کد خبر: ۲۷۵۴۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۱۸ تير ۱۳۹۳ - 2014July 09
شفاآنلاین-معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: باید روی موضوع ازدواج و تسهیل ازدواج متمرکز شویم تا امر فرزند آوری حل شود.

به گزارش شفاآنلاین، محمود گلزاری، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در مراسم روز جهانی جمعیت اظهار داشت: در وزارت ورزش و جوانان ما اقدامات خوبی در زمینه ازدواج پیش گرفته و گام‌های مؤثری برداشته‌ایم و امیدواریم در این زمینه شاهد اقدامات بهتری نیز باشیم.

*خانواده در دنیا دچار شرایط بحران است

وی ادامه داد: در شرایط کنونی، خانواده در دنیا یک بحران جدی است؛ از سی سال گذشته تا کنون با موضوع بحران خانواده در دنیا روبرو هستیم که همه تلاش دارند خانواده ایرانی را تضعیف کنند.

گلزاری با اشاره اینکه کارشناسان غربی مطرح کرده‌اند که خانواده سنتی کارکرد ندارد و موجب زوال خانواده می‌شود بنابراین باید به دنبال خانواده هم جنس گرا باشیم، گفت: دیدگاه کارشناسان غربی در زمینه خانواده باعث می‌ءشود که افزایش سن ازدواج، خانواده آشفته، همسرآزاری، کودک آزاری، طلاق عاطفی، خیانت و گسسته شدن خانواده را شاهد باشیم.

*20 درصد ازدواج‌ها در ایران مربوط به خانواده‌های گسسته می‌شود

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه در ایران به طول میانگین 20 درصد ازدواج در کل کشور مربوط به خانواده گسسته می‌شود؛ ما در شمیرانات شاهد این هستیم که 56 درصد ازدواج‌ها به طلاق منجر می‌شود که در شهر ری نیز به این شکل بوده ولی میزان کمتر است.

وی بیان کرد: در خانواده ایرانی افراد کمتر از 5 سال زندگی کرده و دچار مشکل شده و طلاق می‌گیرند. در واقع این موضوع مربوط به خانواده آشفته است؛ در ایران خانواده آشفته بیش از خانواده گسسته است.

گلزاری با بیان اینکه باید به دنبال این باشیم که خانواده مناسب تشکیل شود تا مشکلاتی از قبیل طلاق را شاهد نباشیم، اظهار داشت: ادیان الهی و اسلام خانواده توجه ویژه‌ای داشته و مطرح کردند که در خانواده باید سه کارکرد آرامش، ابراز علاقه و عاطفه و مودت و رفع نیازها مدنظر قرار گیرد.

*در ایران ابراز عواطف در خانواده ضعیف شده است

وی با بیان اینکه در ایران مودت بسیار کم است، گفت: در خانواده باید ابراز علاقه و کمک کردن به دیگران بسیار باشد که البته در ایران این امر بسیار ضعیف است؛ در قرآن تأکید بسیاری به خانواده شده است که هدف از خانواده فرزند بوده که باید به آن توجه کنیم؛ فایده‌های ازدواج بسیار است و در کتاب بزرگان 10 ها فایده ازدواج مطرح شده است که از آن تقوا گرفته تا موضوعات دیگر.

گلزاری با اشاره به اینکه سوره رم و فرقان باید توسط جوانان برای تشکیل خانواده مدنظر قرار گیرد و همه باید بدانیم که خانواده نابود شدنی نیست بلکه اگر دچار تضعیف شود به مرور بازسازی خواهد شد و از بین نمی‌رود.

وی ادامه داد: باید در خانواده‌ها آرامش، شادی و هیجان مثبت در اولویت قرار گیرد که خداوند نیز برآن تأکید کرده است؛ باید فرزندانی تربیت کنیم که مشکلاتی از قبیل طلاق در آینده پیش رو نباشد.

*برنامه‌های ماهواره‌ای بنیان خانواده را تضعیف می‌کند

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه بسیاری از برنامه‌های ماهواره‌ای و حتی برنامه های دانشگاهی ضعیف و سطحی، خانواده را به صورت علمی، سیاسی و اجتماعی تضعیف می‌کند، ادامه داد: مشکل اصلی ما اکنون این است که جوانان نسبت به خانواده نگاه مثبتی ندارند بنابراین صاحب نظران و سیاست مداران در خصوص مسئله خانواده باید فکر اساسی کنند و با وجود طرح‌هایی که وجود دارد به دنبال حفظ خانواده باشیم.

وی ادامه داد: مسئله جنسی اگر می‌خواهیم در جوانان مدیریت شود باید مسئله حفظ خانواده مدنظر قرار گیرد اینکه برای مسئله جنسی جوانان چه کنیم باید بگویم باید به دنبال استحکم پایه‌های خانواده و تقویت آن باشیم و موضوع خانواده را جدی بگیریم.

*ازدواج هراسی در بین جوانان افزایش یافته است

گلزاری با بیان اینکه امروزه موضوع تمایل نداشتن به ازدواج از مشکلات اساسی است که باید به آن توجه کنیم، گفت: برای جوانان 15 ساله که موضوع غریزه جنسی‌شان آغاز می‌شود خانواده باید زیبا جلوه شده و ابراز عواطف در آن بسیار باشد.

وی ادامه داد: امروزه جوانان ازدواج هراسی را در خود پرورش دادند که نباید چنین اتفاقی رخ دهد؛ در حقیقت ازدواج هراسی در بین جوانان افزایش یافته است  همچنین ما نباید سیاه نمایی در خصوص آمار طلاق را از سوی رسانه‌ها شاهد باشیم.

*وجود بیش از 100 سایت همسریابی غیرقانونی و غیراخلاقی در کشور

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اینکه موضوع مشاوره قبل از ازدواج و بعد از ازدواج و مسئولیت پذیری جوانان باید مدنظر قرار گیرد تا ما شاهد ازدواج مناسب و بعد فرزندآوری باشیم، گفت: مشکل همسریابی در کشور بسیار جدی است و پیدا شدن همسر مناسب بسیار مهم بوده و باید بر آن متمرکز شویم.

وی ادامه داد: شهرنشینی گسترش پیدا کرده است و دیگر نمی‌توانیم همسریابی را مانند گذشته داشته باشیم؛ بیش از 100 سایت همسریابی غیرقانونی و غیراخلاقی در کشور وجود دارد؛ با بستن این سایت‌ها کاری پیش نمی‌رود بلکه ما باید به دنبال مراکز مشاوره مناسب باشیم.

*تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها کار اشتباهی است

گلزاری با اشاره به اینکه تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها کار اشتباهی است، افزود: جوانان باید در زمینه انتخاب همسر گام موثری بردارند و بدانند که تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها کاری را پیش نبرده و اگر قرار باشد تفکیک جنسیتی صورت گیرد و ما مشکل نداشته باشیم چطور در دبیرستان‌ها با وجود اینکه تفکیک جنسیتی وجود دارد مشکل به چشم می‌خورد.

*50 درصد طلاق به دلیل انتخاب نامناسب همسر است

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اینکه 50 درصد طلاق در کشور به دلیل انتخاب نامناسب همسر بوده است گفت: مشاوره قبل از ازدواج و بعد از ازدواج و مشاوره اسلامی امری اساسی است. پدر، مادر و مشاوره به عنوان سه بعد برای ازدواج باید مدنظر قرار گیرند که بعد از آن آموزش و مشاوره نیز مهم است. در حقیقت 5 سال اول ازدواج به دلیل اینکه ازدواج یک نهال لطیف است باید مشاوره صورت گرفته و مراقب آن باشیم.

سالانه 160 هزار واقعه طلاق رخ می‌دهد

وی با اشاره به اینکه سالیانه 160 هزار واقعه طلاق رخ می‌دهد که بیشتر آن مربوط به جوانان است، اظهار داشت: اکنون ازدواج برای دختران 23 سال و برای پسران 28 سال درنظر گرفته شده است همچنین باید بگویم بیشتر طلاق‌ها تا 5 سال اول زندگی رخ می‌دهد.

گلزاری ادامه داد: هزاران دختر و پسر جوان در بعد از 5 سال ازدواج از یکدیگر جدا می‌شوند و با اینکه سالم و تحصیل کرده هستند این اتفاق برایشان رخ می‌دهد که این نشان از انتخاب نامناسب همسر است؛ ما صد هزار جوان تحصیل کرده و سالم داریم که از همسرشان جدا شده‌اند.

*50 درصد ازدواج‌ها در آمریکا بعد از ازدواج اول است

ویبیان کرد: طی بررسی‌های به عمل آمده 14 عامل استرس بعد از طلاق برای دختران مشخص شده که شامل ناامنی اجتماعی، افسردگی، اضطراب، و نگاه منفی به جامعه است.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: دختران بعد از طلاق جز خانواده به کس دیگر اعتماد نمی‌کنند که این خود یک مشکل اساسی است و خوب نیست که در کشور ما دختران بسازند و بسوزند و در تنهایی زندگی کنند و شانس ازدواج از آنها گرفته شود.

وی ادامه داد: 50 درصد ازدواج‌ها در آمریکا بعد از ازدواج اول است، ما باید به دنبال فرهنگ سازی و اهمیت قائل شدن به مسئله ازدواج باشیم تا پسران بتوانند با مطلقه‌ها و بیوه‌ها نیز ازدواج کرده و بدانند این امر منعی ندارد.بلکه سفارش دینی است.

*همه در برابر ازدواج مناسب جوانان مسئولیم

گلزاری افزود: پسری 40 سال سن دارد ولی زمان ازدواج حاضر نیست با دختری که حتی یک بار عقد کرده ، ازدواج کند؛ ولی دخترانی که حتی عقد کرده و جدا شده‌اند خواستگار ندارند در حقیقت این خود یک نگاه جاهلیت از سوی مردان است که خانواده را از بین می برد.

وی ادامه داد: همه در برابر فرهنگ ازدواج مسئولیم و باید به دنبال ازدواج مناسب و افزایش جمعیت باشیم؛ از مشاوره ازدواج تا همسرگزینی و مشاوره بعد از ازدواج باید مدنظر قرار گیرد تا شاهد تحکیم خانواده باشیم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: