کد خبر: ۲۶۶۶۴۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۸ - ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - 2020October 26
کووید -۱۹ در کنار تمام بدی هایش که جان بسیاری از مردم را گرفته مزایای اقتصادی و اجتماعی هم داشته است.
 شفاآنلاین>سلامت>کووید -۱۹ در کنار تمام بدی هایش که جان بسیاری از مردم را گرفته مزایای اقتصادی و اجتماعی هم داشته است.

توفیق اجباری استفاده از دورکاری

به گزارش شفاآنلاین: شرایط کرونا باعث شده خیلی از شرکت‌ها و به طور ویژه شرکت‌های خصوصی، به این نتیجه برسند که چه نیازی دارد کارمند نگون بخت را اول صبح در ترافیک خیابان‌ها تا محل کار بکشانند؟ در حالی که همان کارها را می‌توان از خانه و در حالی که روی تخت دراز کشیده ایم و سینی صبحانه کنار دستمان است انجام دهیم.

خیلی از کارمندان بخش زیادی از وقت و هزینه شان را برای رفت و برگشت به محل کار از دست می‌دادند، اما از زمان شیوع کرونا خیلی‌ها دورکار شده اند و به جای منتظر ماندن برای مترو و اتوبوس یا پیاده روی در هوای آلوده، از همان خانه کارهایشان را انجام می‌دهند. با وجود گذشت هفت ماه، خیلی از شرکت‌ها به دورکاری ادامه داده اند و اتفاقا خیلی از آن‌ها نتایج خوبی گرفته اند. هزینه برق، اینترنت، صبحانه و ناهار کارمندان و خیلی خرج‌های دیگر برای شرکت‌ها از بین رفته و کارمندها هم تا حدودی از شرایط فعلی راضی هستند. هیچ چیز به جز شیوع بیماری مثل کرونا نمی‌توانست فرهنگ دورکاری را جا بیندازد. خدا را چه دیدید، شاید حتی بعد از خلاص شدن از شر این بیماری، خیلی از شرکت‌ها به دورکاری کارمندان شان ادامه دهند. چرا که برخلاف تصور قبلی، در خیلی از پژوهش‌ها شاهد افزایش بهره وری کارکنان در دوران دورکاری هستیم.
کم شدن استفاده از کاغذ
یکی دیگر از مزایای کرونا کاهش قابل ملاحظه میزان کاغذ در ادارات است. به دلیل این که اعلام شد ویروس کرونا روی کاغذ حدود ۳ ساعت ماندگاری دارد در بیشتر ادارات استفاده از کاغذ تا جای ممکن ممنوع شد و کارمندان موظف شدند از طریق سیستم و نرم افزارهای اداری کارها را ارجاع دهند و به آن رسیدگی کنند تنها در یک مورد معاون مالی اداری وزارت علوم خبر از صرفه جویی ۹۶ میلیون برگ کاغذ در این مدت داد. شاید پیش از این هم امکان این صرفه جویی بود، اما به آن توجه نمی‌شد و ویروس کرونا این اجبار را ایجاد کرد که بیشتر ادارات از آن استفاده کنند و صرفه جویی‌های زیادی را هم به همراه داشته است.

فعال‌تر شدن دولت الکترونیک
فلسفه ایجاد دولت الکترونیک این بوده که خدمات دولتی به صورت مستقیم و ۲۴ ساعته به مردم در بستر اینترنت ارائه شود، اما از اولین مصوبه ایجاد دولت الکترونیک در سال ۱۳۸۱ تا قبل از شیوع کرونا حداقل مردم از پیشرفت دولت الکترونیک آن قدر باخبر نبودند، اما به مدد کرونا حالا نقش دولت الکترونیک پر رنگ‌تر شده و اتفاقات خوبی در این زمینه رخ داده که به چند مورد آن اشاره می‌کنیم.

احراز هویت غیرحضوری سجام: تا پیش از کرونا کسانی که می‌خواستند وارد بورس شوند، باید به دفاتر پیشخوان یا شعب کارگزاری‌ها مراجعه می‌کردند که اغلب صف‌های طولانی داشت تا این که کرونا باعث شد به کمک دولت الکترونیک حالا بتوانیم گوشی را دستمان بگیریم و با عکس و ویدئوی سلفی، خودمان را احراز هویت کنیم.

افتتاح اینترنتی حساب بانکی: این روزها بدون این که پایتان به شعبه بانک که به گفته بسیاری از کارشناسان از مکان‌های پر خطر و آلوده به کروناست باز شود می‌توانید برای افتتاح حساب بانکی غیر حضوری اقدام کنید. البته نه به این معنا که افتتاح حساب بانکی غیرحضوری شده باشد. چند بانک امکان ثبت نام اینترنتی برای افتتاح حساب را فراهم کرده اند.

به این صورت که شما با مراجعه به سایت بانک اطلاعات و مشخصات‌تان را ارائه می‌کنید و بعد از پر کردن فرم‌ها یک کارمند بانک به در خانه شما می‌آید و بعد از گرفتن امضا و اثر انگشت، کارت بانکی تان را به شما تحویل می‌دهد. البته شرکت پست هم خبرهای خوبی در این باره دارد. مدیرعامل این شرکت در یک نشست خبری گفته در حال رایزنی با بانک‌ها برای انجام تعدادی از خدمات بانکی از در منزل هستیم؛ مثلا مشتریان بانک‌ها می‌توانند از در منزل افتتاح حساب کنند. به گفته رمضانعلی سبحانی فر، افتتاح حساب به تعدادی ابزار خاص مثل دستگاه امضای دیجیتال، اثرانگشت الکترونیکی و چگونگی دسترسی به این ابزار جلوی در منزل نیاز دارد که پیش بینی امکانات لازم برای ثبت اثرانگشت به صورت الکترونیکی، امضای الکترونیکی و دوربین دیجیتال را کرده ایم تا بتوانیم جلوی منزل مشتریان بانک برایشان حساب افتتاح کنیم.

پرداخت وام یارانه: همیشه برای گرفتن وام چه کم یا زیاد باید مراحل عجیب و غریبی را طی کنیم تا بتوانیم وام دریافت کنیم هرچند هنوز این مرحله (یعنی پرداخت وام) فقط یک بار اجرا شده، اما همین یک بار نشان داد که می‌توان بدون گذران آن همه مرحله تنها به کمک دولت الکترونیک و تنها یک پیامک وام به درخواست کنندگان داده شود که امیدواریم بعد از این بیشتر شاهد آن باشیم.

رونق کسب و کارهای اینترنتی
تا پیش از این برای خرید چاره‌ای جز بازارگردی و بالا و پایین کردن پله‌های پاساژها نبود، اما حالا حتی خریدهای سوپر مارکتی را هم می‌شود آنلاین انجام داد. این روزها با توجه به شرایط کرونا ترس از خرید اینترنتی برای خیلی از خانواده‌ها از بین رفته است و خیلی‌ها با فروشگاه‌های اینترنتی آشتی کرده اند. اتفاقی که تا حد زیادی به نفع کسب و کارهای اینترنتی تمام شده و از طرفی به سود مشتریان هم است. سریع‌تر شدن فرایند خریدها، از بین رفتن هزینه‌های رفت و آمد و از همه مهم‌تر امکان مقایسه قیمت فروشگاه‌های مختلف بدون نیاز به گشت زنی بین مغازه‌ها از جمله مزایای فروشگاه‌های اینترنتی است. همین اقبال مردم به فروشگاه‌های آنلاین باعث شده حتی کسب و کارهای کوچک هم به فکر راه اندازی یک سایت برای فروش محصولات شان به صورت اینترنتی باشند.

پرداخت آنلاین هزینه تاکسی
اگر شما هم مثل من زیاد سوار تاکسی می‌شوید در حالی که پول نقد در جیبتان ندارید حتما از پرداخت آنلاین در تاکسی‌ها به شدت استقبال می‌کنید. این روزها و به لطف کرونا کمتر کسی دلش م‌ی خواهد از اسکناس‌های ناقل برای پرداخت کرایه تاکسی استفاده کند و حالا هم مسافران و هم راننده‌های تاکسی از پرداخت آنلاین استقبال می‌کنند و دیگر لازم نیست سر ۲۰۰ تومان پول خرد که در حد کیمیاست با راننده‌های تاکسی بحث و جدل کنیم.

ماسک‌های شفا بخش
البته نباید از شکستن تابوی ماسک زدن هم به راحتی گذشت. به لطف کرونا حالا بسیاری از مردم از ماسک استفاده می‌کنند و این اتفاق باعث شده در کنار نجات از ویروس کرونا از شر ریزگردها و آلودگی‌های هوا که تا پیش از این سالیانه افراد زیادی را بیمار می‌کرد و به کام مرگ می‌کشاند جلوگیری شود.


برچسب ها: کووید19 ، کرونا ، دورکاری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: