کد خبر: ۲۶۳۲۰۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۰ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - 2020August 15
طاسی یکی از مشکلات رایج است که عوامل هورمونی، ژنتیکی و زیستگاه در آن بسیار موثر است
شفا آنلاین>سلامت>گروهی از دانشمندان آمریکایی با پرورش فولیکول مو در محیط ۳ بعدی که حاوی نوعی میکرو RNA است، توانستند رشد مجدد مو را امکان پذیر کنند.

به گزارش شفا آنلاین:در جدیدترین مطالعه، دانشمندان در آزمایشگاه توانستند با آزمایش روی موش‌ها روشی جدید برای درمان طاسی سر پیدا کنند. طاسی یکی از مشکلات رایج است که عوامل هورمونی، ژنتیکی و زیستگاه در آن بسیار موثر است.

سازمان غذا و داروی آمریکا دو داروی مینوکسیدیل و فیناستراید را برای درمان طاسی موثر می‌داند، اما برای تاثیرگذاری این دارو نیاز به مصرف مکرر است. دانشمندان در جدیدترین راه برای درمان طاسی به دنبال تحریک فولیکول‌های سر هستند و می‌خواهند آن‌ها را از حالت غیرفعالی در بیاورند. پیوند فولیکول بسیار پرهزینه است و موفقیت آن به آمادگی فولیکول اهدایی نیز بستگی دارد. دانشمندان در آزمایشگاه توانستند سلول فولیکول‌ مو را تحریک کنند و به مناطق طاس و بدون موی سر به صورت مستقیم انتقال دهند.

با این حال فولیکول‌ها برای رشد و فعال شدن نیاز به محیط کشت مناسب دارند که فضای ۳ بعدی از جمله این شرایط است. فولیکول‌ها برای فعال ماندن نیاز دارند با سلول‌های فولیکولی دیگر در ارتباط باشند به همین دلیل محیط‌ ۳ بعدی بسیار مناسب‌تر از محیط ۲ بعدی است.


این دانشمندان در آزمایشی روی موش‌ها مشاهده کردند ۹۰ درصد موش‌ها با استفاده از فولیکول کشت شده در محیط ۳ بعدی توانایی رشد مجدد مو را بدست آوردند.



دانشمندان با بررسی فولیکول‌های محیط ۲ بعدی و ۳ بعدی دریافتند که فولیکول‌های محیط ۳ بعدی دارای microRNA miR-۲۱۸-۵p هستند که باعث فعال بودن فولیکول می‌شود. آن‌ها همچنین معتقدند که این روش کم خطر‌ترین روش درمانی طاسی سر محسوب می‌شود.برنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: