کد خبر: ۲۶۵۲۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۳ - ۰۹ تير ۱۳۹۳ - 2014June 30
شفاآنلاین -کرفس یک سبزی از خانواده "" است که به علت ساقه تردش معروف شده است. اغلب به عنوان میان وعده ای کم کالری از آن یاد می شود. کم کالری بودن تنها مزیت مصرف این سبزی نمی باشد و دلایل زیاد دیگری وجود دارد که شما این سبزی را در رژیم غذایی خود بگنجانید. به نظر می رسد که کرفس برای دستگاه گوارش و سیستم قلبی عروقی مفید می باشد.

 

فواید سلامتی بخش کرفس چیست؟



کرفس یک منبع بسیار غنی آنتی اکسیدان ها است که شامل فیتونوترینت های اسید فنولیک، فلاونول ها، فلاوون ها، فورانوکومارین ها و فیتواسترول ها می باشد.
کرفس از نظر ویتامین Kبسیار غنی است و همچنین مقادیرمناسبی از فولات، ویتامین A، پتاسیم و ویتامین Cدارد. با وجود اینکه کرفس به طور عمده حاوی آب است، اما هر 100 گرم این سبزی، شامل 1.6 گرم فیبرنیز می باشد.  

کرفس می تواند در پایین آوردن فشارخون، کاهش خطر سرطان و جلوگیری از آسیب بینایی وابسته به سن موثر باشد.
شواهد قوی مبنی بر اینکه دانه های کرفس می تواند در کاهش فشارخون انسان موثر باشند، وجود ندارد. با این حال، یک مطالعه منتشر شده در مجله Medicinal Food ، تاثیر عصاره تخم کرفس را بر روی فشار خون موش های با فشارخون طبیعی و دارای پر فشاری خون مورد بررسی قرار داده است. نویسندگان این مطالعه نتیجه گرفتند که عصاره تخم کرفس دارای خواص ضد پرفشاری خون است. این اثرات به ترکیبات آبگریزی مانند NBPنسبت داده شد.
کرفس همچنین دارای فلاونوئید لوتئین است. محققان بر این باورند که که این فلاوونوئید خاص ممکن است دارای خواص ضدسرطانی باشد. نتایج یک مطالعه منتشر شده در مجله علمی Current Cancer Drug Targetنشان داده است که لوتئین می تواند سلول های سرطانی را به درمان ها حساس کند و مسیرهای بقای سلول های سرطانی را سرکوب کند.

سایر فواید احتمالی کرفس شامل درمان دردهای مفصلی، پایین آوردن فشارخون، آرام کردن سیستم عصبی می باشد. اگرچه شواهد علمی کافی برای حمایت از این ادعا نیاز به مطالعات بیشتر دارد.

مصرف کرفس در افرادیکه به سبزیجات آلرژی دارند، باید با احتیاط و پس از چک کردن برچسب غذاها انجام شود تا از بروز واکنش های شدید آلرژیک پیشگیری گردد.

دکترسیدمهدی شادنوش-متخصص تغذیه

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: