کد خبر: ۲۶۴۸۴۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - 2020September 21
دانشمندان می‌گویند در تحقیقات خود به شبکه‌ای جدید از بافت‌ها در بین اندام‌های داخلی بدن برخورده‌اند که عملکرد مستقلی دارد.

شفاآنلاین>سلامت>علم انسان از بدن پیچیده بشر هنوز خیلی ناقص است و هر روز دانشمندان مورد جدیدی را درباره نحوه عملکرد بدن انسان کشف می‌کنند. محققان به تازگی عضو جدیدی در بدن انسان شناسایی کرده‌اند که آن را «interstitium » یا «بافت بینابینی» می‌نامند. طبق گزارشی که هفته گذشته در مجله Scientific Reports منتشر شد، این ساختار، شبکه‌ای از بافت‌هاست که در سراسر بدن و در اطراف دستگاه گوارش، ریه‌ها، رگ‌ها و شریان‌ها قرار دارد.
به گزارش شفاآنلاین:محققان پزشکی معتقدند که باید این ساختار را یک عضو مستقل معرفی کنند اما این امر به تحقیقات آینده بستگی دارد تا ترکیب و عملکرد آن بیشتر بررسی شود. اعلام قطعی کشف یک ارگان جدید در بدن و ثبت آن بی‌شک به تحقیقات بسیار بیشتری نیاز دارد. صرف‌نظر از وضعیت نهایی، ساختار جدید کشف شده ممکن است به پزشکان و دانشمندان کمک کند تا درک بهتری از نحوه شروع و شیوع بیماری‌ها داشته باشند.

عملکرد این ارگان جدید چیست؟
برخلاف ارگان‌های جامد مانند قلب یا کبد، «بینابینی» شبکه‌ای از بافت است که تقریبا تمام سیستم ارگانی بدن را احاطه کرده است. مانند پوست که سرتاسر محیط بیرونی بدن را در بر گرفته است، این لایه بافتی به دور اندام‌های داخل بدن انسان می‌پیچد.
پیش از این، محققان تصور می‌کردند که «بینابینی» مانند بافت همبند است اما بافت همبند یا پیوندی اصلا چیز جدیدی نیست. مدت‌هاست که درمورد آن و نحوه عملکردش صحبت می‌شود. بافت پیوندی به‌طور معمول سلول‌های کمی دارد و در عوض بیشتر از غضروف‌ها و رشته‌های دیگر تشکیل شده است که در کنار هم یک ساختار قوی ایجاد می‌کنند که اندام‌های انسان را در جای خود نگه می‌دارد یا یک استخوان را به استخوان دیگر یا یک عضله را به استخوان متصل می‌کند. اما درباره بافت بینابینی چیز خاص دیگری وجود داشت. به گفته محققان، بین سلول‌های گسترش یافته، یک سری کیسه‌های پر از مایعات وجود دارد. مجموعه‌ای از بافت‌های قوی اما انعطاف پذیر که پر از پروتئین‌های عملکردی است و این کیسه‌ها را به هم متصل می‌کند. این همان بافت پیوندی که در سراسر بدن یافت می‌شود، نبود. بنابراین می‌تواند ارگانی جداگانه باشد که آنها آن را «بینابینی» نامگذاری کردند.
محققان در این مقاله استدلال می‌کنند که برخلاف بافت همبند معمولی که فقط به هم متصل شده و از سایر اندام‌ها محافظت می‌کند، بافت بینابینی یک شبکه از پروتئین‌های فعال است که با هم کار  و به‌عنوان نوعی کمک فنر عمل می‌کند. یعنی مانند ریه و حتی روده‌ها منقبض و منبسط می‌شود اما ممکن است این تغییر اندازه برای جلوگیری از پارگی بافت‌های بدن در اثر حرکت سایر اندام‌ها و عضلات در بدن باشد.
در کنار تحقیقات بیشتر برای شناسایی بهتر، محققان می‌گویند که این یافته جدید به آنها در کشف برخی مکانیسم‌های بدن انسان که هنوز کاملا درک نشده کمک خواهد کرد.

همشهری

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: