ، فرحزاد ، پارک نهج البلاغه و سرخه حصار در این هفته ایجاد کرده ایم ، ادامه داد: در این غرفه ها نایکلس های سازگار با محیط زیست را به صورت رایگان در اختیار مردم قرار خواهیم داد و نسبت به آموزش مردم برای جایگزینی این کیسه هاي زود تجزيه پذير با کیسه های دير تجزیه پذیر اقدام مي نماييم.

بروز بحران آبی از گیلان تا سیستان /جیره بندی و جابجایی آب با تانکر در استان های پر بارش

روز یکشنبه یک کارشناس محیط زیست با بیان اینکه کاهش بارش تنها دلیل بروز خشکسالی نیست گفت: در حال حاضر بحرانهای آبی هم در شمال با 1200 میلیمتر و هم سیستان با 50 میلیمتر بارندگی سالانه وجود دارد و در استان های پر بارش هم جیره بندی و جابجایی آب با تانکر انجام می شود.
سعید یوسف پور با بیان این مطلب افزود: از سال 86 به بعد خشکسالی به دو شکل بروز یافته است یکی تبدیل بارش ها از برف به باران و دیگری کاهش شدید میزان بارندگی.
به گفته وی در حال حاضر اغلب استان ها خشکسالی را تجربه می کنند و استان های البرز، سمنان، خراسان شمالی، تهران و قم پنج استانی هستند که بیشترین افزایش خشکسالی را در سال جاری نسبت به میانگین بلند مدت تجربه کرده اند.
یوسف پور اظهار داشت: اگر چه خشکسالی عمدتا متاثر از تغییرات اقلیمی جهانی است و برای سه ماهه تابستان سال جاری در اکثر استان ها افزایش دمایی برابر 1.5 درجه و در برخی از استان نیم تا یک درجه پیش بینی شده است اما سوء مدیریت منابع آب پیش بینی هایی که برای 30 سال آینده در خصوص خشکسالی شده بود را سریع تر محقق می کند.

تداوم هوای گرم طی هفته آینده در پایتخت/ گرمترین روز های سال را سپری می کنیم

در این روز یک کارشناس سازمان هواشناسی با بیان اینکه گرمترین روز های سال را سپری می کنیم از تداوم هوای گرم در پایتخت طی هفته آینده خبر داد.
محمد اصغری با بیان این مطلب افزود: نقشه های پیش یابی هواشناسی از امروز تا اواسط هفته آینده به طور مداوم دمای حدود 40 درجه سانتیگراد را برای پایتخت پیش بینی می کند.
به گفته وی، این شرایط ممکن است تا پایان هفته آینده ادامه داشته باشد.


خطای قانونگذاری را ه را برای قاچاقچیان چوب باز کرد

مسئولیت رسیدگی به قاچاق و حمل چوب های جنگلی و تهیه هیزم و زغال در حالی طی چند ماه اخیر از محاکم قضایی سلب و در حیطه وظایف دستگاه اداری تعزیرات حکومتی قرار گرفته که در حال حاضر قاچاق چوب یکی از مهمترین چالش های منابع طبیعی کشور بوده و به اعتقاد کارشناسان با تصویب این قانون شتابی دو چندان می گیرد.
دوشنبه این هفته اعلام شد خودداری محاکم قضایی از رسیدگی به پرونده‌های قاچاق محمولات جنگلی، در ماه‌های اخیر به یکی از چالش‌های جدی منابع طبیعی تبدیل شده است. ماجرایی که بی شک بر شتاب گرفتن روند قاچاق و قاچاقچی‌گری در مناطق جنگلی تأثیر داشته و نگرانی‌های زیادی را در میان متولیان و فعالان حوزه منابع طبیعی کشور ایجاد کرده  اما متولیان و مسئولان منابع طبیعی کشور در برابر این قانون هنوز هیچ واکنشی نشان نداده اند.

تعیین مهمترین عامل انتشار ذرات معلق / نقش گوگرد در آلودگی هوا

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به آنالیز سوخت کشور با کمک شرکتهای اروپایی گفت: گوگرد موجود در سوخت به عنوان یکی از مهمترین عوامل انتشار ذرات معلق در هوا معرفی شد.
سه شنبه این هفته دکتر وحید حسینی با بیان اینکه اثر گوگرد بر انتشار ذرات معلق بسیار پراهمیت است افزود: بر اساس آنالیزهای شرکت اتو اویل اروپا پیش بینی شده که کاهش گوگرد سوخت از  ppm 300 به ppm 30 موجب کاهش هفت درصدی انتشار ذرات معلق در خودرو سبک و چهار درصدی این ذرات در کامیون های سنگین می شود.مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تصریح کرد: این آزمایشات نشان می دهد که انتشار ذرات معلق از کامیون بدون کاتالیست با سوخت حاوی ppm 400 گوگرد حدودا دو برابر این انتشار در حال عملکرد با سوخت حاوی ppm 2 گوگرد است.
وی افزود: گوگرد سوخت همچنین در طول احتراق اکسید می شود و دی اکسید گوگرد تولید می کند که مهمترین ترکیب گوگرد منتشر شده از خودرو است.
حسینی در ادامه گفت: همچنین مقداری از دی اکسید گوگرد تولید شده مجددا اکسید شده و سولفات ایجاد می کند که سولفات و آب در اطراف هسته کربن جمع می شوند و این اتفاق میزان ذرات معلق را افزایش می دهد بنابراین گوگرد سوخت تاثیر زیادی بر انتشار ذرات معلق دارد.

مصرف آب معضل جدی تهران/ فضای سازمان حفاظت محیط زیست امنیتی نیست

در این روز رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه در حال حاضر مصرف آب به یک معضل جدی در تهران تبدیل شده، گفت: شهروندان تهرانی فکر نکنند که هرکاری می‌توانند انجام دهند چرا که در نهایت باید پاسخگو باشند.
دکتر معصوم ابتکار درباره استقرار صنایع به استان‌های دیگر، گفت: با در نظر گرفتن مشوق‌ها در صدد هستیم که بحث جابجایی صنایع استان تهران را به سایر نقاط کشور پیگیری کنیم چرا که این یک اتفاق بزرگ بوده و لازم است حمایت‌های بیشتری را برای جابجایی صنایع از دولت بگیریم.
وی درباره عرضه بنزین با استاندارد یورو4 گفت: عرضه بنزین یورو 4 در کل استان تهران در حال پیگیری و انجام است اما باید گفت که در حال حاضر بنزین پتروشیمی در تهران عرضه نمی‌شود.

شرط جیره بندی نشدن آب در پایتخت/ تذکر به وزارت نیرو در خصوص آب نیتراته

روز چهارشنبه استاندار تهران با بیان اینکه مردم تهران در 3 ماه گذشته حدود 3 درصد افزایش مصرف آب داشته اند، گفت: اگر مردم تهران در مصرف آب 20 درصد صرفه جویی کنند، تابستان را بدون جیره بندی پشت سر می گذاریم.
حسین هاشمی افزود: البته حتی اگر تابستان امسال را بدون جیره بندی آب پشت سر بگذرانیم بایستی برای سالهای آینده فکر اساسی کرد چرا که مشکل کمبود آب در تهران جدی است.
وی در خصوص سلامت آب شرب تهران یادآور شد: در حال حاضر تمام عناصر و املاح آب شور در حد مجاز است و مردم مطمئن باشند که اگر آب شور کوچکترین مشکلی داشته باشد وزارت بهداشت فورا گزارش می دهد.
استاندار تهران در ادامه گفت: وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست باید به صورت مداوم بر منابع آب شور نظارت کرده تا مبادا از نظر نیترات و دیگر املاح خطرناک منابع آب مشکلی داشته باشند.
وی با بیان اینکه استانداری مسئول رسیدگی و مدیریت اقدامات دستگاه های مختلف در خصوص مصرف و سلامت آب است اظهار داشت: تاکنون هیچ گزارش نگران کننده ای در خصوص آب شور دریافت نکرده ایم اما تذکرات لازم را به وزارت نیرو برای نظارت دقیق تر و جدی تر داده ایم تا مشکلی در خصوص آب نیتراته در تهران پیش نیاید.

لایحه هوای پاک در هیات دولت بررسی شد/ تصویب برخی موارد لایحه

هیات دولت در این روز به ریاست دکتر حسن روحانی رییس جمهوری تشکیل جلسه داد و اعضای دولت درباره مهمترین مسایل و مباحث اجرایی روز کشور با یکدیگر تبادل نظر کردند .
در این جلسه گزارش کمیسیون امور زیربنایی ، صنعت و محیط زیست در خصوص لایحه "هوای پاک" (لایحه اصلاح قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا) به هیات وزیران ارائه شد و مواردی از آن به تصویب رسید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: