کد خبر: ۲۷۸۱۰۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۹ - ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - 2021April 11
محققان دانشگاه استنفورد موفق شدند با خلق سیستمی مبتنی بر هوش مصنوعی، سطح ایمنی آزمایش‌های بالینی را افزایش دهند.
شفاآنلاین>سلامت>محققان دانشگاه استنفورد موفق شدند با خلق سیستمی مبتنی بر هوش مصنوعی، سطح ایمنی آزمایش‌های بالینی را افزایش دهند.

به گزارش شفاآنلاین:تیمی از محققان دانشگاه استنفورد که با شرکت بیوتکنولوژی Genentech همکاری می‌کنند، سیستمی مبتنی بر هوش مصنوعی را ایجاد کرده‌اند که می‌تواند با خیال راحت شرکت کنندگان آزمایش بالینی را که ممکن است قبلا منتفی شده باشند، اضافه کند. آن‌ها یافته‌های خود را در مجله Nature منتشر کرده‌اند.

در اکثر کشورها، دارو‌ها باید قبل از تایید برای بیماران، آزمایش‌های بالینی را انجام دهند تا نشان دهند که علاوه بر ارائه درمان مورد نظر، ایمن و بی‌خطر هستند. اما همانطور که محققان می‌گویند، آزمایش‌های بالینی در اکثر نقاط، از یک اشکال جدی رنج می‌برند؛ افرادی که در آزمایش‌های بالینی دارو‌هایی را تجویز می‌کنند به طور خاص انتخاب می‌شوند. به عنوان مثال بیشتر آزمایش‌های بالینی، زنان باردار را مجاز نمی‌دانند و اکثر آن‌ها شرایط سنی دارند؛ همچنین اکثر افراد با شرایط غیر از مواردی که تحت آزمایش هستند، مجاز نیستند.

این فرآیند فیلتر کردن، تعداد موجود داوطلبان احتمالی را کاهش می‌دهد و همچنین بسیاری از افراد را که ممکن است از این درمان بهره‌مند شوند، بی دلیل حذف می‌کند، از این رو محققان سعی کرده‌اند با ساختن یک سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی که می‌تواند افراد بیشتری را با اطمینان در آزمایش‌های بالینی شامل شود، بر این مشکل غلبه کنند.

این سیستم جدید با نام Trial Pathfinder، یک سیستم رایانه‌ای مبتنی بر هوش مصنوعی است که نتایج بقای شرکت کنندگان در آزمایش‌های بالینی موجود در یک پایگاه داده بزرگ را با هم مقایسه می‌کند. این سیستم ضمن تجزیه و تحلیل داده‌ها، براساس عوامل مختلفی از جمله سن، وزن، باردار بودن و سابقه پزشکی بیشتر در مورد بیمارانی که احتمالا در یک آزمایش بالینی برای داروی جدید دچار مشکل می‌شوند، اطلاعات کاربردی را ارائه می‌دهد؛ با این رویکرد می‌توان از این سیستم برای الگوبرداری از آزمایش بالینی با درگیر کردن افرادی که قبلا فیلتر شده بودند، استفاده کرد.

محققان می‌توانند هنگام تعیین معیار‌های آزمایش بالینی در دنیای واقعی، از اطلاعات سیستم استفاده کنند. آزمایش با استفاده از داده‌های دنیای واقعی در مورد کاربرد‌های خاص مانند انواع خاصی از سرطان‌ها نشان داد که این روش، توانایی افزایش جمعیت مجاز داوطلبان را در چنین آزمایش‌های دارویی تقریبا ۵۳ ٪ افزایش می‌دهد.yjc

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: