یوسف رشیدی، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست و همچنین مدیرعامل پیشین شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره این آزمایش ها گفت: در ترکیب بنزین استاندارد یورو 4 مورد نظر سازمان حفاظت محیط زیست، میزان بنزن یک درصد و میزان ترکیبات آروماتیک 35 درصد است. این درحالی است که آزمایش بنزین های توزیع شده در تهران نشان داد میزان بنزن و آروماتیک ها در بنزین پتروشیمی، بسیار فراتر از استانداردهای مورد نظر است.
او گفت: بر اساس نمونههای مستقیم برداشت شده از واحدهای توزیع بنزین شهر تهران و آنالیزهای انجام شده در آلمان میزان آروماتیکها در بنزین پتروشیمی 6.48 درصد گزارش شده است. به استناد نمونه برداری انجام شده در مرکز آزمایشگاهی سازمان محیط زیست نیز نتایج بدست آمده حاکی از بالا بودن میزان آروماتیکها به مقدار 63.72 و میزان بنزن 6.98 در صد بوده است.
رشیدی گفت: ترکیبات آروماتیک موجود در بنزین شامل بنزن، تولوئن و زایلین است که این ترکیبات همان مواد سرطانزای موجود در بنزین محسوب میشود که بسیار خطرناکند. براساس استاندارد یورو ۴ میزان آنها در بنزین باید زیر یک درصد باشد که بر مبنای آزمایشهای ما در بنزینهای تولید داخل بین دو تا سهدرصد است. دي اكسيد گوگرد معمولا در اتمسفر تبديل به تري اكسيد گوگرد و تري اكسيد گوگرد تبديل به اسيد سولفوريك مي شود. اكسيدهاي گوگرد در صورتيكه در هوايي قرار نگيرند كه ذرات معلق در آن وجود داشته باشند و رطوبت نسبي نيز نسبتا بالا باشد شديدترين اثر نامطلوب را بر آلوده نمودن محيط زيست دارند. اما اگر گوگرد موجود در بنزین با این روند کاهش یابد از اثرات مخربی که بر محیط زیست اعمال می شود می توان جلوگیری کرد.