نظامهاي آموزشي به تبع اجتماعي كه با حضور دانش آموزان در مدارس شكل ميگيرد از جمله مكانهايي شناخته شدند كه بايد با تعطيلي مقطعي مواجه ميشدند، اما تعطيلي مدارس نبايد با تعطيلي آموزش همراه ميشد به همين دليل دولتهاي مختلف راه حلهاي كاربردي مناسب با شرايط و زيرساختهاي كشور خود ارائه دادند.
شفاآنلاین>اجتماعی>مدرسه به عنوان اولين كانون آموزش علوم و مهارتها نقش بسيار بنيادي و اثرگذاري در مسير توسعه كشورها دارد، چراكه آموزش از مدرسه آغاز ميشود و در آينده كشور به ثمر مينشيند. شيوع كرونا و تغييرات پيش آمده در زندگي آدمي موجب شد تا در اين روزهاي پردغدغه مديريت بحران و سازگاري منطقي كشورها با تحولات روز سنجيده شود. براي مقابله با كرونا، قطع زنجيره انتقال ضروري و كارساز شناخته و پرهيز از اجتماعات توصيه شد. در اين ميان نظامهاي آموزشي به تبع اجتماعي كه با حضور دانش آموزان در مدارس شكل ميگيرد از جمله مكانهايي شناخته شدند كه بايد با تعطيلي مقطعي مواجه ميشدند، اما تعطيلي مدارس نبايد با تعطيلي آموزش همراه ميشد به همين دليل دولتهاي مختلف راه حلهاي كاربردي مناسب با شرايط و زيرساختهاي كشور خود ارائه دادند. بررسيها و شواهد نشان ميدهد كه آموزش مجازي مطلوبترين و محبوبترين روش شناخته شده و از آنجايي كه در دو سه دهه اخير در نظام هاي آموزشي، فناوري اطلاعات و ارتباطات با روشهاي ياددهي و يادگيري عجين و همراه شده است، معلمان در زمان تعطيلي مراكز آموزشي موثرترين مولفه فرايند آموزش شناخته شدند. شعار امسال روز جهاني معلم با عنوان: «معلمان؛ مديريت در بحران، بازنمايي سيماي آينده» بهخوبي نمايانگر نقش مهم معلمان در بحران كرونا و اميد بخشي به دانش آموزان براي ساختن آينده زندگيشان است. موفقيت در اتخاذ تصميمها، برنامهريزي اقدامات و سازگاري با شرايط بحراني از آن كشورها و افرادي است كه با مديريتي هدفمند و به دور از تنشهاي خبري و رسانهاي، با سنجش ميزان داشتهها و نداشتهها اقدام به كاركردي مطلوب ميكنند. بدون ترديد تاكنون شيوع ويروس كوويد 19 از آن قبيل بحرانيهايي بوده كه براي برونرفت از شرايط نگران كننده نياز به تداوم زندگي در عرصههاي مختلف با حفظ سلامتي است. در اين دوران با تعطيلي مراكز آموزشي، فرايند ياددهي- يادگيري با مديريت بحران معلمان بهخوبي در حال گذر است و آنچه از شور و اشتياق آموزش با اين تعطيلي از ذهن دانشآموزان دور و چه بسا پاک شده بود با جان گرفتن فرايند آموزش و تحصيل بازآفريني مجدد سيماي آينده براي آنان ترسيم شد. اما كرونا و تهديداتي كه به دنبال داشت فرصتي شد تا به روز رساني دانشي و مهارتي در بين معلمان اوجي منطقي و نمايان داشته باشد. اينكه در قرن بيست و يكم معلمي فاقد سواد رسانهاي و فناوري باشد نه صورت خوشي براي آن معلم دارد و نه قابل قبول براي نظام آموزشي است. جهان به سمتي پيش ميرود كه استفاده از رويكردهاي نوين در آموزش به سرعت نظريهپردازي و اجرايي ميشود و عدم سازگاري و دريافت اين رويكردها در هر جامعهاي عقب ماندگي محسوسي را در عرصههاي مختلف علمي ايجاد ميكند. بنابراين افزودن سواد رسانهاي به سبد آموزش معلم و دانشآموز و تجهيز امكانات مدارس به فناوري ضرورت دنياي امروز است. آموزش در فضاي مجازي اين امكان را به معلم و دانش آموز ميدهد تا دانش خود را در شبكهاي از اطلاعات و دادهها به اشتراك بگذارند و با تسهيم دانش باعث خود توسعهاي و افزايش و ارتقاي كسب دانش شوند. شيوع كرونا و شرايط سخت زندگي در اين دوران بار ديگر نشان داد و تاكيد كرد كه آموزش اثربخشترين سرمايه در هر كشوري است. كشوري كه بر روي آموزش دانش آموزان خود سرمايهگذاري كرد و معلمان را جايگاه بخشيد امروز موفقتر از ديگر جوامع در بحران كرونا اقدام كرده است. اگر كمي به تجربههاي ثبت شده در آمار كشورهاي مختلف در مقابله با كرونا دقت شود بدون ترديد بهترين آمار كاركرد در حوزههاي مختلف پزشكي، سياسي، اقتصادي و فرهنگي از آن جوامعي است كه ساليان مديدي است بر روي آموزش و مدارس خود سرمايهگذاري كردند. سيماي آينده يك كشور را ميتوان در چهره دانشآموزان، معلمان و ساختار آموزشي آن كشور پيدا كرد و به وضوح ديد. وقت آن فرار رسيده كه همزمان با تحولات جهاني، سيماي آينده كشورمان از نابلديها و ناملايمات زودوده شود.آرمان ملی
زهرا علی اكبری کارشناس آموزش