تاریخ انتشار: ۲۱:۳۰ - ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - 2021June 15
برونشیولیت، شایع‌ترین عفونت ریه در کودکان خردسال که بیشتر اوقات توسط ویروس سنسیسیال تنفسی یا RSV ایجاد می‌شود.
شفاآنلاین>سلامت>تیمی از محققان در مطالعه‌ای که بر روی نوزادان انجام دادند، دریافتند عفونت شایع ریه در این مقطع سنی می‌تواند با بروز آسم در بزرگسالی مرتبط باشد.

به گزارش شفاآنلاین:برونشیولیت، شایع‌ترین عفونت ریه در کودکان خردسال که بیشتر اوقات توسط ویروس سنسیسیال تنفسی یا RSV ایجاد می‌شود، علت اصلی بستری در نوزادان است و حدود ۳۰ ٪ از مبتلایان به برونشیولیت شدید بعد‌ها دچار آسم می‌شوند.

تیمی به سرپرستی محققان در بیمارستان عمومی ماساچوست (MGH) چهار زیرگروه مولکولی متمایز از برونشیولیت RSV را کشف کرده و یک زیرگروه خاص را با خطر آسم بالاتر مرتبط خوانده است.  یافته‌های این مطالعه در Nature Communications منتشر شده است.

دکتر رایتا نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید: در حالی که برونشیولیت یک بیماری منفرد با مکانیسم‎های مشابه در نظر گرفته شده است، اما شواهد موجود نشان می‌دهد برونشیولیت از زیر گروه‌های متعدد بیماری تشکیل شده است. درک محدود ما از برونشیولیت RSV و چگونگی تغییر آن، تلاش در جهت توسعه استراتژی‌های درمان برونشیولیت RSV و پیشگیری از آسم را متوقف کرده است.

برای درک بیشتر رایتا و همکارانش داده‌های مختلف بالینی، ژنتیکی و مولکولی ۲۲۱ نوزاد در بیمارستان بستری شده با برونشیولیت RSV را که تا پنج سالگی پیگیری می‌شدند، تجزیه و تحلیل کردند. دانشمندان اطلاعاتی در مورد ویروس‌های آلوده در کودکان و همچنین اطلاعاتی در مورد میکروب‌ها، متابولیت‌ها و مولکول‌های مربوط به پاسخ ایمنی موجود در مجاری بینی کودکان را جمع آوری کردند.

بر اساس تجزیه و تحلیل آن‌ها، چهار زیرگونه از نظر بیولوژیکی و بالینی معنادار یا اندوتایپ از برونشیولیت RSV وجود دارد. از بین این‌ها، یک اندوتایپ که با عفونت همزمان توسط رینوویروس، غلبه باکتری‌های خاص و پاسخ زیاد اینترفرون (ضد ویروسی) مشخص می‌شود، تقریبا ۴۰ ٪ خطر ابتلا به آسم در ۵ سالگی را دارد.

رایتا می‌گوید: داده‌های ما پشتیبانی قابل توجهی از این مفهوم در حال ظهور دارند که برونشیولیت چندین بیماری را با سازوکار‌های بیولوژیکی منحصر به فرد نشان می‌دهد. برای محققان داده‌های ما راه‌های جدیدی برای توسعه استراتژی‌های خاص زیر گروه مانند خوب تنظیم پاسخ ایمنی راه هوایی و میکروبیوم، درمان برونشیولیت و پیشگیری از آسم است.yjc