کد خبر: ۲۶۳۴۲۶
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۵ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - 2020August 18
یکی از راهکار‌های موثر برای کنترل شیوع کووید ۱۹، ایجاد مقاومت در افراد است
شفاآنلاین>سلامت>سازمان جهانی بهداشت ایجاد ایمنی گله‌ای در مقابل ویروس کرونا را در حال حاضر امکان پذیر ندانست.

به گزارش شفاآنلاین: با شیوع گسترده ویروس کرونا در سرتاسر جهان، دولت‌ها امیدوارند به راهکاری برای مقابله با آن دست یابند.

یکی از راهکار‌های موثر برای کنترل شیوع کووید ۱۹، ایجاد مقاومت در افراد است. تاکنون هیچ واکسن موثری برای مقابله با ویروس کرونا کشف نشده است تا بتوان از آن برای ایجاد مقاومت در افراد بهره گرفت. راهکار دوم نیز آن است که افراد پس از ابتلا به ویروس کرونا و بهبودی، به صورت طبیعی در مقابل آن مقاومت کسب کنند.

با این حال، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد کشور‌های جهان هنوز حتی به "ایمنی گله ای" در مقابل ویروس کرونا که نیازمند مصونیت درصد بالایی از مردم جامعه در مقابل کووید ۱۹ است، نزدیک هم نشده اند.

ایمنی گله‌ای (Herd safety) به حالتی اطلاق می‌شود که درصد بالایی از مردم یک کشور به یک ویروس یا باکتری مبتلا می‌شوند و پس از بهبودی به دلیل مقاومت در برابر بیماری، زنجیره شیوع قطع می‌شود و جامعه به ایمنی می‌رسد. اکنون چند کشور مانند سوئد از این روش برای مقابله با ویروس کرونا استفاده می‌کنند. با این وجود، ایمنی گله‌ای راهکاری بسیار پر خطر است.

برآورد می‌شود برای ایجاد ایمنی گله‌ای در یک کشور باید بیش از ۷۰ درصد جمعیت آن به ویروس کرونا مبتلا شوند. برای مثال، در مورد کشور آمریکا با جمعیت ۳۳۰ میلیون نفر، بیش از ۲۰۰ میلیون نفر باید به این ویروس مبتلا شوند تا ایمنی گله‌ای پدید آید.

دانشمندان می‌گویند حتی اگر بتوان ۵۰ درصد افراد جامعه را در مقابل ویروس کرونا واکسینه کرد، میزان شیوع این ویروس به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.


با این حال، دکتر میشل رایان، مدیر بخش اضطراری سازمان جهانی بهداشت می‌گوید: هیچ امیدی برای دست یافتن به ایمنی گله‌ای در مقابل ویروس کرونا در حال حاضر وجود ندارد و ما به این موضوع هنوز نزدیک هم نشده ایم.

او تصریح کرد: ما با جمعیتی معادل تمامی مردم کره زمین مواجه هستیم و هنوز با ایجاد ایمنی در جمعیتی با این گستردگی فاصله زیادی داریم. ایجاد ایمنی گله‌ای در جامعه راه حلی نیست که ما در حال حاضر بتوانیم آن را مد نظر قرار دهیم.

بیشتر تحقیقات نشان داده در بهترین حالت ۱۰ تا ۲۰ درصد مردم جهان تاکنون در مقابل ویروس کرونا آنتی بادی (پادتن) در بدنشان تولید شده است.

بروس آیلوارد، یکی از مقامات ارشد سازمان جهانی بهداشت نیز در این رابطه گفت: هر گونه کارزاری برای ایجاد ایمنی عمومی در جامعه باید دستکم بتواند ۵۰ درصد مردم جهان را پوشش دهد. اتفاقی که به دلیل نبود واکسن موثر، انجام آن دور از ذهن است.yjc


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: