کد خبر: ۲۶۴۷۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۴ - ۰۸ تير ۱۳۹۳ - 2014June 29
شفاآنلاین-دانشیار تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: رژیم غذایی کم کالری بر طول عمر و فرایند پیری اثر مثبت می‌گذارد و موجب بهبود در حافظه، یادگیری و کاهش بیماری‌های مرتبط با مغز می‌شود.
به گزارش شفاآنلاین، سید مرتضی صفوی دانشیار تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره اثرات رژیم غذایی با محدودیت کالری بر روی طول عمر و فرآیند پیری، اظهار داشت: پیری یک پروسه پیش رونده است که با کاهش در خصوصیات بیولوژیکی بافت‌های افراد منجر به ناتوانی و بیماری در آنها می‌شود.

 به گفته وی تحقیقی درباره اثرات رژیم غذایی با محدودیت کالری بر فرآیند پیری و عملکرد آن در افزایش طول عمر صورت گرفت که  رژیم غذایی با محدودیت کالری، به عنوان تغذیه‌ای کمتر از حد طبیعی بدون ایجاد سوء تغذیه تعریف می‌شود.

دانشیار تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان داشت: در این رژیم، فرد در حدود 40-30 درصد کمتر از رژیم نرمال، کالری دریافت می‌کند. برای اعمال این کاهش در دریافت کالری، مقدار کربوهیدرات دریافتی فرد به حدود 70-60 درصد میزان رژیم نرمال می‌رسد در حالی که دریافت چربی، پروتئین و عناصر ضروری از قبیل ویتامین ها و مواد معدنی با رژیم نرمال تفاوتی ندارد.

صفوی افزود: این رژیم موجب کاهش در سطوح Fasting insulin, Fasting gluces, Total cholesterol,LDL و افزایش در حساسیت انسولینی سلول و HDL و همچنین، کاهش در سطوح ژن های درگیر در پیری می‌شود؛ که تمامی این عوامل موجب کاهش شانس ابتلا به, Chronic diseases (بیماری انسداد ریه) در افراد تحت این رژیم می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین، این رژیم باعث بهبود در ترشح فاکتورهای نوروتروفیک و افزایش مقاومت نورون‌ها  می‌شود، که این امر موجب بهبود در حافظه، یادگیری و کاهش بیماری‌های مرتبط با مغز خواهد شد.

این دانشیار تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان عنوان کرد: افراد تحت رژیم در مقایسه با افراد تحت رژیم غذایی نرمال Average فشار خون پایین تری دارند. چندین تئوری درباره مکانیسم در اثر این رژیم وجود دارد از جمله اینکه (رژیم) با اعمال استرس بیولوژیکی ضعیف بر موجودات منجر به برانگیخته شدن پاسخ دفاعی کمک کننده برای حفاظت از ارگانیسم می‌شود.

صفوی خاطرنشان کرد: تحقیقات اخیر پیشنهاد می‌کند CR (رژیم غذایی کم کالری) با فعال کردن ژن‌های درگیر در طول عمر در پستانداران اثرات خود را اعمال می‌کنند.

تسنیم

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: